Jak mierzyć skuteczność kampanii reklamowych w mediach społecznościowych?

Media społecznościowe

Kilka lat temu w czasie dynamicznego rozwoju branży marketingu internetowego eksperci zapowiadali: „marketing online przewyższa zwykłe działania ATL czy BTL z tego prostego powodu, że w sieci jesteśmy w stanie zmierzyć wszystko”. Część osób było przekonanych, że za pomocą digital marketingu wreszcie będzie można rozwiązać dylemat Johna Wannamekera, który pisał, że „połowa pieniędzy wydana na reklamę to pieniądze wyrzucone w błoto – problem w tym, że nie wiadomo, która połowa”.

Czy wraz ze wzrostem popularności marketingu internetowego, który obecnie jest drugim najważniejszym kanałem pod względem wielkości wydatków reklamowych, rzeczywiście udaje nam się lepiej mierzyć efektywność działań komunikacyjnych?

Obszary, w których dane z internetu mogą nie wystarczyć

W przypadku wielu klientów Salestube sprawa jest prosta: kiedy klient ma sklep internetowy i jego celem jest generowanie sprzedaży online, wtedy przez wykorzystanie Double Click czy pikseli Facebooka jesteśmy w stanie dowiedzieć się, która dokładnie reklama i z którego dokładnie serwisu wygenerowała sprzedaż. Możemy monitorować, jak reklama wpływa na sprzedaż poszczególnych produktów, ile czasu konsument spędza na stronie zanim dokona zakupu, jaka jest średnia wielkość koszyka. 

POLECAMY

Schemat pomiaru efektywności w dużym uproszczeniu wygląda następująco: klient widzi reklamę -> klika lub nie klika -> jeśli kliknął i przeszedł na stronę, to wiemy, jakie aktywności na tej stronie wykonał -> wiemy też, czy wizyta zakończyła się zakupem.

Efektywność takich działań reklamowych jest monitorowana i optymalizowana na bieżąco.

Wyzwania dla pomiaru efektywności kampanii internetowych pojawiają się gdzieś indziej: możemy wyróżnić 2 podstawowe obszary:

  • kampanie sprzedażowe firm, które prowadzą sprzedaż offline,
  • kampanie wizerunkowe, które mają na celu zwiększenie świadomości lub wzmocnienie wizerunku marki.

W obu powyższych przypadkach nie ma możliwości, żeby w łatwy sposób za pomocą czy to Google Analytics, Double Click, czy innych rozwiązań analitycznych zmierzyć pożądany efekt kampanii. To, co łączy obydwa obszary, to fakt, że zmiana, którą stara się wywołać reklamodawca, następuje poza internetem. Z tego powodu w samym internecie nie można jej bezpośrednio zmierzyć.

Czy pomiar pośredni wystarczy?

W badaniach (zarówno marketingowych, jak i naukowych), w sytuacjach, kiedy ni...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy