Jak skutecznie zwiększyć Customer Lifetime Value dzięki patrzeniu w liczby?

Reklama internetowa

W obecnych czasach każdy, kto prowadzi biznes, a w szczególności biznes online, powinien zbierać możliwie największą ilość danych. To na ich podstawie określamy bieżącą rentowność firmy oraz planujemy wydatki i kierunek rozwoju przedsiębiorstwa. Jednak aby decyzje te były właściwe, należy prawidłowo analizować pozyskane dane – pomagają w tym liczne, zdefiniowane już wskaźniki. Jednym z najważniejszych jest customer lifetime value, czyli długookresowa wartość klienta.

Wyjaśnijmy na wstępie, co oznacza ten wskaźnik i dlaczego jest tak istotny przy prowadzeniu biznesu. Prawidłowo wyliczony wskaźnik CLV (inne występujące skróty to: CLTV, LCV i LTV) informuje nas, ile możemy zarobić na pozyskanym kliencie w dłuższej perspektywie czasowej. Jak wiadomo, koszty pozyskiwania nowych klientów mają stałą tendencję wzrostową. Stawki Google Ads czy Facebook Ads rosną wraz z coraz większą konkurencją, a sami wydawcy dążą do maksymalizacji swoich zysków. Już teraz w wielu branżach koszt pozyskania klienta jest znacznie wyższy niż zysk z pierwszej zrealizowanej transakcji. Rentowność z obsługi danego klienta uzyskujemy często dopiero po drugim lub kolejnym zamówieniu. Ma to szczególne znacznie w branżach, w których zakupy są powtarzalne, jak np. sprzedaż artykułów codziennego użytku czy materiałów eksploatacyjnych do drukarek.
Wzorów na wyliczanie CLV jest wiele (mniej i bardziej złożonych), a wybór tego właściwego bardziej zależy od specyfiki naszego biznesu, niż od stopnia skomplikowania. Zasadniczo do wyliczenia CLV wystarczą już przeciętne wartości okresu, transakcji oraz zysku z transakcji, chociaż oczywiście zawsz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy