Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

24 lutego 2020

NR 50 (Luty 2020)

Jak napisać skuteczne ogłoszenie w internecie na przykładzie branży nieruchomości? 13 przykazań dobrego ogłoszenia

243

Ogłoszenie to jeden z najbardziej sformalizowanych tekstów, jaki znamy. Ma ono charakter informacyjny i właśnie w celu uzyskania konkretnych informacji będzie czytane. Pytanie, jak sprawić, by komunikat jak najszybciej trafił do konkretnych odbiorców i wywołał oczekiwany przez autora skutek?

Aby skutecznie wyróżnić się z tłumu, wystarczy trzymać się kilku prostych wytycznych. Tajemnicę skuteczności poznamy na podstawie konstrukcji ogłoszenia o sprzedaży/wynajmie nieruchomości, a naszym przewodnikiem będzie Agata Polińska, Real Estate Category Manager w OLX. Zaczynamy?
Masz do sprzedania lub wynajęcia nieruchomość – to świetnie! Zapewne powiedziałeś już o tym rodzinie, wszystkim znajomym, kolegom z pracy i kumplom z siłowni. Umówmy się jednak – szanse na to, że któreś z nich akurat szuka tego, co Ty szczęśliwie masz, są… bliskie zeru. Dlatego kluczowe jest, by ogłosić swoją ofertę w miejscu do tego odpowiednim. Jeśli przyszedł Ci do głowy internet – brawo.
Podobnie jak idąc do supermarketu (w którym jest wszystko) po podstawowe produkty, udajesz się do odpowiednich działów, tak i ludzie spędzający czas na poszukiwaniach nieruchomości w internecie kierują się do odpowiednich serwisów. Dopasuj więc cel do rodzaju odbiorcy. Jeśli masz w planie wynajem mieszkania czy pokoju dla turystów, zrób to na OLX, gdzie mieszkań szuka nawet 5 milionów użytkowników miesięcznie. Jeśli chcesz sprzedać swoje metry kwadratowe, ogłoszenie zamieść w Otodom. Podobnie jak przy okazji zakupów również i tutaj ilość nie idzie w parze z jakością, zamiast więc ogłaszać się na 6 serwisach, wybierz dwa czy trzy, a pieniądze zaoszczędzone na innych platformach zainwestuj w wypromowanie swojej oferty.
Na początek ogólna powtórka z pisania. Zamieszczając ofertę w sieci, pisz starannie, czytelnie, bez błędów, z zachowaniem poprawności, ale z pominięciem nadmiaru dużych liter, wykrzykników i wielokropków. Gramatyka i ortografia to Twoje sojuszniczki! Używaj prostych zdań w krótkich akapitach, nie stosuj metafor i pisz w formie czynnej. Jak już zostało powiedziane, ogłoszenie to tekst formalny, śmiało więc porządkuj go przy użyciu punktorów i myślników, możesz też pogrubić i wyróżnić słowa-klucze, zachowaj w tym jednak umiar.
Pamiętaj – jesteśmy w internecie, a więc w miejscu, gdzie czytelnikowi trudno skupić uwagę. Tekst raczej omiata wzrokiem, by znaleźć punkty zaczepienia, a nie czyta go od deski do deski.
 

POLECAMY

Rys. 1. Pamiętaj o odpowiednim sformatowaniu treści ogłoszenia. W internecie oko skanuje tekst, szuka punktów zaczepienia na początkach zdań,
w punktach, nagłówkach, wyliczeniach


13 przykazań dobrego ogłoszenia

  1. Po pierwsze, tytuł. Przecież chcesz się wyróżnić. Zamiast więc pisać: „Wynajmę dom”, napisz: „Uroczy, rodzinny domek w górach na ferie zimowe tanio wynajmę”. Zamiast informować sucho: „Sprzedam mieszkanie”, ogłoś całemu internetowi, że sprzedajesz „Przytulne, dwupokojowe gniazdko idealne dla pary”. Nie tylko zapracujesz na lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania, ale też od razu podkreślisz unikalną cechę nieruchomości. 
  2. Skoro już mamy uwagę naszego odbiorcy, przedstawmy mu konkrety. Zamiast obiecywać doskonałą lokalizację, napisz wprost, że domek do wynajęcia mieści się 40 metrów od stoku narciarskiego, a mieszkanie na sprzedaż 7 minut piechotą od stacji metra i tyle samo od supermarketu.

     
    Rys. 2. Zadbaj o dobry tytuł, który wyróżni Cię spośród setek innych ogłoszeń i podkreśli najważniejsze walory nieruchomości

     
  3. Zdjęcia. To one odpowiadają za pierwsze wrażenie. Od ich jakości będzie zależeć, czy ogłoszenie będzie dobre, czy złe. Szukający ofert widzą po kilkanaście propozycji na jednej stronie – to zdjęcie zdecyduje, w którą klikną. Na oglądaniu ogłoszenia spędza się niewiele więcej niż minutę, z czego ponad 50% to przeglądanie fotografii w galerii. Jak zrobić je dobrze? Może nie wypada mówić tego dorosłym, odpowiedzialnym ludziom, ale zanim wykona się fotografie, warto… posprzątać i schować zbędne elementy wystroju wnętrz. Następnie należy poszukać najlepszego ujęcia i zastanowić się nad tym, co warto wyeksponować – pięknie zagospodarowany ogród czy taras, przestrzenną kuchnię, a może funkcjonalną łazienkę? Podczas fotografowania małych pomieszczeń przyda się szerokokątny obiektyw, który obejmie całą przestrzeń. Niezależnie od tego, jaka to nieruchomość, zdjęcia warto wykonać również z zewnątrz. Sesja powinna się odbyć przy świetle dziennym. Na koniec artystyczna (ok, praktyczna) wisienka na torcie. Plan nieruchomości to klucz do wyobraźni klienta. Można go nawet narysować w darmowym programie graficznym. A następnie koniecznie dołączyć do ogłoszenia.
  4. Skoro już docierasz do wyobraźni odbiorców swojego ogłoszenia, daj im konkretne miejsca, które będą w stanie sobie wyobrazić, albo… o których wręcz marzą. Masz garaż? 
    To świetnie! Napisz o tym. Domek do wynajęcia ma strzeżone miejsce parkingowe? Zaznacz to w parametrach nieruchomości. Sprzedajesz mieszkanie z komórką lokatorską? Koniecznie o tym wspomnij. Jeśli ktoś chce garażu/piwnicy/skrytki/tarasu tak bardzo, że zaznacza to w procesie wyszukiwania, pozwól ogłoszeniu wyświetlić się również przy zawężonych kryteriach.
     
    Rys. 3. Odwołaj się do emocji – poszukaj ciekawych, może czasem nieoczywistych elementów
    nieruchomości (np. piękne drzewa w ogrodzie) i wyeksponuj je na zdjęciach

     
  5. Dostosuj styl wypowiedzi do stylu życia potencjalnego lokatora lub kupującego. Spróbuj go sobie wyobrazić. Przecież wynajmujesz „Uroczy, rodzinny domek w górach na ferie zimowe tanio”, prawda? Napisz więc o udogodnieniach dla dzieci, parkingu, atrakcjach, bezpiecznej okolicy. Skoro sprzedajesz mieszkanie dla pary, napisz, jak daleko będą mieć do centrum i jak przedstawia się najbliższe sąsiedztwo.
  6. Cena. Ok, od tego powinno się zacząć. Istotna jest nie tylko stawka za metr kwadratowy przy sprzedaży, ale też choćby orientacyjne koszty utrzymania i użytkowania mieszkania. Jeśli wynajmujesz, poinformuj w ogłoszeniu o wysokości kaucji bądź zadatku. 
  7. Lokalizacja. Opisz ją jak najbardziej precyzyjnie. Wynajmujesz „domek w górach pod Zakopanem”? Napisz, ile kilometrów od zimow...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy