Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

20 marca 2019

NR 43 (Grudzień 2018)

Jak płacić mniej za kampanie google ads?

0 474

Prowadzisz kampanie Google Ads i szukasz sposobu, żeby mniej wydawać? A może dopiero myślisz o tej formie reklamy i chcesz się upewnić, że będziesz mógł sobie na nią pozwolić?

Ten artykuł nie rozwieje wszystkich Twoich wątpliwości – zbyt wiele zależy od reklamowanych produktów i usług, indywidualnego budżetu, strony docelowej oraz wielu innych zmiennych. Przeczytasz w nim jednak o kilku uniwersalnych trikach, które pozwolą zoptymalizować Twoje kampanie i obniżyć ich koszt. 

Pracuj nad strukturą

Struktura to podstawa każdej kampanii Google Ads. To od niej w dużej mierze zależy, ile ostatecznie wydasz.
Google Ads ma kilka poziomów: konto -> kampanie -> grupy reklam -> reklamy -> słowa kluczowe. Konto to instancja nadrzędna, na nim ustawiasz kampanie. Do każdej kampanii przyporządkowujesz grupy reklam, do grup reklam – reklamy, które z kolei są wywoływane w wyszukiwarce przez odpowiednie słowa kluczowe. 
Wszystko wydaje się proste i logiczne. A jednak codziennie widzę kampanie, w których to właśnie struktura kuleje. Najczęstszy błąd to wrzucanie wszystkiego do jednego worka – w kampanii jest jedna grupa reklam, a w niej wszystkie słowa kluczowe. 
Dobra struktura konta Google Ads to ta, która pomoże Ci osiągnąć założone cele. Traktuj strukturę jak sprzymierzeńca, coś, co możesz dopasować do swoich potrzeb i możliwości. Nie ma tutaj sztywnych ram i reguł. 

 

Rys. 1. Prawidłowa struktura kampanii Google Ads, źródło: Pomoc Google Ads

 

Pamiętaj, że reklama powinna jak najlepiej odpowiadać na słowo kluczowe wpisane przez użytkownika w wyszukiwarkę. Taki efekt osiągniesz przez rozczłonkowanie kampanii. Przykładowo nie wydzielasz grup reklam według ogólnych kategorii, jak „stoły”, ale wyróżniasz je ze względu na najważniejsze cechy produktów:

  • stół okrągły,
  • stół z drewna,
  • stół dla dziecka.

Rozczłonkowanie pomaga dobrać do grup reklam bardziej szczegółowe reklamy – uwzględniające najważniejsze cechy, rabaty i inne informacje przydatne dla odbiorcy (adres sklepu, darmowa dostawa itp.). Nie ma tutaj miejsca na pustosłowie typu „wysoka jakość w niskiej cenie”. 
Jeżeli zależy Ci na osobnym budżecie dla części produktów, przenieś je do oddzielnej kampanii. Jeżeli jakieś słowo kluczowe jest dla Ciebie szczególnie ważne, przydziel je do osobnej grupy reklam i utwórz z niego tzw. SKAG (grupa reklam z jednym słowem kluczowym). 

Dlaczego to działa?

Dobra struktura kampanii przekłada się na wyższy Wynik Jakości. Wysoki Wynik Jakości obniża z kolei koszt kliknięcia w reklamę, a tym samym całej kampanii. Przemyślana struktura zapobiega również przypadkowemu wyświetlaniu reklam. Użytkownicy widzą reklamy ściśle dopasowane do ich zapytania, dzięki temu chętniej w nie klikają.

 

Rys. 2. Uzyskany Wynik Jakości w skali 1-10

 

Nie używaj zbyt ogólnych słów kluczowych

Zawsze powtarzam, że to słowa kluczowe decydują o liczbie grup reklam potrzebnych w kampanii. Dlatego wypisz, jakie frazy użytkownicy mogą wpisywać w wyszukiwarkę, i posegreguj je na grupy. 
Jeżeli masz mały budżet, unikaj zbyt ogólnych fraz. Po pierwsze użytkownicy, którzy z nich korzystają, nie są najczęściej jeszcze zdecydowani na zakup. Po drugie ogólne frazy są zazwyczaj drogie i jest na nie olbrzymia konkurencja. 
Lepiej reklamować się na kilka konwertujących słów kluczowych niż na dziesiątki, które jedynie wyczerpią Twój budżet. 
Staraj się jak najbardziej uściślać słowa kluczowe. Będzie to jednak możliwe dopiero wtedy, gdy bardzo dobrze poznasz swoich potencjalnych klientów. Do tego czasu korzystaj również z modyfikatora dopasowania przybliżonego i dopasowania do wyrażenia. 
Przy niewielkim ruchu lub bardzo trudnej grupie docelowej możesz nigdy nie móc korzystać jedynie z dopasowania ścisłego. Dlatego ważne są nie tylko słowa, na które chcesz wyświetlać swoje reklamy, ale również te, które mają nie powodować wyświetleń. Sprawdzaj na bieżąco zakładkę „Wyszukiwane hasła” i na jej podstawie wykluczaj kolejne nietrafne słowa kluczowe. 

 

Rys. 3. Zakładka Wyszukiwane hasła

 


Nie polegaj na automatyzacji

Google Ads wdraża coraz więcej rozwiązań bazujących na automatyzacji. Duża część z nich jest przeznaczona dla dużych graczy i naprawdę nie ma sensu, żebyś zaprzątał sobie nimi głowę przy niewielkim budżecie. 
Nie wszystkim rozwiązaniom automatycznym należy również ufać, zwłaszcza na początku kampanii. Nie idź na skróty i nie korzystaj ze wszystkiego, co wskaże Ci system. 
Twoje statystyki poszybują od tego w górę, ale za kliknięciami i wysokim CTR-em może nie pójść zwiększenie liczby konwersji, a przecież to właśnie konwersje są celem Twojej kampanii. Nie ma tutaj znaczenia, czy za konwersje uznasz sprzedaż, rozmowę telefoniczną, wypełnienie formularza kontaktowego, czy pobranie pliku PDF. Kampania musi w rezultacie okazać się opłacalna. 
Pięknie wyglądające statystyki nie muszą przekładać się na wartościowe działania potencjalnych klientów, mogą jedynie świadczyć o tym, że dynamicznie tracisz budżet.

Pracuj na większych budżetach, żeby płacić mniej

Google Ads nie należy do tanich form reklamy. Wszystko zależy od konkurencji i nie chcę tutaj generalizować, moje obserwacje są jednak jasne – nie ma sensu inwestować w kampanie Google Ads przy zbyt małym budżecie. 

 

Rys. 4. Określanie budżetu dziennego

 

Już kilka razy byłam świadkiem sytuacji, w której klient rezygnował z kampanii przed skończeniem etapu testów. Dlaczego? Powodów może być wiele, np. nagle okazywało się, że kompletnie nie zna swojej grupy docelowej, ma zbyt wysokie ceny w porównaniu do konkurencji, wybrał za dużo produktów do reklamy, źle obliczył budżet, nie chce poprawiać strony docelowej (bo dopiero ją postawił), upierał się przy rozwiązaniach, które nie działają itp. 
 

Koszty kampanii Google Ads to suma ogromnej liczby zmiennych, takich jak:

  • branża (konkurencja),
  • optymalizacja strony docelowej,
  • ustawienia samej kampanii,
  • lokalizacja,
  • harmonogram wyświetlania reklam,
  • cel kampanii,
  • czas trwania kampanii,
  • czas potrzebny na testy,
  • średnia pozycja reklamy w wyszukiwarce,
  • liczba uruchomionych na koncie kampanii.

 

A to oczywiście tylko najważniejsze rzeczy. Poza tym musisz zdawać sobie sprawę, że Google Ads to system dynamiczny i zmienny. Nie ustawia się g...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy