Marketing sensoryczny – zmysły i emocje na zakupach

Temat numeru

Marki rozumieją, że konsument w znacznej mierze kieruje się emocjami. Nabywcy również są coraz bardziej świadomi zabiegów, jakie stosują sprzedawcy.

Jak kreować komunikację marketingową, która będzie zmysłowa i emocjonalnie dostosowana do odbiorcy? Agencja Badawcza BioStat® przeprowadziła w czerwcu 2019 r. sondaż, w którym badano rolę zmysłów w komunikacji marketingowej. Wyniki wiele mówią o tym, na co zwracają uwagę konsumenci i co wpływa na ich decyzje zakupowe.

POLECAMY

Konsument czy klient?

W procesie zakupowym konsument nie zawsze jest klientem. Konsument to użytkownik produktu, który może kupić inna osoba. Pytanie zatem, kto w tym procesie jest ważniejszy z punktu widzenia sprzedawcy? Na dodatek nabywca podejmuje decyzję zakupową zarówno pod wpływem czynników racjonalnych, jak i emocjonalnych. Zarówno marki, jak sprzedawcy starają się przyciągać uwagę, oddziaływać na emocje i intensyfikować pozytywne przeżycia. Prawdziwą sztuką okazuje się tymczasem takie dopasowanie bodźców, które będą oddziaływać na wzrok, słuch, węch, dotyk i smak, aby skutecznie docierać do właściwej grupy docelowej. Wiedzę o często nieświadomych zachowaniach konsumenckich związanych z emocjami wykorzystuje marketing sensoryczny, w tym specjalistyczny aromamarketing (aeromarketing).

Kupują oczy

Zmysłem dominującym na zakupach jest wzrok. Aż 81,3% badanych potwierdza, że podejmując decyzję zakupową, kieruje się głównie tym zmysłem. Reklama wizualna ma więc ogromne znaczenie w projektowaniu komunikacji marketingowej. Telewizyjne spoty reklamowe zapadają w pamięć niemal dwóm trzecim uczestników badania, reklama drukowana kolejnym 16% respondentów, podczas gdy reklama dźwiękowa (np. w radiu) i internetowa – co dziesiątemu.

Twórcy reklam powinni przy tym uwzględnić, które elementy skupiają uwagę kupujących. 

Tu liczy się przede wszystkim cena, która wedle deklaracji uczestników badania BioStat® jest głównym przedmiotem zainteresowania aż 42,8% mężczyzn i 32,1% kobiet. Dla pań niemal równie ważne są kolory – głównie ciepłe i jasne, a w dalszej kolejności – hasła reklamowe. Poza tym uwagę mężczyzn przyciągają postacie kobiet. Nieco większy odsetek panów niż pań sięga po kolory ciemne i zimne. Informacje o promocjach i rabatach w większym stopniu przekonują kobiety niż mężczyzn, którzy z kolei zauważają informacje o wysokiej jakości produktów i usług.
 


Aromamarketing

Obszarem nowych poszukiwań...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy