Dołącz do czytelników
Brak wyników

Konto AdWords do przeglądu – co i jak optymalizować?

Artykuł | 26 kwietnia 2019 | NR 37
157

Praca z AdWords wymaga od nas aktywnego wykorzystywania wielu funkcji porozrzucanych po różnych elementach interfejsu. Tylko solidna dyscyplina oparta na właściwej liście elementów pozwoli nam na budowanie skutecznej kampanii bez pominięcia ważnych kwestii. Dobrze skonstruowana lista może również śmiało zastąpić podstawowy audyt konta, bo właśnie od sprawdzenia kilkunastu stałych elementów rozpoczynamy wszelkie prace sprawdzające stan i kondycję konta. Jeśli tylko masz więcej czasu niż pomysłów i przydarzy Ci się kiedyś, że nie widzisz już opcji na optymalizację swojego konta, lista zmian, ulepszeń oraz pomysłów z poprzednich kampanii może okazać się bezcenna.

Lektura tego artykułu nie będzie prosta – potraktuj go jako podpowiedź do stworzenia swojej własnej listy.

Reklamy

Budując kampanie, często zapominamy, jak ważny wpływ na wynik działań będą miały teksty reklamowe. Dla zasady powinniśmy odwiedzać wyniki wyszukiwania, aby porównywać swoje teksty do tych konkurencyjnych. Najlepsza reklama dziś, wcale nie będzie najlepszą jutro. Jeśli nie analizujesz konkurencji i nie reagujesz na wyróżniające ją elementy reklamy, prędzej czy później zauważysz spadający CTR reklam. Generalną zasadą jest prowadzenie mikrotestów i rotacji. W każdej grupie reklam powinny znajdować się minimum 3 reklamy, a wyjątkiem są takie grupy, gdzie liczba wyświetleń nie pozwoli na wyciąganie wniosków. W takim wypadku stosujmy minimum 2 reklamy.

Kondycja konta:

Na samych wynikach kampanii świat się nie kończy. Zawsze czuwaj nad tymi 3 aspektami technicznymi:

  • Pamiętaj, aby zawsze mieć dostęp do adresu e-mail podpiętego do konta i odbierać wszelkie alerty, również z Google Analytics oraz Google Search Console.
  • Sprawdź, kto poza Tobą ma dostęp do danych i zawsze uruchamiaj dwuetapowe uwierzytelnianie. Nie współdziel konta z innymi osobami – wykorzystaj strukturę MCK.
  • Zaglądaj do historii konta i regularnie twórz kopię zapasową w Edytorze AdWords. Wykryjesz edycje, których dokonał ktoś inny, i często zapobiegniesz większym problemom.

 

Rys. 1. Przy starcie prac zweryfikuj, kto ma dostęp do konta w zakładce „Użytkownicy oraz Menedżerowie”. Podobną weryfikację polecam w zakresie Analytics i Google Search Console

 

HINT: Jeśli chcesz dobrze przetestować różne reklamy, wykorzystaj Eksperymenty AdWords. Funkcja ta pomoże w wyciągnięciu poprawnych wniosków z danych i podpowie, czy zebraliśmy ich odpowiednią ilość. Przed zastosowaniem wyniku eksperymentu upewnij się, że otrzymałeś istotne statystycznie wyniki.

Następnie przeprowadź prostą weryfikację, czy każda reklama w danej grupie pasuje do każdego słowa zawartego w tej grupie. Zastanów się, jakie mogą być intencje użytkownika, który wpisuje dane słowo. Czy Twoje reklamy odpowiadają na te intencje? Zweryfikuj, czy przynajmniej jedna reklama używa wstawiania słowa kluczowego {KeyWord:…}.

HINT: Stosowanie wstawiania słowa kluczowego {KeyWord:…} wymaga dużej ostrożności. Jeśli kampania zawiera słowa kluczowe opisujące Twoją konkurencję, możesz spowodować, że reklama wprowadzi użytkowników w błąd. Te działania mogą powodować bardzo nieprzyjemne konsekwencje, a niesmak w  branży to najmniejsza z nich.

Analizując treść reklam, sprawdź, czy wykorzystałeś wezwanie do działania i czy przypadkiem nie da się ulepszyć wyświetlanego adresu URL na korzyść klikalności. Na sam koniec zastanów się, czy grupa reklam nie skorzystałaby z użycia funkcji IF lub odliczania.

Najlepsza reklama dziś, wcale nie będzie najlepszą jutro. Jeśli nie analizujesz konkurencji i nie reagujesz na wyróżniające ją elementy reklamy, prędzej czy później zauważysz spadający CTR reklam.

 

Słowa kluczowe

Sprawdź metodę wyświetlania reklam w kampaniach, w których jest ograniczenie budżetowe. Jeśli jest to metoda przyspieszona, budżet kampanii może kończyć się w połowie dnia, przez co możesz tracić ruch w wartościowych godzinach.

 

Prace zacznij od posortowania listy po Wyniku Jakości i jego składowych. Szybko odkryjesz, co sprawia problemy i nie pasuje do grup. W wielu przypadkach będzie wymagane stworzenie nowej grupy, a dobrym pomysłem może okazać się przeniesienie słowa kluczowego do indywidualnej grupy.

Drugi etap analizy to sortowanie po CTR i średniej pozycji. Jedno wpływa na drugie, stąd może warto podnieść stawki i powalczyć o pierwszą pozycję? To pytanie zadaj sobie szczególnie wtedy, jeśli ważny dla Ciebie jest ruch ze smartfonów.

Trzeci ważny etap to zastanowienie się, czy dla każdego słowa kluczowego nie powinniśmy wskazać lepszej strony docelowej niż wskazuje ogólna reklama. Jeśli reklamujesz sklep, to wykorzystaj filtry, a nawet wewnętrzną wyszukiwarkę. Możesz zdecydowanie podnieść Wynik Jakości takimi działaniami.

W kampanii lokalnej nie musisz stosować wyłącznie słów lokalnych. Jeśli reklamę kierujesz na określony obszar, dodaj do niej słowa ogólne.

HINT: Podstawą pracy z AdWords jest regularna analiza raportu wyszukiwanych haseł. Nawet w przypadku stosowania wyłącznie dopasowania ścisłego, co nie zawsze jest dobrym pomysłem, musimy sprawdzić, jak Google dopasowuje wyszukiwane hasła do słów. Jeśli ilość pracy z dopasowaniem przybliżonym nie pozwala Ci wyeliminować śmieciowego ruchu, zacznij od słów kluczowych z modyfikatorem dopasowania przybliżonego postawionego przed każdym wyrazem. Ograniczysz odmiany, zostawiając sobie duże pole do poszukiwania nowych, pasujących słów.

Rys. 2. Wynik Page Speed Insights będzie zmieniał się w czasie z wielu powodów. Jeśli od ostatniej analizy upłynęło już wiele miesięcy, wykonaj test ponownie. Możesz być zaskoczony niższym wynikiem

 

Narzędzia:

  • //www.ssllabs.com/ssltest/ – musisz mieć SSL, jeśli poważnie myślisz o wynikach kampanii. Gotowy certyfikat przetestuj za pomocą tego narzędzia.
  • //developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ połącz z raportami //gtmetrix.com/ oraz tools.pingdom.com i nie poddawaj się optymalizacji strony. Pamiętaj, że narzędzia testują konkretną podstronę. Porównując dane z Google Analytics, uważaj na fakt, że raport może być wygenerowany na podstawie małej próbki sesji.
  • Przetestowałeś już Analytics? Bez poprawnie zbieranych danych nie wyciągniesz wniosków z kampanii. Upewnij się, czy system działa na każdej podstronie za pomocą //www.gachecker.com/ oraz sprawdź kondycję kodu za pomocą darmowej wtyczki Google Tag Assistant:...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy