Dołącz do czytelników
Brak wyników

E-commerce

17 grudnia 2018

NR 26 (Luty 2016)

Jak promować nowy e-commerce w internecie?

0 104

Start nowego serwisu e-commerce wiąże się zarówno z ekscytacją, jak i niepewnością. Rynek jest już na tyle nasycony i sprofesjonalizowany, że wejście na niego jest trudniejsze niż jeszcze kilka lat temu. Dlatego przed rozpoczęciem działalności należy przemyśleć i wdrożyć wiele elementów, które będą miały wpływ na późniejsze powodzenie biznesu. Od czego rozpocząć swoje wysiłki w obszarze promocji rozumianej jako pozyskiwanie wartościowego ruchu dla serwisu – zarówno poprzez działania płatne (PPC), jak i organiczne (SEO)? 

1. Pokaż się i zyskaj użytkowników

W przypadku nowego sklepu online (o którym nikt jeszcze nie słyszał) najważniejsze jest znalezienie zainteresowanych produktami użytkowników. W tym celu warto wykorzystać zasięg sieci reklamowej Google Display Network, ale ważne, aby robić to rozsądnie. GDN umożliwia wybór odbiorców zgrupowanych przez Google’a pod kątem ich wcześniejszej aktywności w internecie (np. szukający informacji o elektronice).

Możliwe jest też emitowanie reklam tylko na stronach o konkretnej tematyce (np. zdrowa żywność). Inną istotną funkcjonalnością jest geotargetowanie, możliwość wyboru lokalizacji, w których wyświetlane będą reklamy. Jeżeli na początek chciałbyś promować sklep tylko w miastach, gdzie np. masz punkty bezpłatnego odbioru, dzięki tej opcji łatwo zrealizujesz przyjętą strategię.

Dzięki kampaniom w sieci reklamowej nie tylko będziesz w stanie sprowadzić do serwisu pokaźną liczbę użytkowników, ale też zaczniesz budować listy odbiorców, które wykorzystasz w przyszłości do retargetingu.

Wartością dodaną takich działań może też być testowanie i późniejsza optymalizacja zarówno przekazu reklamowego (kreacji, call to action), ale także stron docelowych czy skuteczności oferowanych promocji.

Rysunek 1. Przykład reklamy display w sieci reklamowej GDN

 

2. Wykorzystaj siłę sieci społecznościowych

Drugim ważnym kanałem poszukiwania nowych klientów są sieci społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram czy LinkedIn. Ich niewątpliwą zaletą są niezwykle precyzyjne możliwości kierowania reklam. Dzięki Facebook Ads bez problemu dotrzesz np. do osób, które w ostatnim czasie zostały rodzicami. Łatwo wyobrazić sobie więc celowość wykorzystania takich możliwości np. w kontekście promocji sklepu z produktami niemowlęcymi czy sprzedającego wózki i foteliki. Z kolei LinkedIn Ads doskonale sprawdzą się do promocji produktów B2B. 

Wyobraź sobie, że oferując ubezpieczenia grupowe, kierujesz reklamę do osób zajmujących się na co dzień zasobami ludzkimi w firmach i organizacjach. Dobrze dobrani odbiorcy z pewnością będą Twoimi potencjalnymi klientami. 

3. Pozwól znaleźć oferowane produkty

Pomimo iż jest to dopiero trzeci punkt na krótkiej liście, zapewne opisane tu działania przyniosą Ci największą efektywność, gdyż w 100% nastawione są na sprzedaż, a nie kształtowanie wizerunku. Są to kampanie produktowe i asortymentowe w wyszukiwarce. W skrócie – są to kampanie, dzięki którym pokażesz reklamę dokładnie tego przedmiotu, którego w danym momencie potrzebuje użytkownik. Przykład? Na wyszukiwaną frazę „garmin vivofit 2” pojawiają się dwa rodzaje reklam (Rys. 3).  

Pierwsze to reklamy tekstowe (asortymentowe), które powinny prowadzić do podstrony produktu lub do listingu odpowiadających zapytaniu produktów. Drugi rodzaj to reklamy graficzno-tekstowe (produktowe), które zawsze prowadzą do karty produktu. Rozpoczęcie, ale przede wszystkim prowadzenie takich kampanii ze względu na konieczność zapewnienia ich aktualności może być jednak dość pracochłonne. Najlepiej powierzyć je agencji doświadczonej w działaniach typu paid search dla e-commerce. Warto to zrobić, gdyż tego typu inwestycja zwraca się zwykle z nawiązką.

4. Bądź w kontakcie z użytkownikiem

Pamiętaj, że większość użytkowników, którzy odwiedzą Twój e-sklep, nie dokona zakupu od razu. Dzięki połączeniu możliwości narzędzi AdWords i Analytics jesteśmy jednak w stanie zdefiniować grupy najbardziej wartościowych użytkowników i podjąć działania mające na celu ponowne „ściągnięcie” ich do serwisu. Mogą to być porzucający koszyk zakupowy albo tacy, którzy przeglądali wiele produktów, ale nie podjęli decyzji.

Rysunek 2. Box reklamowy na portalu LinkedIn

 

Rysunek 3. Reklamy w wynikach wyszukiwania

 

Aby zminimalizować ryzyko utraty tych użytkowników na rzecz konkurencji – zastanów się nad rozpoczęciem działań remarketingowych. Polegają one na wyświetlaniu odpowiednio skonstruowanego komunikatu reklamowego precyzyjnie wybranym użytkownikom, na których powinno Ci zależeć.

Dzięki remarketingowi będziesz mógł informować o nowych promocjach (np. wyprzedażach) również dotychczasowych kupujących. Warto to robić, bo najlepszy klient to stały klient.

Wiesz już, o co zadbać w kontekście płatnych działań w wyszukiwarkach. Czas na optymalizację, dzięki której strona stanie się widoczna w organicznych wynikach wyszukiwania.

5. Zoptymalizuj stronę

Optymalizacja to złożony proces, który można podzielić na dwa główne etapy, czyli: 

  • optymalizację treści polegającą na przygotowaniu wartościowego contentu strony,
  • optymalizację techniczną, w której kluczowe jest zapewnienie robotom dostępu do witryny oraz dostosowanie jej do urządzeń mobilnych.

Przejdźmy zatem do omówienia kluczowych elementów optymalizacji treści strony WWW. 

Warto zacząć od optymalizacji tytułów i opisów stron, ponieważ jest to pierwsza treść witryny, z którą internauta ma kontakt.

Tytuł strony powinien krótko wskazywać na jej zawartość. Powinny też znaleźć się w nim ważne dla serwisu słowa kluczowe, ponieważ jest to jeden z elementów rankingowych. Optymalizując tę część witryny, nie wolno pomijać opisu strony. Choć nie jest on brany pod uwagę przy ustalaniu pozycji strony, to jest to miejsce, w którym przy pomocy 160 znaków możemy skłonić internautę do odwiedzenia naszej witryny. Tworząc opis, warto zawrzeć w nim streszczenie oferty oraz wezwanie do działania, które zachęci do kliknięcia.

6. Przygotuj dobry content

Treść, która pomoże stronie uzyskać dobrą widoczność w wyszukiwarce, musi być przede wszystkim ciekawa i unikatowa. Nie może być ona skopiowana z innego miejsca, ponieważ duplikacja treści jest krytycznie postrzegana przez Google’a. Kopiowanie tekstów z innej strony, poza konsekwencjami prawnymi, skończy się również obniżeniem rankingu strony w wyszuk...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy