Dołącz do czytelników
Brak wyników

Mobile marketing

5 listopada 2019

NR 48 (Październik 2019)

Kupowanie w mobile – co musisz wiedzieć o zwyczajach zakupowych Twoich użytkowników?

0 44

Przeciętny użytkownik spędza średnio 5 godzin dziennie, przeglądając sieć za pomocą smartfona. Z roku na rok ta statystyka wzrasta. Nie dziwi więc fakt, że zakupy za pośrednictwem urządzeń mobilnych stały się odrębną gałęzią sprzedaży internetowej oraz nieodłącznym elementem strategii każdego sklepu online. Aby jednak była ona skuteczna, niezbędna jest wiedza nie tylko techniczna, ale przede wszystkim dotycząca użytkowników – ich zachowań i potrzeb. O praktycznych aspektach zakupów mobilnych, preferencjach userów i funkcjonalnościach, które warto rozwijać, opowiada Maciej Ziemczonek, performance & outbound marketing manager w Grupie Domodi.

Smartfon to nowy sklep; swoisty showroom, w którym użytkownik ogląda i selekcjonuje produkt, choć nadal transakcje finalizuje na desktopie. Ten trend będzie ewoluował na korzyść mobile’a, a wraz z rozwojem płatności mobilnych czy elektronicznych portfeli, upowszechni się on. Jak zatem dotrzeć do użytkownika, żeby zakorzenić się w jego świadomości? Mobile jest dla userów wygodny, szybki i nieskrępowany – możemy wyszukać interesujące nas produkty i dodać do koszyka, będąc w podróży, na spacerze czy odpoczywając na kanapie. Wersja mobilna to wyjście naprzeciw oczekiwaniom, a to przecież jest kluczowym czynnikiem i najszybszą drogą do sukcesu. Obok pozyskania uwagi bardzo ważnym, a jednocześnie trudnym do osiągnięcia czynnikiem, jest jej utrzymanie. Aby móc mierzyć się w wyścigu ofertowym, należy postawić użytkownika w centrum działań i to właśnie do niego dopasować stosowane rozwiązania, zaczynając od najistotniejszych. 

Kupujemy oczami

Nie od dziś wiadomo, że „kupujemy oczami”. Estetycznie podane jedzenie czy wykonane zdjęcie produktowe zwiększają prawdopodobieństwo sfinalizowania transakcji na naszej stronie. Użytkownik jest coraz bardziej wymagający w tym temacie, a marki i sklepy online doskonale wykorzystują te predyspozycje. Dedykowane sesje zdjęciowe, wizerunek influencerów wzmacniający przekaz lub kompletne strategie dedykowane key visualom – to tylko niektóre narzędzia, które wykorzystują w walce o klienta. To jedna strona medalu. Druga to odpowiedni sposób użytkowania fotografii na stronach przez userów. Pamiętajmy, że decydując się na zdjęcia na stronie mobilnej, musimy założyć, że użytkownik będzie chciał je rotować lub powiększać. Dajmy mu taką możliwość, aby jeszcze chętniej przeglądał ofertę naszego sklepu. To również wartość dla samych właścicieli – warto monitorować, jak zachowuje się user, czy chce powiększać zdjęcia oraz co dzieje się z osobą, która ogląda fotografie.
 

Taki inside pomoże usprawniać działanie strony www, a finalnie dać klientom jeszcze więcej lepszych materiałów.


Korzystamy z rekomendacji

Od lat w ankietach konsumenckich jako TOP 3 miejsc, z których dowiedziałeś się o marce, pojawia się rekomendacja. Nie dotyczy ona tylko miejsc pochodzenia informacji, ale także rzeczy i przedmiotów. Kiedyś rekomendowały babcie, mamy czy sąsiadki – dzisiaj tę rolę przejmują sklepy online. Zauważyliśmy, że 20% użytkowników Domodi.pl sprawdza trzy i więcej produktów rekomendowanych jednocześnie w trakcie przeglądania rzeczy właściwej. Ta obserwacja pozwoliła nam na stałe wpisać w działanie strony www system poleceń. Wdrożenie tego rozwiązania otworzyło przed userami nowe możliwości poznania oferty sklepu, a może i nawet podjęcia więcej niż jednej decyzji zakupowej. Tutaj zdecydowanie warto testować różne wymiary rekomendacji: od podobieństwa produktów na zdjęciach, aż po ten sam brand, kolor, styl czy zakres cenowy.

Szukamy okazji i wyprzedaży

Black Friday i Cyber Monday to tylko niektóre komercyjne święta skrojone na miarę potrzeb sklepów. Użytkownicy, nauczeni doświadczeniem, doskonale wiedzą, kiedy przypada dany dzień i niejednokrotnie przygotowują się do niego, researchując rzeczy i odkładając środki finansowe. Stałe cykle promocyjne, jasno komunikowane wyprzedaże i okazje są aspektem, który bezsprzecznie przywiązuje użytkownika do marki, a budowanie elementu oczekiwania dodatkowo wzmacnia ten aspekt. Najpopularniejszą metodą obniżania cen rzeczy są obecnie kody rabatowe, które sklepy mogą swobodnie generować, przypisując do nich konkretne produkty. Istotne jest, aby intuicyjnie pokierować konsumenta przez ścieżkę dodania takiego „gratisu”. Czytelność kodu oraz jego lokalizacji zwiększa prawdopodobieństwo skorzystania z okazji. Dodatkowym wsparciem są nagłówki i bannery na stronach głównych, które przypominają użytkownikowi o możliwości dokonania zakupu po okazyjnych cenach.

Łakniemy uproszczeń

Skracanie drogi dotarcia do celu użytkownika to obecnie must do każdej marki i sklepu online. Na tej podstawie następuje ciągła transformacja ścieżki zakupowej – kształtują ją głównie nowinki technologiczne, które pojawiają się na rynku. Wszystkie one dążą do jednego stanu – jak największego uproszczenia. Niegdyś żmudne operacje dzisiaj ograniczają się do kliknięcia przycisku „autouzupełnienie” danych osobowych w zamówieniu....

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy