Dołącz do czytelników
Brak wyników

Mobile SEO, czyli jak skutecznie pozycjonować serwis na urządzenia przenośne

Artykuł | 22 grudnia 2018 | NR 28
119

Od kilku lat liczba urządzeń mobilnych na świecie rośnie w dynamicznym tempie. W 2014 r. przekroczyła liczbę wszystkich ludzi żyjących na świecie, a jest już ich ponad 7,2 miliarda. Według ostatniego raportu „Digital in 2016” w Polsce mamy 28,4 miliona użytkowników korzystających z urządzeń przenośnych. Oznacza to, że co czwarty obywatel naszego kraju posiada przynajmniej jedno urządzenie mobilne. Jak zatem powinni do tego podejść właściciele serwisów, by utrzymać ruch w serwisie i zadbać o wysokie pozycje w Google?

Już 51% ruchu w internecie generują właśnie urządzenia przenośne. Dla porównania udział komputerów desktopowych to 48%.

Stwierdzenie „Mamy rok mobile” często powtarzane na branżowych konferencjach wydaje się więc ciągle aktualne. Nic dziwnego, że tak dynamicznie rosnący rynek jest dla Google tak istotny. Gigant z Mountain View od dłuższego czasu stara się, aby jego produkty były w jak największym stopniu przystosowane do wyświetlania się na urządzeniach mobilnych. 

21 kwietnia 2015 r. poszedł on nawet o krok dalej. Wprowadził aktualizację swojego głównego algorytmu, którego zadaniem miało być obniżanie pozycji serwisów niedostosowanych do wyświetlania się na urządzeniach mobilnych. W domyśle aktualizacja nazwana przez branżę „Mobilegeddonem” miała premiować serwisy responsywne lub te posiadające wersje mobilne. Jak pokazały różnego rodzaju zestawienia i raporty, pierwsza odsłona aktualizacji nie przyczyniła się do znaczących zmian w mobilnych wynikach wyszukiwania. Zapewne z tego powodu zaledwie kilka dni temu mieliśmy kolejną odsłonę aktualizacji Mobile Friendly.  

Rysunek 1. Liczba stron mobile z problemami – Search Console  

 

Jak żyć w dobie ciągle zmieniającego się algorytmu Google?

Można wyróżnić trzy sposoby na to, aby nasz serwis był przyjazny dla urządzeń mobilnych. 

  1. Wersja responsywna – wybierając to rozwiązanie, użytkownik niezależnie od urządzenia, na którym odwiedza nasz serwis, otrzymuje ten sam kod HTML. Serwis dostosowywany jest natomiast do rozmiaru wyświetlacza. Tym samym odwiedzając stronę na smartfonie oraz na desktopie, otrzymamy tę samą treść, jednak w innej rozdzielczości. 
  2. Wersja mobilna – rozwiązanie to wymaga, aby wersja na smartfony znajdowała się na oddzielnym adresie URL, np. m.domena.pl. W tym przypadku urządzenie, z jakiego korzystamy, jest rozpoznawane przez serwer, który następnie serwuje nam albo wersję mobilną, albo desktopową. 
  3. Dynamiczne serwowanie treści – ostatnie proponowane rozwiązanie polega na wyświetlaniu treści na tym samym adresie URL, jednak w zależności od urządzenia generowana jest inna wersja kodu HTML. 

„Google w swoich wskazówkach poleca tworzenie wersji responsywnych serwisu”

Mając pewność, że Twoja strona jest responsywna lub posiada też wersję mobilną, powinieneś przyjrzeć się kilku elementom, które mogą mieć wpływ na ranking serwisu w mobilnych wynikach wyszukiwania Google. 

1) Strony z problemami

W narzędziu Search Console, w zakładce Ruch związany z wyszukiwaniem  Obsługa na urządzeniach mobilnych, znajdziesz listę ewentualnych problemów, jakie napotykają roboty wyszukiwarek podczas crawlowania mobilnej wersji Twojego serwisu. Przykładowe błędy, jakie możesz napotkać, to: elementy klikalne zbyt blisko siebie, mała czcionka utrudniająca czytanie tekstu, treść szersza niż ekran. 

Jak widzisz, problemy te nie są związane bezpośrednio z SEO. Dotyczą one bardziej użyteczności  serwisu na urządzeniach przenośnych. Jest to kolejne potwierdzenie, że Google dąży do tego, aby strony prezentowane w mobilnych wynikach wyszukiwania były przyjazne dla użytkownika. 

2) Szybkość wczytywania serwisu

W dobie coraz szybszego dostępu do internetu użytkownicy stają się jeszcze bardziej wymagający. Chcą natychmiastowego dostępu do informacji. Dlatego też wielu z nich niecierpliwi się, gdy musi czekać kilka sekund na wczytanie się serwisu. W wielu przypadkach po prostu wychodzą z serwisu. Czas wczytywania to zatem jeden z elementów, do którego musisz przywiązać dużą wagę. Aby sprawdzić, jak radzi sobie Twój serwis, skorzystaj z narzędzia Google, które służy do badania szybkości ładowania stron: //developers.google.com/speed/pagespeed/insights. Po wpisaniu swojej domeny otrzymasz wynik w skali 0–100. Oprócz określenia wyniku Google podpowiada również, jakie elementy musisz poprawić w serwisie, aby osiągnąć jeszcze lepszy rezultat.  

3) Mobilna mapa witryny

Jest to element bardzo często pomijany przez webmasterów. Pamiętaj o tym, aby utworzyć oddzielną site mapę dla wersji mobilnej serwisu. Następnie dodaj ją do Search Console, aby móc śledzić skuteczność indeksowania się poszczególnych sekcji serwisu, w porównaniu do wersji desktopowej. Dzięki temu będziesz w stanie zauważyć ewentualne problemy, których nie mógłbyś zaobserwować w inny sposób.  

4) Przekierowania 

Mówiąc o czasie wczytywania serwisu, musisz zwrócić uwagę również na przekierowania, a konkretniej na ich liczbę. Smartfon potrzebuje ok. 0,6 sek. na połączenie w celu pobrania strony. Oznacza to, że każde przekierowanie w kolejce to dodatkowe 0,6 sek. do czasu wczytywania się serwisu. Oczywiście nie musisz całkowicie zrezygnować z przekierowań. W przypadku migracji serwisu czy po prostu zmiany adresów URL przekierowania są konieczne. Postaraj się jednak unikać ich łańcucha. 

Rysunek 2. Wynik narzędzia PageSpeed Insights dla m.onet.pl  

 

Rysunek 3. Dane na temat ruchu mobilnego – Search Console

 

5) Tytuły i metaopisy stron

Rzecz, na którą także warto zwrócić uwagę, to długość metaopisów i tytułów stron, jakie wyświetlają się w mobilnych wynikach wyszukiwania Google.  Nie zawsze są one takie same jak te pojawiające się na desktopach. Postaraj się więc dopasować długości tych elementów tak, aby najważniejsze informacje, które chcesz przekazać, nie zostały ucięte przez Google. Możesz posiłkować się dodatkiem do przeglądarki User-Agent Switcher for Chrome, który pokazuje, jak wyglądają wyniki wyszukiwania na różnych urządzeniach. 

6) Metadane w wersji mobilnej

Jeśli zdecydujesz się na wersję mobilną serwisu w innej domenie, np. m.domena.pl, musisz pamiętać, że dwa różne adresy URL dla tego samego contentu to dla Go...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy