Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak kalkulować i ile kosztuje kliknięcie w wyszukiwarce Google?

Artykuł | 10 stycznia 2019 | NR 31
118

Promocja w wyszukiwarkach jest istotną składową działań marketingowych prowadzonych online. Jeśli przygotowujesz się do rozpoczęcia promocji, poświęć chwilę i oszacuj koszty pozyskania użytkownika z tych dwóch kanałów. Gdy prowadziłeś już jakiekolwiek działania, jesteś w nieco lepszym położeniu, ponieważ możesz wykorzystać dane historyczne, jednakże i bez tych informacji z pewnym przybliżeniem możesz określić, ile kosztuje kliknięcie w Google.

Kliknięcie w AdWords

W AdWords ważne jest, aby internauta zapoznał się z Twoją reklamą i w nią kliknął. Dlatego istotne jest, aby to właśnie Twoja oferta wyświetlała się na wysokich pozycjach. Umiejscowienie reklamy na stronie z wynikami wyszukiwania zależy od dwóch czynników – współczynnika jakości i maksymalnego CPC ustawionego dla słowa kluczowego.

Współczynnik jakości

Co m.in. ma wpływ na współczynnik jakości?

  • współczynnik CTR: oczekiwany, historyczny dla danej strony docelowej, historyczny dla całego konta AdWords,
  • jakość strony docelowej,
  • trafność słowa kluczowego/reklamy,
  • skuteczność geograficzna,
  • skuteczność reklam na różnych rodzajach urządzeń.

Współczynnik ten możesz sprawdzić na swoim koncie AdWords. Jeśli nie widzisz danych dotyczących wyników jakości (Wyn. Jak.), możesz je dodać za pomocą przycisku Kolumny, wybierając odpowiednią pozycję z menu Atrybuty.

Koszt za kliknięcie

Kolejną, bardziej oczywistą wielkością, wpływającą na koszt kliknięć, jest maksymalne CPC. Za pojedyncze kliknięcie, w zależności od słowa kluczowego, możesz zapłacić od kilku lub kilkunastu groszy w przypadku mało i średnio popularnych słów kluczowych. Dla tych bardziej popularnych, np. związanych z foreksem, metatraderem, odszkodowaniami i wypadkami oraz kredytami, stawki rosną aż do kilkudziesięciu, a nawet kilkuset złotych za jedno kliknięcie! Jeśli więc ustawiona przez Ciebie maksymalna stawka będzie znacząco niższa – możesz być niewidoczny dla swoich potencjalnych klientów.
Im więcej konkurentów chce się reklamować na dane słowo kluczowe, tym więcej będziesz musiał wydać, aby również być na nie widocznym.

Leksykon pojęć

Średnie CPC

Stawka średnia, którą w danym okresie płacisz za przeklik internauty do Twojej strony.

Maksymalne CPC

Najwyższa stawka, jaką jesteś w stanie zapłacić za dane słowo, ustawiana w kampanii AdWords.

Sugerowane CPC

Stawki, które podpowiadają narzędzia; to uśrednione dane zależne m.in. od tego, ilu konkurentów jednocześnie walczy o pozycje; przy dobrej optymalizacji kampanii możesz nieco obniżyć ten koszt.

CTR

Stosunek kliknięć w reklamę do wszystkich jej wyświetleń.

 

Narzędzia AdWords

Sugerowane, uśrednione CPC możesz sprawdzić za pomocą kilku narzędzi. Podstawowe to Planer słów kluczowych. Aby z niego skorzystać, musisz mieć założone konto AdWords.

Co jednak, gdy nie wiesz, jaka maksymalna stawka jest optymalna? Wystarczy, że pobierzesz dane do pliku programu Excel lub na Google Drive. Zwróć uwagę na kolumnę Suggested bid, która dla słów kluczowych przedstawionych na rys. 1 wygląda następująco.

Narzędzia SEMSTORM

TABELA 1. Źródło: Planer słów kluczowych

Słowo kluczowe Sugerowana stawka [pln]
adwords  1,78
google adwords 1,73
kampanie adwords 22,9
reklama adwords 18,48
remarketing adwords 8,08
szkolenie adwords 8,96

 

Rys. 2. Szacowanie stawek CPC przy pomocy SEMSTORM (Źródło: SEMSTORM)

 

W kalkulowaniu kosztów kampanii jest w stanie pomóc również SEMSTORM i jego narzędzia Słownik oraz Powiązane słowa kluczowe. Ma on także możliwość filtrowania słów kluczowych po oczekiwanej stawce CPC, dzięki czemu możesz na wstępie wykluczyć zbyt drogie słowa kluczowe. Podobnie jak w AdWords, prezentuje uśrednione szacowane kwoty oraz wymaga rejestracji.

Jak kalkulować koszt?

Należy rozważyć dwie sytuacje.

  1. Prowadziłeś już kampanie AdWords i masz niski współczynnik jakości albo jeszcze nigdy nie reklamowałeś się w Google. Bezpieczniej będzie, jeśli założysz nieco wyższy koszt za pojedyncze kliknięcie. Musisz zbudować sobie dobrą historię, stworzyć odpowiednie teksty reklamowe i kierować internautów do poprawnych stron docelowych, aby w przyszłości ten koszt obniżyć.
  2. Masz dobrą historię konta i wysoki współczynnik jakości dla reklamowanych słów. Koszt za kliknięcie możesz założyć na nieco niższym poziomie niż wskazują na to uśrednione dane z narzędzi. To, jak bardzo możesz obniżyć stawkę maksymalnego kliknięcia, zależy od Twoich konkurentów.

Jeśli Twój współczynnik jakości nie zachwyca, sprawdź, co możesz poprawić. Jak widać na rys. nr 3, przy bardzo niskiej jego wartości Twój koszt za kliknięcie może być nawet kilkukrotnie wyższy niż u konkurencji.

Inaczej sytuacja wygląda, gdy współczynnik jest przeciętny albo wysoki. Wtedy możesz pozwolić sobie na niższe stawki i w dalszym ciągu Twoje reklamy mają szansę wyświetlać się na górze strony. Przykład takiego zachowania można obejrzeć w tab. 2. 

Porównano średnie CPC z raportów AdWords oraz sugerowane przez Google stawki dla kampanii promującej narzędzia SEO.

Pamiętaj także, że jeśli wybierzesz bardzo rzadko wyszukiwane słowa, mimo odpowiedniej stawki maksymalnej Twoja reklama może być niewidoczna. Przy kalkulowaniu kosztów zwróć też uwagę na liczbę wyszukiwań danego słowa kluczowego.

Co dalej?

Niestety, jednokrotne oszacowanie kosztu może nie być wystarczające. Wiele zależy od aktywności konkurentów. Im więcej z nich zapragnie reklamować się na Twoje słowa kluczowe, tym bardziej dynamicznie będzie reagować stawka. Warto, abyś od czasu do czasu sprawdzał, czy poprzednio ustawione maksymalne CPC nadal gwarantują Ci odpowiednią liczbę wyświetleń reklamy. W razie problemów wszystkie informacje zobaczysz w raportach AdWords w zakładce Słowa kluczowe.

Co więcej, nie skupiaj się tylko na kliknięciach do Twojej strony. Twoim ostatecznym celem powinna być konwersja, czyli np. dokonanie zakupu, pozostawienie informacji kontaktowych czy zapis do newslettera.

Optymalizuj kampanię w szczególności pod kątem konwersji, gdyż w wielu przypadkach lepiej jest zapłacić trochę więcej za słowa przyciągające klientów niż przepalać budżet na tanich frazach, które nie dadzą Ci odpowiednich rezultatów.

Kliknięcie w SEO

W SEO, podobnie jak w AdWo...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy