Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak prosto, szybko i przy ograniczonym budżecie tworzyć własną grafikę – darmowe banki zdjęć i aplikacje dla niegrafików

Artykuł | 26 kwietnia 2019 | NR 37
143

Nie zawsze potrzebny jest projekt na konkurs graficzny. Czasami trzeba coś szybko wrzucić na Facebooka, stronę lub wykorzystać w formie banera do prezentacji. W czasach, gdy na wolny termin w kalendarzu dobrego grafika czeka się tygodniami, a dodatkowo stawki nawet tych początkujących są wywindowane bardzo wysoko, warto zastosować proste narzędzia do obróbki graficznej. Z tego artykułu dowiesz się, jak zaprojektować przyzwoitą grafikę na własnym komputerze lub urządzeniu mobilnym.

Ten artykuł udowadnia, że warto zaprzyjaźnić się z programami do projektowania grafik. Nie znajdziesz tutaj tzw. instrukcji, gdzie kliknąć, bo każdy z wymienionych programów jest bajecznie prosty. Przekonasz się o tym, gdy spróbujesz.

Dlaczego warto nauczyć się robienia dobrych grafik?

Obrazy zapamiętujemy wielokrotnie szybciej niż tekst. Przeprowadzono nawet badanie, które zostało opisane w książce Wizualny Młotek autorstwa Laury Ries. W dużym skrócie: w 1973 r. profesor psychologii Lionel Standing przeprowadził eksperyment, w ramach którego uczestnicy mieli obejrzeć 10 000 obrazów w ciągu 5 dni. Każdy obraz był pokazywany przez maksymalnie 5 sekund. Później uczestnikom zaprezentowano specjalnie dobrane pary obrazów, z których jeden był już wcześniej prezentowany, a drugi był nowy. Wykazali się poprawnością wskazania na poziomie 70%.

Co należałoby zrobić, aby osiągnąć taki sam wskaźnik zapamiętywania, ale tym razem 10 000 zdań? Wniosek z tego badania jest prosty: dużo łatwiej zapamiętujemy grafiki.

Dlaczego warto je robić samemu?

Nikt tak nie spełni Twoich oczekiwań, jak Ty sam. Z dużym prawdopodobieństwem będzie szybciej. Może nie za pierwszym razem, gdy potrzebujesz czasu na zaznajomienie się z narzędziem, ale od drugiego razu… Ponadto swoje dzieła dużo bardziej się docenia niż czyjeś.

Oto kilka mitów, które jakimś trafem mogły przyjść Ci do głowy, a które trzeba obalić:

  • „Nie obsłużę programów” – producenci to przewidzieli, dlatego obsługa każdego z programów jest intuicyjna. Nawet komputerowy nowicjusz da radę. Przeciągnij, aby powiększyć, i upuść, aby dodać. Zmień kolor podwójnym kliknięciem i gotowe.
  • „Profesjonalne programy są drogie” – większość z przedstawionych tutaj programów jest bezpłatna. Od nich radzę Ci zacząć, dopiero gdy połkniesz bakcyla, możesz przesiąść się na droższe.
  • „Nie mam poczucia estetyki” – nie potrzebujesz go. Wystarczy, że skorzystasz ze wzorców przygotowanych przez twórców aplikacji i powstrzymasz się od ich mocnych modyfikacji.
  • „Nie mam czasu” – a ile może trwać podstawienie do projektu własnego zdjęcia i zmiana nagłówka? Za pierwszym razem może 15 minut. Wraz z większym doświadczeniem można zejść do 3-4 min na przygotowanie jednej grafiki. Prawdopodobnie sporo krócej niż korespondencja z grafikiem.

Cztery rzeczy, o których należy pamiętać, projektując grafikę samodzielnie:

  1. Zachowaj spójność grafik. Rób je według jednego klucza. Przygotuj sobie matrycę tego, jak powinna wyglądać Twoja grafika, jakie elementy wspólne powinna zawierać.Stwórz sobie zbiór elementów, których nigdy nie zamieścisz na opublikowanej grafice, jakich elementów nie zastosujesz nawet choćby Ci się bardzo podobały.
  2. Lubimy ładne rzeczy, często im ulegamy, wydając więcej pieniędzy, niż powinniśmy. Można więc stwierdzić, że dobry design jest perswazyjny i to m.in. dlatego warto robić dobre grafiki.
  3. Nie korzystaj z pstrokatych – wielobarwnych – grafik. W biznesie nie warto przedkładać taktycznego zwycięstwa ponad strategiczny rozwój. Ustal sobie 2-3 kolory, z których będziesz spójnie korzystać w swoich materiałach.
  4. Tak samo jak nie da się być znanym z 1000 rzeczy, tak samo nie da się być znanym z wykorzystania 1000 kolorów. Zwróć uwagę, że największe marki konsekwentnie używają tych samych kolorów. Apple, Milka, Coca-Cola. Przypadek? Nie sądzę. Zaraz pomyślisz, że to ogromne marki, które mają na to odpowiedni budżet. Pewnie, a czy zmiana koloru na grafice wymaga jakiegoś budżetu? Wystarczy konsekwencja stosowania. To m.in. dzięki tej konsekwencji wymienione firmy utrzymują się na szczycie najczęściej wymienianych marek w swoich kategoriach.

 

Gdzie szukać inspiracji?

Warto stworzyć sobie folder i wrzucać tam screeny ciekawych grafik, które zwrócą Twoją uwagę. Po pierwsze, będziesz mieć bazę inspiracji. Po drugie, grafik, któremu zlecisz projekty, szybciej odnajdzie zadowalającą Cię linię graficzną. Screeny ciekawych realizacji zrobione telefonem to też ciekawy pomysł, który może się przydać.

Sporo inspiracji znajdziesz, wpisując na Pinterest „[nazwa Twojego produktu] Facebook graphic”. Myśląc nad grafiką do social media, możesz zainspirować się przygotowanym przeze mnie wzorcem. Kontekstowy, przyciemniony obrazek z rozmazaniem, aby wyeksponować tekst. Wyśrodkowany, biały nagłówek (max. 3 linijki) z cieniem. W prawym dolnym rogu logo, aby zachować branding firmy.

Rys. 1. Canva. Od niej rozpocznij przygodę z projektowaniem własnych grafik

 

Rys. 2. Google Snapseed jest niezawodny w szybkiej obróbce zdjęć na smartfonie

 

Rys. 3. Adobe Lightroom pomoże Ci w edycji fotografii

 

Skąd czerpać materiały?

W zależności od koncepcji graficznej potrzebujesz kilku rodzajów materiałów:

  • Zdjęcia. Klientom, z którymi pracuję, zalecam strategię dokumentowania od 1 do 3 zdjęć dziennie ze swojego biznesu. Może to być:
  • pokazanie procesu wytworzenia produktu od kuchni,
  • przedstawienie metamorfozy (przed nią i po niej) – trzeba o tym pamiętać,
  • prezentacja efektu finalnego,
  • potwierdzenie ekspertyzy firmy poprzez ciągłe doskonalenie.
  • możesz nawet wrzucić w media społecznościowe zdjęcie tego artykułu z notką, że od dzisiaj Twoje materiały będą jeszcze lepiej dopracowane. Przy publikacji nie zapomnij dopisać hashtagu #GrafikiMarketingOnline.

W ostateczności można skorzystać ze zdjęć zrobionych przez kogoś. Pamiętaj, że one nigdy nie osiągną takiej skuteczności, jak Twoje własne.

Korzystając z czyichś zdjęć, trzeba dwa razy sprawdzić prawa własności. Projektowanie kampanii na podstawie czyjegoś zdjęcia może finalnie słono kosztować.

Oto 4 odnośniki do bardzo dobrych banków ze zdjęciami. W sumie masz do dyspozycji kilka milionów fotografii. Dzięki wyszukiwarce z całą pewnością znajdziesz coś dla siebie: //unsplash.com/, //pixabay.com/, //gratisography.com, //foter.com. Gwarantuję Ci, że warto z tych linków skorzystać.

Nikt tak dobrze nie spełni Twoich oczekiwań, jak Ty sam. Z dużym prawdopodobieństwem grafiki przygotujesz szybciej. Może nie za pierwszym razem, gdy potrzebujesz czasu na zaznajomienie się z narzędziem, ale od drug...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy