Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak wypromować aplikację mobilną i zmniejszyć koszty pobrania?

Artykuł | 22 grudnia 2018 | NR 28
145

1 godzina i 10 minut – tyle czasu użytkownicy urządzeń mobilnych korzystają z aplikacji instalowanych. To 15 minut dłużej niż w poprzednim roku. Jak sprawić, by to właśnie Twoja aplikacja była w gronie najczęściej pobieranych?

Jesteś twórcą aplikacji i szukasz odpowiednich narzędzi do wypromowania aplikacji? W tym artykule zapoznasz się z różnymi formami promocji, które możesz wykorzystać do swojego produktu. Dowiesz się również, co pomaga, a co przeszkadza w pozyskaniu dużej liczby pobrań aplikacji.

Na samym początku kluczowe jest zaprojektowanie dobrego interfejsu oraz ikony, która zapadnie w pamięć i wymyślenie wpadającej w ucho nazwy. Jeśli masz to za sobą, to połowa sukcesu, jeśli nie – pamiętaj, że dzięki tym działaniom jesteś w stanie łatwiej osiągnąć zamierzony cel.

  • Wygląd i intuicyjne użytkowanie w przypadku aplikacji idą w parze. Trzeba pamiętać o tym, że produkt musi odpowiadać na realne potrzeby potencjalnych użytkowników, ale i o tym, że wygląd aplikacji ma duże znaczenie. Przed ściągnięciem aplikacji użytkownicy najczęściej przeglądają podglądowe screeny z tym, co znajdą w środku aplikacji. Jeśli to nie będzie odpowiadało standardom, do których są przyzwyczajeni, Twoja aplikacja zostanie po prostu pominięta. Warto umieszczać również materiały wideo, które zaznajomią użytkownika z aplikacją oraz pokażą użytkownikowi korzyści z jej korzystania.
  • Ikona powinna być prosta, ale charakterystyczna. Taka, aby odbiorca z łatwością kojarzył ją z naszym produktem. Prostota jest ważnym aspektem ze względu na to, że ikona musi być zaprojektowana na planie kwadratu.
  • Nazwa może być dużym wyzwaniem. Tu warto przytoczyć przykład Endomondo. Nazwa jest trudna; nawet jeśli zostanie zapamiętana, podczas wpisywania w wyszukiwarkę mogą wystąpić błędy lub literówki. Właśnie dlatego ta aplikacja w sklepie widnieje pod nazwą „Running and Walking with Endomondo”. Ułatwia ona wyszukiwanie, a tym samym zwiększa liczbę pobrań, nawet jeśli użytkownik nie szukał konkretnej aplikacji. Musisz zapoznać się z zasadami optymalizacji wyszukiwania (ASO). Wiedza na temat tego, co wpisują użytkownicy, gdy chcą wyszukać taką aplikację jak Twoja, jest bardzo przydatna.
  • Opis, jaki będzie miała Twoja aplikacja, też nie jest bez znaczenia. iTunes Store właśnie na podstawie opisu wyciąga słowa kluczowe, dzięki którym ludzie znajdują Twoją aplikację. W przypadku Google Play sam wpisujesz frazy, które będą podpięte pod wyszukiwanie danej aplikacji. Są to jedne z najważniejszych rzeczy, do których warto się przyłożyć, ponieważ przypisanie właściwych fraz kluczowych do aplikacji może napędzić ruch organiczny w aplikacji, a tym samym przełożyć się na obniżenie kosztu jednostkowego pobrania aplikacji.
  • Przed uruchomieniem działań promocyjnych koniecznie musisz sprawdzić, czy aplikacja dobrze działa. Potrzebne jest do tego ok. 100 aktywnych użytkowników. Dzięki ich zwrotnym informacjom będziesz mógł stwierdzić, czy Twoja aplikacja jest gotowa na przyjęcie większej liczby osób. Mogą być to zarówno betatesterzy, jak i znajomi, którzy są chętni, by pomóc. Musisz dostać takie informacje zwrotne, jak: czy wszystko działa? Czy aplikacja jest czytelna? Czy interfejs się podoba? W jakim momencie użytkownicy najczęściej rezygnują z korzystania z aplikacji? Bardzo istotne jest to, aby przetestować aplikację na jak największej liczbie różnych modeli telefonów oraz wersji systemów operacyjnych. Wtedy uda się wykluczyć jak najwięcej błędów, które mogą skutecznie zniechęcić użytkowników do ponownego skorzystania z aplikacji.
  • Gdy już aplikacja jest użytkowana, ważne jest czytanie komentarzy i ocen. Można poprosić użytkowników o ocenę w sklepie mobilnym przez wyskakujące okno z opcją kliknięcia „OCEŃ”. Uaktualnianie aplikacji jest niezwykle ważne, dzięki temu zostają wyeliminowane pojawiające się błędy, ale również użytkownicy widzą rozwój aplikacji.

 

Znajdź sposób na zaangażowanie użytkowników, nie licz tylko na liczbę pobrań, ale również zwróć uwagę na osoby, które stale korzystają z Twojej aplikacji. Około 3/4 ze wszystkich aplikacji zostaje pobrane mniej niż 1000 razy. Spraw, by coś w niej ich angażowało, masz do dyspozycji zbieranie punktów, odznak itp. Dzięki temu istnieje dużo większa szansa na marketing szeptany!

W końcu najlepiej byłoby, gdyby aplikacja wypromowała się sama. Bardzo dobre rozwiązanie stanowi zastosowanie mechanizmu udostępniania różnych aktywności, 
np. na Facebooku, lub informacji, że użytkownik korzysta z określonej aplikacji w zamian za otrzymanie jakiegoś benefitu (rabat, punkty, darmowy tydzień subskrypcji). 

Promocja aplikacji może odbywać się na wielu płaszczyznach. Pamiętaj: Twoim celem jest znalezienie się na liście najczęściej ściąganych aplikacji. Przy wszystkich opcjach musisz dokładnie przemyśleć i określić grupę docelową. Właśnie te ustalenia pomogą Ci personalizować reklamę. 

Korzystając z takiego narzędzia jak Mobigate.pl, jesteś w stanie dokonać analizy zachowania użytkowników Twojej aplikacji w środowisku mobilnym. Mając dostęp do takich danych, jak częstotliwość korzystania z innych aplikacji, odwiedzane strony internetowe, sposób łączenia się z internetem oraz porównując je z ogółem populacji, możesz określić najlepsze miejsca do emisji

Twojej reklamy oraz optymalny przekaz reklamowy. System stanowi doskonałe rozwiązanie zarówno dla nowo powstałych aplikacji, jak i dla tych, które posiadają dużą liczbę użytkowników. Poniżej przeczytasz o najbardziej efektywnych pod względem kosztów źródłach pozyskiwania użytkowników.

AdMob

Największa na świecie platforma mająca w portfolio ponad 650 tys. aplikacji. W sieci tej możesz emitować reklamy tekstowe oraz graficzne. W AdMob rozliczasz się w modelu CPC, czyli za wygenerowane kliknięcie w kreację. AdMob daje możliwości targetowania, takie jak płeć, wiek, lokalizacja, język. Skuteczna reklama w tej sieci to taka, która zachęci do kliknięcia jak najwięcej osób. Jeśli jednak przesadzisz i w reklamie obiecasz coś, czego aplikacja nie posiada, to kliknięcia będą, ale pobrania już nie.

AdWords

System reklamowy Google. Pozwala wyświetlać reklamy tekstowe promujące instalacje aplikacji w sieci wyszukiwania dla komórek, a mianowicie w wyszukiwarce Google, wynikach wyszukiwania Google Play i innych wynikach na stronach partnerów w sieci wyszukiwania. Reklamy w wynikach wyszukiwania są wyświetlane tylko tym użytkownikom, którzy aktywnie szukają treści podobnych do tych, jakie oferuje Twoja aplikacja. AdWords ma bardzo precyzyjny algorytm kierowania reklam promujących instalacje aplikacji na urządzenia mobilne. Dzięki temu reklamy będą widoczne tylko dla tych użytkowników, którzy nie mają jeszcze Twojej aplikacji.

 

Facebook

W przypadku płatnych kampanii na Facebooku rozliczasz się za wyświetlone odsłony. Na Tobie ciąży odpowiedzialność za przygotowanie efektywnych kreacji, które mogłyby wzbudzić jak największe zainteresowanie. Facebook daje doskonałe możliwości targetowania, takie jak wiek, płeć, lokalizacja, zainteresowania. Pamiętaj, że im precyzyjnej określisz grupę celową, tym masz większe szanse na osiągnięcie wysokiego procentu konwersji. Media społecznościowe rządzą się swoimi prawami. Pamiętaj o tym, że tutaj, w odróżnieniu od pozostałych kanałów, powinieneś tworzyć reklamy w bardziej nieformalnym, luźniejszym stylu.

Sieci CPI

Sieci, w których rozliczasz się za instalacje aplikacji. Są to głównie zagraniczne sieci zrzeszające różnego rodzaju aplikacje, posiadające ogromną liczbę użytkowników z Polski. W sieciach tych niestety nie masz możliwości precyzyjnego targetowania na określoną grupę docelową. Jednak ich główną przewagą jest fakt, że rozliczamy się z nimi za instalację aplikacji (instalację oraz pierwsze otwarcie aplikacji), a więc to oni zobowiązują się dostarczyć pobrania w określonej cenie. Niestety sieci te nie posiadają oddziałów w Polsce, kontakt z nimi jest utrudniony. Do tego często wyznaczają wysokie progi wejścia we współpracę, np. minimalne zamówienie 5 tys. dolarów. 

Media społecznościowe

Założenie profilu swojej aplikacji na portalu społecznościowym jest bardzo dobrym i opłacalnym pomysłem. Możesz łączyć użytkowników i tworzyć wyjątkowy wizerunek. Mając ciekawy pomysł i dobrą strategię, możesz niskimi nakładami zrobić szum wokół aplikacji. Pamiętaj: możliwość zaistnienia to główna siła portali społecznościowych. Nie skupiaj się tylko na Facebooku, chociaż ma on najwięcej użytkowników. Nie jest pewne, że Twój target właśnie z niego aktywnie korzysta. Na przykład jeśli tworzysz aplikację skierowaną do nastolatków, przy reklamie lepiej sprawdzi się Snapchat lub Instagram.

Warto również przywołać przykład fanpage’a aplikacji Snapchat. Na jego profilu na Facebooku możesz zauważyć tysiące...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy