Dołącz do czytelników
Brak wyników

Kreacje reklamowe na Facebooku – jak powinny wyglądać?

Artykuł | 24 marca 2019 | NR 33
168

Wiele osób prowadzi codziennie kampanie reklamowe i wizerunkowe na Facebooku. W wielu przypadkach okazują się one bezskuteczne, a czasem koszty promocji wręcz przewyższają faktyczne zyski ze sprzedaży. W takiej sytuacji pozostaje nam tylko gorzko zapłakać nad skutecznością facebookowej reklamy, prawda?

Absolutnie nie! To, co należy teraz zrobić, to przeanalizować stworzone dotychczas kreacje, nauczyć się na własnych błędach i wyciągnąć z nich odpowiednie wnioski na przyszłość. W tym artykule pokażę Ci, jak powinny wyglądać skuteczne kreacje reklamowe na Facebooku i przedstawię zasady tworzenia materiałów, które pokochają Twoi odbiorcy.

Spójna identyfikacja graficzna treści

Na pewno byłeś dziś już na Facebooku. Obejrzałeś setki lepiej albo gorzej przygotowanych zdjęć, filmików i innych gifów z kotami. Kilkoma z nich podzieliłeś się pewnie także na swojej tablicy. Ale czy w tej chwili jesteś w stanie wymienić choć jedną markę, która tę treść przygotowała?

To częsty błąd, który popełnia wiele marek – brak obrandowania postowanych materiałów reklamowych. Co nam po tym, że ktoś zareaguje na naszą grafikę, jeśli nawet nie zapamięta, kto ją wrzucił. Jednym z podstawowych elementów kreacji jest więc oznaczenie treści tak, aby kojarzyła się ona bezpośrednio z naszą marką. Zastosuj się do tej rady, a w przyszłości Twój budżet odwdzięczy Ci się mniejszymi kosztami remarketingu.

Rys. 1. Kampania ASUS-a – poglądowa

 

Przy czym nie oznacza to, że w Twoich kreacjach musi pojawić się po prostu logo. W większości przypadków faktycznie takie są wytyczne, jednak nie musisz się do nich stosować. Równie dobrze możesz używać bloków kolorów związanych z identyfikacją graficzną czy specyficznego tła powtarzającego się w kreacjach wizualnych Twojej marki poza Facebookiem.

To ważne, bo istotą brandingu treści jest właśnie spójność kreacji. Twoja strona i materiały reklamowe muszą do siebie pasować. Nie puściłbyś ulotki, która wizualnie jest niezgodna z wizerunkiem firmy, prawda? W takim razie dlaczego pozwalasz sobie na coś takiego, gdy mowa o Facebooku?

Wejdź w buty konsumenta

Zanim jednak odbiorca Cię zapamięta, musisz najpierw do niego dotrzeć. Aby Twoja reklama nie umknęła konsumentowi wśród natłoku innych treści od znajomych i konkurencyjnych marek, należy go poznać i zaserwować mu kreację reklamową spójną z jego charakterem i zainteresowaniami. Jak to zrobić?

Wykorzystaj w tym celu Facebook Audience Insights i zestaw je ze swoim produktem. Facebook Audience Insights, inaczej Statystyki Grupy Odbiorców, to jedno z wewnętrznych narzędzi Facebooka, pozwalające na analizę zainteresowań, sprawdzenie demografii czy średniej aktywność fanów danego fanpage’a. Przy odpowiedniej konfiguracji można je także  wykorzystać do analizy ruchu na własnej stronie WWW. Więcej o Audience Insights można przeczytać na moim blogu – //arturjablonski.com/facebook-audience-insights/.

Dzięki temu narzędziu dowiesz się, jakie są zainteresowania Twoich fanów. Będziesz świadomy tego, dla jakiej publiczności prowadzisz swoją komunikację. Zapewne nie będzie to jednolita grupa. Jedni fani będą młodzi, drudzy starsi. Jedni będą mieszkać w dużych miastach, drudzy na wsiach. Jeszcze inni mogą być pracownikami korporacji, freelancerami pracującymi w domu lub digital nomadami.

Wygląda przerażająco? To wbrew pozorom bardzo dobra sytuacja! Pozwala ona bowiem na przygotowanie dokładnie dopasowanych do Twojej grupy docelowej kreacji reklamowych, a tym samym na zmniejszenie kosztów za pojedyncze kliknięcia. Przyjrzyjmy się temu, jak zrobił to ASUS.

Agencja obsługująca tę markę przygotowała reklamę dopasowaną do tych fanów, którzy pracują zdalnie. Zwróć uwagę na to, że kreacja odnosi się bezpośrednio do wartości, którymi kieruje się taka osoba – komfort, swoboda, podróżowanie, praca gdziekolwiek się znajdują. Elastyczność czasowa została podkreślona w nagłówku, a centrum kreacji to wizualizacja tych obietnic – zdjęcie osoby, która pracuje jak chce, gdzie chce i kiedy chce, oczywiście na komputerze tej marki. To idealny przykład kombinacji treści kreacji (zarówno pisanej, jak i wizualnej) ze świadomością konkretnej grupy docelowej, do której chcemy trafić z naszą reklamą.

Teraz, skoro wiesz już, jak zyskać uwagę swojego klienta, czas poznać zasady samego tworzenia dobrej kreacji reklamowej na Facebooku.

Dedykowane wymiary

Planując kampanię reklamową na Facebooku, powinieneś wziąć pod uwagę różne formy wyświetlania Twojej kreacji. Oznacza to, że dla każdego typu wyświetlania reklamy należy stworzyć osobną kreację.

Kreacje osobne, ale nie różne. Chodzi bowiem o dopasowanie ich do formatu – do wyświetlania reklamy na stronie głównej w kolumnie środkowej, w kolumnie bocznej czy do wyświetlania jej na ekranach telefonów komórkowych. Każdy z tych formatów jest inny i wymaga indywidualnego podejścia.

Pamiętaj także, aby stosować się do rekomendowanych przez Facebooka rozmiarów grafik przeznaczonych na te umiejscowienia.

Projektując osobną kreację dla każdego z pożądanych formatów, sam zauważysz, że hasła reklamowe czy przyciski CTA na grafice trzeba będzie nieco przeorganizować. Także przygotowując copy poza grafiką (w nagłówku posta reklamowego, jego opisie, opisie linku i treści samego posta), zauważysz, że niezbędne są zmiany. Mniej liter do wykorzystania przy nagłówku czy opisie w przypadku prawej kolumny lub urządzeń mobilnych to norma, którą trzeba wziąć pod uwagę.

Łatwo przekonać się, co się stanie, jeśli nie zastosujesz się do tych rad – w ostatnim etapie tworzenia reklamy w Menedżerze Reklam możesz sprawdzić, jak wyglądała będzie Twoja reklama w różnych umiejscowieniach.

Jak pewnie sam zauważyłeś – jeżeli grafika była zbyt duża, zostanie przycięta lub pomniejszona (przez co również nieczytelna). Jeżeli copy było zbyt długie, też zostanie skrócone w niekorzystnym momencie.

Właśnie dlatego dostosowanie każdej reklamy do różnych formatów jest niezwykle ważne (nie zapominając jednak o spójności kreacji). Ponadto nadanie naszym grafikom rekomendowanych rozmiarów nie pozwoli Facebookowi ich skompresować, pod warunkiem, że obraz nie będzie ważył więcej niż 1 MB.

To dodatkowy aspekt, o którym łatwo zapomnieć, a który znacząco wpływa na czytelność naszej kreacji.

 

Rekomendowane przez Facebooka wymiary popularnych grafik:

  • Kliknięcia przekierowujące do witryny: 1200 × 628 pikseli.
  • Polubienia strony, wydarzenia, prawa kolumna: 1200 × 444 pikseli.
  • Reklama karuzelowa: 600 × 600 pikseli.

 

Rys. 2. Reklama Google AdWords na Facebooku

 

Ry...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy