Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak wypromować aplikację mobilną – 7 sprawdzonych pomysłów

Artykuł | 17 grudnia 2018 | NR 26
261

Od dawna jesteś fanem aplikacji mobilnych, z uwagą śledzisz rozwój rynku mobilnego i już wiesz, że chcesz stworzyć produkt, który pobiorą miliony. Plan na aplikację masz, software house także już dawno wybrany.

Zaczynacie prace. Mijają miesiące, projekt jest już prawie skończony. Jeszcze chwilę zajmują Ci testy. W końcu nadchodzi Ten dzień. Twoja aplikacja mobilna trafia do appmarketu. Widzisz pierwsze pobrania. Mija kilka kolejnych dni, tymczasem zamiast wzrostów w statystykach – cisza. Co mogło pójść nie tak?

Aplikacja mobilna to produkt. Chcemy, aby się sprzedawał – był instalowany przez tysiące (jak nie miliony) właścicieli smartfonów? Musimy odpowiednio o niego zadbać. Podstawą jest przejście przez wszystkie elementu marketingu mix. Najważniejsze jest to, co już ustaliliśmy – aplikacja to produkt. Na potrzeby tego tekstu zakładam, że jest zrobiony z głową, odpowiada na potrzeby przyszłych użytkownków i ma predyspozycje do osiągnięcia sukcesu. Price, czyli w tym przypadku model biznesowy, który przyjmujemy dla naszej aplikacji. Czy będzie ona płatna, czy bezpłatna? Z reklamami czy bez? Warto przy tym pamiętać, że użytkownicy smartfonów z Androidem są mniej skłonni do pobierania płatnych produktów. Place – miejsce, czyli appmarkety. Dla użytkowników jakich systemów tworzymy naszą aplikację? Wreszcie promotion, czyli to, jak zachęcimy naszych użytkowników do pobrania naszego produktu. O ile większość deweloperów czy właścicieli mobilnych aplikacji z pierwszymi trzema P nie ma problemów, o tyle promocja może wiązać się z pewnymi trudnościami. Dlaczego? Nie zawsze jest na nią budżet. Inna kwestia to brak pomysłów czy doświadczenia. Poniżej przedstawiam 7 sprawdzonych pomysłów, dzięki którym statystyki pobrań Twojej aplikacji mobilnej w końcu się ruszą.

POLECAMY

1. Powiadom prasę

Jednym z dobrych sposobów na dotarcie do wybranej grupy docelowej jest kontakt z mediami, które informacje o Twojej aplikacji mogą przekazać swoim czytelnikom. Przygotuj dobrą informację prasową opisującą Twoją aplikację i wyślij ją do dziennikarzy i blogerów, również tych technologicznych. Co powinna zawierać dobrze napisana informacja prasowa? Przede wszystkim nazwę aplikacji, jej krótki opis oraz korzyści, jakie przyniesie użytkownikom. Mile widziane są dobrej jakości grafiki czy screeny pokazujące design aplikacji. Oczywiście nie może zabraknąć linków do appmarketów, informacji o cenie (nawet jeśli aplikacja jest bezpłatna, dobrze o tym napisać). Jeśli o aplikacji mamy wideo, warto dodać link, który bezpośrednio przekieruje do filmu. Na koniec nie zapomnijmy dodać swoich danych kontaktowych. Dobrze przygotowana informacja to większa szansa na zaciekawienie dziennikarza naszą aplikacją. Pamiętajmy także, aby nie tworzyć masowych mailingów. Kluczem jest personalizacja, nie liczba wysłanych informacji, których w większości przypadków nikt nie przeczyta.

7 elementów, które powinna zawierać dobrze napisana informacja prasowa o aplikacji mobilnej

 

  1. Nazwa aplikacji.
  2. Opis wraz z korzyściami dla użytkowników.
  3. Zdjęcia, screeny.
  4. Linki do appmarketów.
  5. Informacja o cenie.
  6. Link do filmu wideo.
  7. Dane kontaktowe.

 

2. Prowadź media społecznościowe

Około 20% użytkowników smartfonów o nowych aplikacjach dowiaduje się z mediów społecznościowych (//blog.kissmetrics.com/app-store-optimization/). Nie musisz zaczynać od płatnych kampanii pobraniowych, zacznij od prowadzenia fanpage’a na Facebooku czy Twitterze. Kiedy? Im wcześniej, tym lepiej. Jeśli przed launchem aplikacji zainteresujesz nią swoich pierwszych potencjalnych użytkowników, z dużym prawdopodobieństwem staną się oni Twoimi późniejszymi testerami i krytykami. Warto posłuchać ich opinii. Przykładów bardzo dobrze prowadzonych kanałów social media jest mnóstwo, ale na początek sprawdź, jak komunikację prowadzi Fitnoteq, Yanosik czy Pizza Portal.

Możesz także poszukać grup, które być może będą zainteresowane Twoim produktem. Tworzysz aplikacje dla mam? Sprawdź grupy, które skupiają to środowisko, wejdź w interakcje z jego członkiniami, przekaż najważniejsze informacje o swojej aplikacji. Pamiętaj, aby było to jak najbardziej naturalne. Jeśli Twoja aplikacja rzeczywiście rozwiązuje problemy, a korzystanie z niej ułatwia jakiś aspekt życia, internautki same chętnie ją zainstalują. 

Rysunek 1. 

 

3. Zaangażuj blogerów, yotuberów i liderów opinii

Zastanów się, który bloger, youtuber czy lider opinii mógłby być zainteresowany Twoją aplikacją, nawiąż z nim kontakt i przedstaw produkt. Stawiaj na bezpośrednie relacje, nigdy nie wysyłaj samej informacji prasowej, jeśli wcześniej nie współpracowaliście. Wydajesz aplikację kulinarną? Napisz do osoby prowadzącej bloga o tej tematyce. Twoja aplikacja pomaga w nauce? Sprawdź influencerów- licealistów. M.in. w taki sposób swój produkt promują wydawcy aplikacji Rebel, przeznaczonej dla gimnazjalistów i uczniów szkół średnich. Do współpracy zaprosili użytkowników Snapchata oraz Instagrama i z ich pomocą dystrybuują informację o apce.

4. Zainwestuj w real time marketing, niech będzie o Tobie głośno

Kontekst is the new king. W swoich działaniach promocyjnych warto uwzględnić real time marketing. Idealne wykorzystuje go Uber, który dość często przeprowadza ciekawe akcje w nawiązaniu do świąt, ważnych wydarzeń czy aktualnych tematów, którymi w danej chwili żyje cały internet. Jedna z ostatnich przeprowadzonych w 2015 r. głośnych akcji Ubera związana była z wyborami do sejmu. Uber zapewniał bezpłatny kurs wszystkim odwiedzającym urny obywatelom (rys 1). Temat szybko podchwycili blogerzy i media. 

5. Dołącz do akcji charytatywnych

Świetnym pomysłem przynoszącym doskonałe efekty jest dołączenie do akcji charytatywnych. Przykładem może być tutaj działalność aplikacji lojalnościowej Justtag, z Fundacją Sargiato, przy akcji Karmimy Psiaki – ogólnopolskiej inicjatywy, która ma na celu zebranie posiłków dla bezdomnych zwierząt oraz pomoc w znalezieniu dla nich nowych domów. Jak dzięki aplikacji można było pomóc psiakom? Wystarczyło w czasie trwania kampanii zbierać stemple – za każdy jeden Justtag wraz z karmimypsiaki.pl wypełniał psią michę. Co ważne, w akcji brali udział wszyscy partnerzy stemplowi apki. Efekt? 79% wzrost instalacji vs. okres przed akcją. Dużo pozytywnego publicity. O akcji pisały media i blogerzy.

– Fajnie, że mogliśmy wykorzystać jedną z podstawowych funkcji aplikacji Justtag – kartę pieczątkową – do działań CSR. Udało się uzupełnić dotychczasowe działania Fundacji Sarigato, która organizuje akcję Karmimy Psiaki, o nowy kanał dotarcia, a tym samym połączyć światy online i offline. Smartfon stwarza zupełnie nowe możliwości i takich działań będzie coraz więcej. W akcji wzięli udział partnerzy Justtag: kilkadziesiąt zna...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy