Dołącz do czytelników
Brak wyników

Kary ręczne i algorytmiczne – jak wyjść z filtra i ustrzec się bana?

Artykuł | 23 grudnia 2018 | NR 29
134

Temat kar i filtrów algorytmicznych Google cały czas jest aktualny i interesujący. Dlatego też w tym artykule postaram się przybliżyć to zagadnienie oraz przedstawić porady, dzięki którym Wasze witryny nie będą zagrożone konsekwencjami ze strony Google. 

Jakie konsekwencje może wyciągnąć Google? 

Zacznijmy od najbardziej dotkliwego dla strony działania, czyli bana. Oznacza on całkowite usunięcie danej strony z wyników wyszukiwania, a otrzymać można go za rażące naruszanie wskazówek Google dla Webmasterów. Wśród tych naruszeń są np.:

  • Maskowanie, czyli przedstawianie innej zawartości strony wyszukiwarce, a innej użytkownikom – np. wyszukiwarka widzi kod HTML prezentujący bajki Disneya, a internauta otrzymuje prezentowane za pomocą Flasha treści pornograficzne.
  • Niejawne przekierowania, czyli sytuacje, w których strona rozpoznaje, kto ją odwiedza – robot czy użytkownik. Podobnie jak w przypadku maskowania, robotowi prezentowana jest inna treść niż użytkownikowi, który zostaje automatycznie przekierowany na inną stronę. 
  • Złośliwe oprogramowanie na stronie – np. jeżeli strona dołącza do pobieranych z niej plików złośliwe oprogramowanie wpływające na komputer użytkownika. 

Co warto zauważyć, banowanie przez Google nie jest szczególnie częstą praktyką – trzeba się naprawdę postarać, by zasłużyć na całkowite i bezpowrotne wykluczenie z wyszukiwarki. 

Zdecydowanie częściej Google decyduje się na zastosowanie wobec strony ręcznych działań. Kary ręczne są nakładane przez Search Quality Team, czyli zespół pracowników Google, którzy ręcznie weryfikują jakość wyników wyszukiwania. Karę ręczną można otrzymać za: 

  • Spam w witrynie: 
  1. Czysty spam – np. generowane automatycznie treści.
  2. Spam tworzony przez użytkowników – mogą to być komentarze na niemoderowanych forach i blogach.
  3. Korzystanie ze spamerskich serwerów – najczęściej są to darmowe serwery, na których masowo stawiane są spamerskie strony. 
  4. Nadużywanie znaczników to po prostu nadmierne stosowanie tagów HTML w celu manipulacji pozycjami strony w wynikach wyszukiwania. 
  5. Maskowanie/przekierowania. 
  • Naruszenie zasad bezpieczeństwa
  1. Dopuszczenie do zainfekowania/zhakowania witryny.
  • Naruszenie zasad dotyczących treści: 
  1. mało treści, 
  2. ukrywanie tekstu/keyword stuffing (upychanie słów kluczowych), 
  3. fałszywe grafiki. 
  • Nienaturalne linki wychodzące bądź przychodzące – są to zazwyczaj pozyskiwane automatycznie (lub w masowy sposób) linki prowadzące do strony lub takie strony, na których umieszczona jest ogromna liczba odnośników do innych stron.

Najczęstszy powód nakładania na stronę kar ręcznych stanowi nienaturalny profil linków przychodzących do strony. Jak już wcześniej wspomniano, nienaturalny profil linków występuje wtedy, gdy do strony prowadzi ogromna liczba pozyskanych w automatyczny bądź półautomatyczny sposób linków. 

Banowanie przez Google nie jest szczególnie częstą praktyką. (...) Zdecydowanie częściej Google decyduje się na zastosowanie wobec strony ręcznych działań. Kary ręczne są nakładane przez Search Quality Team, czyli zespół pracowników Google, którzy ręcznie weryfikują jakość wyników wyszukiwania. 

 

Dodatkowo Google systematycznie wypuszcza kolejne aktualizacje algorytmów o nazwie Panda i Pingwin. Pingwin odpowiada za eliminację stron, które starają się manipulować wynikami wyszukiwania za pomocą nienaturalnych linków (np. tych, które korzystają z Systemów Wymiany Linków), natomiast Panda weryfikuje strony pod kątem treści i obniża ranking tych, których treść ma bardzo niską jakość bądź jest zduplikowana, czyli skopiowana z innych stron.

Więcej o przyczynach nakładania na stronę kar i filtrów można przeczytać we Wskazówkach Google dla Webmasterów. 

Czy moja strona została ukarana przez Google? 

Rozpoznanie sytuacji, w której strona została ukarana przez Google, jest dość proste, ponieważ od razu zauważymy znaczny spadek (albo całkowitą utratę) ruchu organicznego do strony. W przypadku kary ręcznej zostaniemy dodatkowo poinformowani o niej poprzez Google Search Console (Ruch związany z wyszukiwaniem => ręczne działania). Co ważne, komunikat o ręcznych działaniach w witrynie będzie zawierał również ich powód oraz ogólne wskazówki pomagające w rozwiązaniu problemu.

Oto metody rozpoznania poszczególnych działań Google: 

Ban: Brak domeny w indeksie po zastosowaniu zapytania z operatorem site: może oznaczać, że domena otrzymała bana od Google. Nie musi tak jednak być, ponieważ strona mogła zniknąć z indeksu z innych powodów – wystarczy, że ostatnio na stronie były wprowadzane zmiany i w sekcji HEAD strony (lub w pliku robots.txt) znalazła się dyrektywa Noindex wskazująca robotowi, że ma nie indeksować danej strony. Dlatego też, gdy zobaczymy, że strona zniknęła z indeksu, wiemy, że nasze działania nie powinny skutkować banem, dlatego najpierw dokładnie sprawdźmy kod strony i inne możliwości, które mogły spowodować brak strony w indeksie. 

Rysunek 1. Zastosowanie komendy site – weryfikacja obecności strony w Google

 

Rysunek 2. Google Search Console – brak ręcznych działań w witrynie

 

Rysunek 3. Wykres ruchu na stronie dotkniętej filtrem

 

Kara ręczna: Tę rozpoznamy najłatwiej, ponieważ zostaniemy o niej poinformowani za pomocą Google Search Console. 

Filtr: Google zazwyczaj informuje o tym, że wprowadza aktualizację algorytmu. Dlatego też, jeżeli ruch organiczny na stronie spadł, to warto sprawdzić oficjalne profile Google w mediach społecznościowych oraz branżowe fora internetowe – dzięki temu łatwiej zweryfikujemy, czy witryna stała się ofiarą filtra. 

SŁOWNICZEK 

  • Ban – całkowite wykluczenie strony z wyników wyszukiwania. 
  • Kara ręczna – kara nakładana na stronę przez Search Quality Team – zespół dbający o jakość organicznych wyników wyszukiwania. 
  • Pingwin – algorytm Google eliminujący strony o nienaturalnym profilu linków.
  • Panda – algorytm oceniający jakość treści na stronach internetowych....

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy