Jak monitorować konkurencję w sieci w praktyce?

Temat numeru Audyt w e-marketingu

Żyjemy w czasach nadpodaży danych. Informacje docierają do nas ze wszystkich stron, a my musimy stawić czoła ich lawinie i umiejętnie zaistnieć z przekazem własnej marki. Wyróżnij się lub zgiń! Klienci spędzają dziś więcej czasu w mediach społecznościowych niż przed telewizorem czy z gazetą.

Jako marketerzy musimy zmagać się z wieloma wyzwaniami, takimi jak choćby rozproszone kanały komunikacyjne i dotarcie do grupy docelowej z niepowtarzalnym przekazem.

Każdego dnia użytkownicy sieci dodają w niej swoje opinie, sugestie lub pytania. Często dotyczą one konkretnych produktów lub usług. Niejednokrotnie dyskusje toczą się poza kanałami własnymi marek, czyli tam, gdzie nie możemy ich moderować czy administrować. Obserwacja forów, blogów oraz innych kanałów komunikacji online niesie ze sobą szereg korzyści. Po pierwsze, w ten sposób dowiemy się, co piszą na wybrany temat internauci, jakie mają sugestie i zastrzeżenia. Dzięki poznaniu ich opinii staniemy się firmą bardziej przyjazną, w efekcie pozyskując nowych fanów, klientów czy użytkowników.

POLECAMY

Co więcej? Możemy poznać konkurentów lub przyglądać się ich poczynaniom w sieci.

Dlaczego warto monitorować konkurencję?

Istnieje duża szansa, że konkurencja już analizuje działania branży. Warto zrobić to samo: śledzić nowości, zwracać uwagę na powtarzające się problemy środowiska czy kłopoty rywali sygnalizowane przez internautów. Wyciąganie wniosków z cudzych błędów jest zdecydowanie mniej uciążliwe od uczenia się na własnych.

To jednak nie wszystko. Monitorując innych graczy, można poznać perspektywy i zagrożenia, z jakimi boryka się cały rynek – zarówno krajowy, jak i zagraniczny. Warto wczytać się w sugestie klientów konkurencji i porównać je z głosami naszych konsumentów, a zaobserwowane w ten sposób insighty wdrożyć w komunikacji marki, biorąc je również pod uwagę przy tworzeniu jeszcze lepszego produktu. Ponadto wprowadzanie nowości przez konkurentów jest zwykle poprzedzone „szumem” w mediach społecznościowych, a obserwacja „przeciwników” pozwala zauważyć i wykorzystać potencjał drzemiący w nadchodzących zmianach.

Monitoring konkurencji to:

  1. Poszerzenie wiedzy na temat całego rynku.
  2. Źródło inspiracji i insightów konsumenckich.
  3. Okazja do porównania globalnych graczy.
  4. Możliwość wyznaczania punktów odniesienia.
  5. Powielanie dobrych rozwiązań konkurencji lub niepowie...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy