Jak skutecznie podglądać konkurentów?

Temat numeru Sprzedaż w oparciu o dane

Wszelkiego rodzaju porównania są nam znane od tysiącleci. Pobudzają naszą wyobraźnię, pozwalają na określenie pozycji, ocenę możliwości i dostarczają motywacji do rozwoju. Komercyjny benchmarking narodził się w drugiej połowie XX w. i z niewielkimi zmianami funkcjonuje do dzisiaj.

Porównania do konkurencji to dobry sposób, aby sprawdzić, czy biznes podąża w odpowiednim kierunku, a tempo wzrostu jest satysfakcjonujące. Wraz z rozwojem internetu coraz łatwiej nam znajdować dane branżowe i informacje na temat rywali. Jak jednak przeprowadzać skuteczną analizę i wyciągać dobre wnioski?

POLECAMY

Analiza konkurencji

W pierwszej kolejności należy zidentyfikować konkurentów, z którymi będziesz przeprowadzał porównanie. Weź pod uwagę zarówno konkurentów bezpośrednich, jak i pośrednich. Ci pierwsi rywalizują z Tobą na tym samym rynku, oferując podobne produkty.

W rzadkich przypadkach może się zdarzyć, że Twój produkt jest unikalny i nie masz żadnego bezpośredniego konkurenta. Nie znaczy to, że całkowicie powinieneś porzucić temat. Masz z pewnością rywali pośrednich – zaspokajają oni tę samą potrzebę, ale za pomocą innych produktów i usług.

Konkurentami pośrednimi mogą być antykwariat i księgarnia stacjonarna lub sprzedawcy butów do biegania i pudełkowych diet 1500 kcal.

Skąd brać dane?

Na szczęście dzisiaj nie musisz uprawiać szpiegostwa gospodarczego, aby dowiedzieć się czegokolwiek o Twoich rywalach. Z pomocą przychodzi internet. Istnieją narzędzia, które pomogą Ci przeprowadzić analizę porównawczą.

Google Analytics

Google Analytics jest dostępne całkowicie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy