Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

20 marca 2019

NR 43 (Grudzień 2018)

Jak płacić mniej za kampanie google ads?

0 37

Prowadzisz kampanie Google Ads i szukasz sposobu, żeby mniej wydawać? A może dopiero myślisz o tej formie reklamy i chcesz się upewnić, że będziesz mógł sobie na nią pozwolić?

Ten artykuł nie rozwieje wszystkich Twoich wątpliwości – zbyt wiele zależy od reklamowanych produktów i usług, indywidualnego budżetu, strony docelowej oraz wielu innych zmiennych. Przeczytasz w nim jednak o kilku uniwersalnych trikach, które pozwolą zoptymalizować Twoje kampanie i obniżyć ich koszt. 

Pracuj nad strukturą

Struktura to podstawa każdej kampanii Google Ads. To od niej w dużej mierze zależy, ile ostatecznie wydasz.
Google Ads ma kilka poziomów: konto -> kampanie -> grupy reklam -> reklamy -> słowa kluczowe. Konto to instancja nadrzędna, na nim ustawiasz kampanie. Do każdej kampanii przyporządkowujesz grupy reklam, do grup reklam – reklamy, które z kolei są wywoływane w wyszukiwarce przez odpowiednie słowa kluczowe. 
Wszystko wydaje się proste i logiczne. A jednak codziennie widzę kampanie, w których to właśnie struktura kuleje. Najczęstszy błąd to wrzucanie wszystkiego do jednego worka – w kampanii jest jedna grupa reklam, a w niej wszystkie słowa kluczowe. 
Dobra struktura konta Google Ads to ta, która pomoże Ci osiągnąć założone cele. Traktuj strukturę jak sprzymierzeńca, coś, co możesz dopasować do swoich potrzeb i możliwości. Nie ma tutaj sztywnych ram i reguł. 

 

Rys. 1. Prawidłowa struktura kampanii Google Ads, źródło: Pomoc Google Ads

 

Pamiętaj, że reklama powinna jak najlepiej odpowiadać na słowo kluczowe wpisane przez użytkownika w wyszukiwarkę. Taki efekt osiągniesz przez rozczłonkowanie kampanii. Przykładowo nie wydzielasz grup reklam według ogólnych kategorii, jak „stoły”, ale wyróżniasz je ze względu na najważniejsze cechy produktów:

  • stół okrągły,
  • stół z drewna,
  • stół dla dziecka.

Rozczłonkowanie pomaga dobrać do grup reklam bardziej szczegółowe reklamy – uwzględniające najważniejsze cechy, rabaty i inne informacje przydatne dla odbiorcy (adres sklepu, darmowa dostawa itp.). Nie ma tutaj miejsca na pustosłowie typu „wysoka jakość w niskiej cenie”. 
Jeżeli zależy Ci na osobnym budżecie dla części produktów, przenieś je do oddzielnej kampanii. Jeżeli jakieś słowo kluczowe jest dla Ciebie szczególnie ważne, przydziel je do osobnej grupy reklam i utwórz z niego tzw. SKAG (grupa reklam z jednym słowem kluczowym). 

Dlaczego to działa?

Dobra struktura kampanii przekłada się na wyższy Wynik Jakości. Wysoki Wynik Jakości obniża z kolei koszt kliknięcia w reklamę, a tym samym całej kampanii. Przemyślana struktura zapobiega również przypadkowemu wyświetlaniu reklam. Użytkownicy widzą reklamy ściśle dopasowane do ich zapytania, dzięki temu chętniej w nie klikają.

 

Rys. 2. Uzyskany Wynik Jakości w skali 1-10

 

Nie używaj zbyt ogólnych słów kluczowych

Zawsze powtarzam, że to słowa kluczowe decydują o liczbie grup reklam potrzebnych w kampanii. Dlatego wypisz, jakie frazy użytkownicy mogą wpisywać w wyszukiwarkę, i posegreguj je na grupy. 
Jeżeli masz mały budżet, unikaj zbyt ogólnych fraz. Po pierwsze użytkownicy, którzy z nich korzystają, nie są najczęściej jeszcze zdecydowani na zakup. Po drugie ogólne frazy są zazwyczaj drogie i jest na nie olbrzymia konkurencja. 
Lepiej reklamować się na kilka konwertujących słów kluczowych niż na dziesiątki, które jedynie wyczerpią Twój budżet. 
Staraj się jak najbardziej uściślać słowa kluczowe. Będzie to jednak możliwe dopiero wtedy, gdy bardzo dobrze poznasz swoich potencjalnych klientów. Do tego czasu korzystaj również z modyfikatora dopasowania przybliżonego i dopasowania do wyrażenia. 
Przy niewielkim ruchu lub bardzo trudnej grupie docelowej możesz nigdy nie móc korzystać jedynie z dopasowania ścisłego. Dlatego ważne są nie tylko słowa, na które chcesz wyświetlać swoje reklamy, ale również te, które mają nie powod...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy