Dołącz do czytelników
Brak wyników

Mobile

17 kwietnia 2020

NR 51 (Kwiecień 2020)

Jak zwiększyć liczbę pobrań aplikacji mobilnych?

57

Rynek aplikacji mobilnych jest najbardziej zatłoczonym i najszybciej rozwijającym się rynkiem na świecie. Średni czas korzystania z aplikacji mobilnych na jednym urządzeniu wyniósł w 2018 r. od 2-3 godzin1. Jeśli dodamy do tego, że ponad połowa (52%) światowego ruchu internetowego pochodzi ze smartfonów, to jasnym staje się, że marki powinny inwestować w rozwój aplikacji mobilnych2.

Oprócz gier, które stoją tutaj na pierwszym miejscu, najprężniej rozwijające się w omawianym zakresie branże to retail, jedzenie i restauracje, bankowość oraz płatności mobilne, social media, podróże3. 
Jeśli planujesz stworzenie i wdrożenie w swoim biznesie aplikacji, która ma sprzedawać, zwróć uwagę na cały proces zakupowy. Ważna jest nie tylko liczba dostarczonych transakcji za pomocą wybranego rozwiązania, ale cała ścieżka zakupowa we wszystkich kanałach. Obecne na rynku najpopularniejsze komercyjne aplikacje spełniają głównie rolę sprzedażową i lojalizacyjną. Powinny zapewnić łatwe wyszukiwanie produktów oraz finalizację transakcji, a także uprościć system korzystania z programów lojalnościowych czy kart, które mnożą się w portfelu użytkownika. Przy wyborze agencji, która zaprojektuje twoją aplikację, zwróć uwagę na podejście tamtejszych pracowników do procesu planowania poszczególnych etapów współpracy – od projektowania po design, programowanie i wdrożenie. 
Pamiętaj, że nawet najlepiej zaprojektowana aplikacja nie będzie spełniała swojej funkcji i nie zapewni wzrostu biznesu bez odpowiedniej analityki oraz optymalizacji działań. Dobrze przemyśl dobór narzędzi analitycznych, bo dzięki nim jesteś w stanie zbierać informacje o użytkowniku, analizować jego zachowania w obrębie aplikacji, weryfikować założone KPI, a także optymalizować kampanie pod względem przyszłych celów i konwersji. 
Co należy zrobić na początek?

  • określić podstawowe cele aplikacji, czyli tzw. „zdarzenia”, takie jak sprzedaż, rejestracja, dodanie do listy życzeń itp., 
  • wdrożyć i przetestować optymalną metodę pomiaru. 
     

 

Powyżej znajdziesz zestawienie płatnych i bezpłatnych metod pomiaru dostępnych na rynku. 
Wykorzystaj kilka metod badawczych w zależności od kanału konwersji. Nie każde bezpłatne narzędzie mierzące sprawdzi się w pomiarze CPI. Dla przykładu Firebase Analytics to narzędzie Google, SDK Facebook należy natomiast do Facebooka – nie są one miarodajne, jeśli ustawiamy kampanie na innych kanałach niż powyższe. Pokazują bowiem nawet o 15-20% więcej pozyskanych instalacji niż płatne SDK – odpowiednio na korzyść Google lub Facebooka.
W przypadku działań prowadzonych np. na platformach DSP (programmatic) bezpłatne narzędzia mierzące zazwyczaj nie są zintegrowane z przywołanymi rozwiązaniami, przez co nie stanowią wiarygodnych źródeł informacji. 
Biorąc pod uwagę obecną sytuację globalnej pandemii, wprost nasuwa się konieczność przeniesienia biznesu i transakcji do kanału mobile. Zatem jeśli masz aplikację, pomyśl, jak skutecznie pozyskać nowych, jakościowych użytkowników.

Dlaczego tak istotne jest ASO (App Store Optimization)?

Według badań Google aż 48% użytkowników smartfonów dowiaduje się o aplikacjach, przeglądając sklepy z dostępnymi rozwiązaniami – Google Play i AppStore. Dlatego tak ważne jest zadbanie o „widoczność” aplikacji w sklepie. ASO, to mówiąc inaczej, „SEO dla aplikacji”. Skutecznie prowadzone ASO wpływa na liczbę pobrań organicznych i jakość użytkowników, którzy instalują apki. Aby te działania były skuteczne, zwróć uwagę na:

  • nazwę aplikacji – powinna być prosta i spójna dla wszystkich sklepów, mieć maks. 30 znaków, 
  • słowa kluczowe i opis aplikacji – zdefiniuj nimi podstawowe funkcje, benefity, korzyści,
  • grafiki i animacje – zamieść ikonę aplikacji, screeny z narzędzia pokazujące sposób jego działania, filmiki instruktażowe,
  • oceny i recenzje aplikacji – mają największy wpływ na wybór oraz liczbę pobrań. Pamiętaj, by szybko odpowiadać na wystawione oceny i reagować szczególnie na te negatywne. 

Obsługa pozycjonowania aplikacji w sklepach zwykle proponowana jest jako „post buy” przez dewelopera aplikacji.

Pierwsze kroki aplikacji na rynku

Większość strategii związanych z launchem nowej aplikacji nie opiera się na spektakularnych budżetach marketingowych. I bardzo dobrze. Wdrożenie każdego rozwiązania wiąże się z ryzykiem, że na pewnym etapie coś nie zadziała, np. zawiedzie system płatności czy pojawi się inny błąd, którego nie jesteś w stanie przewidzieć. Wykorzystaj więc na początek wszystkie dostępne metody „in house”, pozwalające na skuteczne promowanie aplikacji wśród twoich obecnych klientów. Mogą to być:

  • Newslettery – oczywiście przy założeniu, że posiadasz własną bazę użytkowników, do której prowadzisz regularną komunikację marketingową. Dobrze zaplanowana akcja wysyłki newslettera do stałych klientów, najlepiej z zachęcającą korzyścią na start za pierwsze uruchomienie apki, będzie praktycznie bezkosztowa. Możesz też wykorzystać SMS-y do bazy własnej. 
  • Punkty sprzedaży – jeśli posiadasz punkty sprzedaży offline, zapytanie kasjera: „Czy ma Pan/Pani już naszą aplikację?” powinno pojawić się zaraz po „Dzień dobry”. Można również na zachętę zaplanować akcję z dystrybucją specjalnych kodów zniżkowych do odbioru w kasie przy pierwszych zakupach. 
  • Strona docelowa – prowadząc stałe działania SEM, SEO czy w sieci GDN, kierujące do twojej strony docelowej, zadbaj o właściwą ekspozycję komunikatu o pojawieniu się aplikacji i buttonów pozwalających na jej pobranie. Zbuduj osobną podstronę, dodaj rozszerzenie o aplikacji do kampanii search. 
  • PR i content marketing – zadbaj o komunikację dotyczącą aplikacji we wszystkich możliwych publikacjach PR-owych. Skorzystaj z pomocy influencerów. Otrzymasz wartościowy feedback dotyczący działania apki, a także zyskasz ambasadorów, którzy polecą aplikację swoim followersom. 

Gdy powyższe działania wyczerpią możliwości związane z szybkim pozyskaniem jakościowych pobrań, pomyśl o płatnej kampanii. 

Zacznij od testów 

Masz do dyspozycji szereg kanałów, które dają możliwość optymalizacji kampanii w modelu CPI. Są to m.in.:

  1. Google App Campaigns –...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy