Koniec ery ciasteczek? Mamy jeszcze dwa lata

Programmatic

Pliki cookies niemalże od początku istnienia internetu służyły do zapisywania danych o użytkowniku. Było to – i w zasadzie w dalszym ciągu jeszcze jest – znakomite narzędzie, tyle że niestety jego wykorzystanie rozrosło się do niebotycznych wręcz rozmiarów. Niemalże każdy podmiot obecny na rynku reklamy online używał ciasteczek do targetowania, retargetowania, wyświetlania reklam czy tworzenia profili behawioralnych. Zdarzały się sytuacje oraz strony, na których zapisywało cookies kilkadziesiąt różnych podmiotów. Dostawcy przeglądarek postanowili w końcu zmienić tę sytuację, argumentując swoją decyzję troską o prywatność użytkownika.

Wygląda na to, że dni ciasteczek 3rd party są policzone – znikną one z internetu i podzielą losy technologii flash czy intruzywnych reklam, które również zostały wyeliminowane z wirtualnej rzeczywistości. Nie będzie to jednak ani niespodziewane, ani nagłe wydarzenie. Przewidywany koniec ery ciasteczek został odłożony w czasie. Według najnowszych informacji ich obecność potrwa jeszcze około dwóch lat. 

POLECAMY

Safari, Firefox

Wszystko rozpoczęło się od trzęsienia ziemi, jakie zafundował rynkowi reklamowemu Firefox, blokując wszelkie 3rd party cookies. To wydarzenie nakłoniło do intensywnego namysłu nad tym, co czeka branżę reklamową w kolejnych miesiącach.
Wcześniej mieliśmy wstrząsy zapowiadające, takie jak blokowanie ciasteczek 3rd party w przeglądarce Safari. Nikt zbytnio się tym wtedy nie przejął. Jednak ruch ze strony Firefoxa to już znacznie poważniejsza sprawa. O ile w przypadku...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy