Dołącz do czytelników
Brak wyników

Mobile marketing

3 listopada 2020

NR 54 (Październik 2020)

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym w kontekście kanału mobile?

171

Prowadzenie sklepu internetowego to coraz popularniejsza forma działalności przedsiębiorczej. Decyduje o tym kilka czynników, m.in. stosunkowo niewysoki próg nakładów finansowych niezbędnych do uruchomienia takiego biznesu (choć zależy to też od branży). Właściciel e-sklepu musi przemyśleć i zaplanować wiele kwestii, natomiast ten artykuł ma na celu zwrócenie uwagi na konkretny kanał dotarcia do klienta, jakim są urządzenia mobilne.

Liczba użytkowników urządzeń mobilnych rośnie z roku na rok. Jeszcze kilka lat temu dopatrywano się w tym znaczącej roli tabletów, ale dziś spokojnie można powiedzieć, że mobile to przede wszystkim osobiste smartfony, które konsekwentnie prą w kierunku stania się dobrem powszechnym – dostępnym niemal dla każdego.

POLECAMY

Co byś zrobił, wiedząc, że prawie 90% Twoich klientów odwiedzi Twój sklep ze smartfona?

Taka informacja zmienia wszystko, bo pokazuje, że tak naprawdę nasze działania należy realizować przede wszystkim z myślą o urządzeniach mobilnych. Dlatego dobrym pomysłem jest próba lepszego zrozumienia, jak nasi potencjalni klienci zachowują się w sieci oraz co można zrobić, aby zwiększyć prawdopodobieństwo zakupu za pośrednictwem smartfona (rys. 1).
 

Rys. 1. Przykład najpopularniejszych urządzeń, z których został odwiedzony sklep
parentingowy


Zakupy w telefonie coraz bardziej naturalne?

Sprzedaż z kanału mobile w niektórych przypadkach stanowi absolutny klucz do odniesienia sukcesu w biznesie. Dzieje się tak w branżach, w których grupa docelowa z większym prawdopodobieństwem korzysta z urządzeń mobilnych. Można to rozróżnić także ze względu na rodzaj sprzedawanego asortymentu, np. w branży parentingowej konsumenci to najczęściej kobiety w wieku 24-35 lat, czyli użytkownicy sprawnie korzystający z aplikacji mobilnych itp. Dochodzą tu też takie prozaiczne czynniki, jak sytuacja życiowa, która bardziej sprzyja obecności w kanale mobile niż na urządzeniu desktopowym. Pomyślmy tylko o spacerach, usypianiu dziecka, częstych porach karmienia – do laptopa nie ma nawet kiedy usiąść, a telefon jest zawsze pod ręką. Rzeczy, które warto czy nawet trzeba kupić, jest cała masa, powinniśmy więc wyjść temu naprzeciw i zadbać o dostępność swojej oferty dla użytkowników mobilnych.
Warto więc pamiętać, że istnieją branże, w których kanał mobile okaże się jeszcze ważniejszy niż standardowo. Tyczy się to w dużej mierze produktów, które konsumenci są skłonni kupić stosunkowo spontanicznie, tzn. według potrzeby chwili i bez czasochłonnego researchu. Często koreluje to z widełkami cenowymi towarów, jakie sprzedajemy w sklepie, ponieważ im droższy produkt, tym silniej odczuwamy potrzebę, by rozeznać się w alternatywach, porównać ceny, zasięgnąć czyjejś opinii itd. 

Zaufanie do płatności online

Samo surfowanie po internecie w poszukiwaniu informacji lub odpowiednich produktów to jedno, natomiast finalnie wszystko rozchodzi się o najważniejszy moment całego procesu, jakim jest zakup. Nie każdy użytkownik smartfona korzysta z bankowych aplikacji mobilnych, a nawet jeśli, to sama płatność bywa odłożona na później i realnie zostaje wykonana z urządzenia desktopowego – komputera stacjonarnego lub laptopa. Konwersję zalicza się wówczas jako wygenerowaną z desktopu, ale realnie sprzedaż została zapoczątkowana w kanale mobilnym. Innymi słowy, wpływ urządzeń mobilnych na przychody może być jeszcze większy niż wynikałoby to z podstawowych statystyk monitorowanych w naszym e-sklepie.
W każdym wypadku należy zadbać o jak najlepsze działanie systemu, aby zakup w naszym sklepie był odbierany jako bezpieczny oraz sprawny. 
Można to podsumować w kilku punktach:

  • Wdrożenie stabilnego systemu płatności – np. poprzez integrację z wtyczką danej platformy do płatności.
  • Mnogość opcji płatności – im więcej sposobów na zapłacenie zaoferujemy, tym większa szansa na zakup (przelew tradycyjny, płatność kartą, BLIK, PayPal, platformy do e-płatności); każdą z nich powinniśmy koniecznie przetestować.
  • Przelew tradycyjny – jest najczęściej wybierany przez użytkowników, którzy preferują płacenie w środowisku desktopowym, a nie przez telefon. Zadbaj o konfigurację systemu mailowego, aby taki klient dostał klarowną informację, jak i gdzie ma zapłacić, aby dopiąć zamówienie.

Najczęstsze błędy w sprzedaży mobilnej

Brak lub źle wykonana responsywna wersja strony

To, że strona wygląda inaczej na urządzeniach mobilnych, nie znaczy jeszcze, że jest wystarczająco szybka i zoptymalizowana pod kątem UX, a to kluczowe w sprzedaży online.
Jak sprawdzić, czy dobrze prezentujemy się w mobile’u?
Warto podpiąć stronę do narzędzia Google Search Console, które informuje nas o wielu istotnych błędach technicznych, m.in. problemach z wyświetlaniem na urządzeniach mobilnych.
 

Rys. 2. Google Search Console


Bardzo pomocne jest również kolejne narzędzie oferowane przez Google, czyli Mobile Friendly Tester: www.search.google.com/test/mobile-friendly
 

Rys. 3. Mobile Friendly Tester


Brak podstawowej analityki

Dowiedz się, które podstrony generują najwięcej wyjść z serwisu oraz jakie treści nie zatrzymują czytelnika na dłużej – i popraw to!

Ciekawostka

Wyniki podawane przez Google dla urządzeń mobilnych różnią się od tych na desktopie. Innymi słowy, w wyszukiwarce na telefonie znajdziesz coś innego niż na laptopie. Poza czynnikiem geolokalizacji wiąże się 
to przede wszystkim z jakością wyświetlania strony i jej szybkością na urządzeniach mobilnych – Google po prostu faworyzuje te serwisy, które dobrze działają na smartfonach.

 

Rys. 4. Monitorowanie konwersji w Google Analytics


Brak monitoringu konwersji

Ile zakupów pozyskujesz z poszczególnych kanałów i skąd pochodzą te wejścia? Absolutna podstawa w kontekście wszelkich działań marketingowych, które niechybnie trzeba podjąć (rys. 4).
Konwersję najlepiej monitorować w Google Analytics, wklejając kod śledzący wygenerowany na koncie przypisanym dla konkretnej strony. Instalacja samego narzędzia również odbywa się poprzez wrzucenie kodu dostępnego w zakładce Administracja/Informacje o śledzeniu.
Bardzo ważna jest zakładka Konwersje/e-commerce, gdzie zliczane są dane ze sprzedaży. Warto jednak pamiętać, że możliwe jest ustawienie niemal dowolnych konwersji, np. po przesłaniu zapytania formularzem, odwiedzeniu konkretnej podstrony lub kliknięciu w dany przycisk.
 

 Rys. 5. GSC pokazuje, z jakich haseł w wynikach organicznych pozyskujemy wejścia, ile razy nasza strona jest wyświetlana jako wynik wyszukiwania (na dane hasło) oraz jakie pozycje zajmujemy


Brak zaproszenia do ponownych odwiedzin

Treści w mobile’u często są przyswajane powierzchownie i spontanicznie. Dobrym rozwiązaniem jest stosowanie remarketingu dynamicznego, który pozwoli przypomnieć się odbiorcom będącym już kiedyś na naszej stronie. Warto też inwestować w narzędzia budujące łączność z klientami, czyli media społecznościowe, blog i newsletter.
Jak podaje Shopify.com, średnio ponad 55% mobilnych zakupowiczów decyduje się na kupienie czegoś po zobaczeniu danego produktu w mediach społecznościowych.

Brak certyfikatu SSL na domenie

Sklepy z szyfrowanym adresem to już standard. Bez SSL Twój sklep nie będzie odbierany jako w 100% bezpieczny zarówno przez użytkowników, jak i przez Google.

Co zrobić, by sprzedawać więcej w mobile’u?

Podstawowa rzecz, na którą należy zwrócić uwagę, to techniczne przygotowanie strony internetowej, na której chcemy zarabiać. Nowoczesny serwis – nieistotne, czy to strona firmowa, czy sklep internetowy – musi być responsywny, czyli wyposażony w wersję automatycznie dopasowującą się do urządzeń mobilnych. Należy przy tym pamiętać, że smartfony i tablety mają różne rozmiary wyświetlaczy, strona powinna więc sama dopasowywać się do ekranu użytkownika. 
Co jeszcze jest ważne?

Garść praktycznych porad w pigułce

Zainstaluj na stronie Google Search Console – narzędzie monitorujące widoczność witryny w wyszukiwarce (wyniki naturalne, np. z jakich haseł notujemy wejś...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy