Inbound marketing to koncepcja wywodząca się bezpośrednio z marketingu za przyzwoleniem – propozycji wysuniętej w 1999 r. przez marketera i autora wielu bestsellerów Setha Godina. Amerykanin słusznie zauważył, że w dobie narastającego szumu informacyjnego walka o uwagę odbiorcy musi przyjąć całkowicie nową formę.
Zakrzykiwanie nie jest dobrą formą rozmowy. A to właśnie rozmowy coraz częściej oczekuje Twój klient – zwłaszcza w sieci. Ma to szczególne znaczenie, jeśli działasz w B2B lub sprzedajesz specjalistyczne produkty. Inbound marketing opiera się na bardzo prostej zasadzie – to potencjalny klient inicjuje komunikację. Marka ma natomiast odpowiadać na jego potrzeby w odpowiednim miejscu i czasie, gdy użytkownik tego oczekuje. Tu liczy się doradztwo i empatia, a nie krzykliwe reklamy.
POLECAMY
Od teorii do praktyki – czyli jak się zabrać za działania inbound marketingowe
Jestem zadeklarowanym zwolennikiem wykorzystania blogów w komunikacji biznesowej. Idealnie nadają się, aby stanowić oś całej komunikacji w ujęciu inbound marketingowym.
Chcąc w pełni wykorzystać potencjał blogu w biznesie, należy zaprojektować cały proces. Nie chodzi tylko o wypełnienie go tekstami powiązanymi tematycznie z ofertą. Nie chodzi też o upychanie samych słów kluczowych, do czego zachęcają niektórzy pozycjonerzy.
Przyciągnięcie ruchu to jedno. Równie ważne jest to, co się dzieje później. Publikowany artykuł musi być przede wszystkim użyteczny – rozwiązywać konkretne problemy, z którymi borykają się Twoi klienci. Dobrze prowadzona komunikacja ma na celu edukowanie klientów, tak aby wiedzieli, na którym etapie powinni zwrócić się do Ciebie. W ten sposób można skutecznie promować zarówno usługi B2B, jak i np. specjalistyczne narzędzia.
Projektując proces – swoją kampanię inbound marketingową – pamiętaj, aby:
- Stworzyć użyteczne treści poparte stosowną analizą.
- Zoptymalizować je pod kątem SEO i promować w odpowiednich kanałach społecznościowych.
- Precyzyjnie mierzyć efekty prowadzonych działań oraz jasno komunikować użytkownikom, co powinni zrobić po zapoznaniu się z danym materiałem. Używaj formularzy, call to action i przemyślanego remarketingu.
Konkretne przykłady – synergia SEO, contentu i mediów społecznościowych
W takaoto.pro także opieramy swoją komunikację na blogu. Można na nim znaleźć szereg artykułów poradnikowych pozwalających lepiej zrozumieć podstawy content marketingu, SEO, UX i paru innych dziedzin. Dla nas klient, który chce się uczyć i zrozumieć marketing internetowy, to klient najbardziej wartościowy. Artykuły, które tworzymy, nie są przypadkowe – mają konkretne cele.
Podam kilka przykładów na to, jak wartościowe treści, w zależności od swojej formy i specyfiki, mogą pomagać w realizacji szeregu celów marketingowych.
Stwórz content, który wszyscy będą chcieli udostępnić
Artykuł, który stanowi źródło wiedzy i inspiracji dla Twojego otoczenia – w tym dla potencjalnych klientów – powinien być napisany tak, aby teoretycznie każda osoba zajmująca się daną tematyką chciała się nim podzielić ze swoimi kontaktami w mediach społecznościowych. Świat social media to nie tylko memy i zdjęcia kotów. Przykładem tego, jak efektywnie można zdobywać zasięg w mediach społecznościowych, może być opublikowany na naszym blogu artykuł 10 typów treści do wykorzystania w marketingu internetowym. Według BuzzSumo, narzędzia służącego m.in. do analizy skuteczności content marketingu, wspomniany tekst zdobył 570 udostępnień w kilku różnych serwisach.
Warto w tym miejscu zauważyć, że tekst praktycznie nie był promowany narzędziami płatnymi. Co szczególnie ważne w kontekście mediów społecznościowych, to fakt, że mogą przyczynić się do wielokrotnego zdobywania popularności i zasięgów przez dany artykuł. Tak było i w tym przypadku.
Rysunek 1. Infografika (Źródło: opracowanie własne)
Ponadto tekst, oprócz tego, że zdobył popularność w kanale social media, przyczynił się również do pozyskania kilku naturalnych linków pozycjonujących, co nie jest częstym zjawiskiem w polskich realiach. W efekcie udało się, wykorzystując kilka kanałów (bezpłatne wyniki wyszukiwania, odnośniki, media społecznościowe, bezpośrednie polecenia), wygenerować do dzisiaj ponad 5000 sesji.
10-punktowy elementarz pozyskiwania ruchu z wyszukiwarki i mediów społecznościowych za pomocą bloga
Każda branża ma swoją specyfikę. Różni odbiorcy wymagają różnego rodzaju porad, opieki, prowadzenia i edukacji. Musisz po prostu się tego nauczyć. Jednak jest parę zasad, które sprawdzają się niemal zawsze. Zapoznaj się z nimi, a następnie dostosuj do swojej sytuacji:
- Testuj różne typy treści – nie bazuj na samym tekście, ale posiłkuj się również infografikami, wideo, prezentacjami, wykresami.
- Odwołuj się do bieżących wydarzeń (branżowe newsy pozwolą Ci zdobyć większą, chociaż krótszą ekspozycję w mediach społecznościowych), lecz pamiętaj także o tzw. evergreen content (który przez miesiące i lata będzie źródłem ruchu z wyszukiwarki).
- Zadbaj o odpowiednią prezentację treści – stosuj śródtytuły, formę tzw. odwróconej piramidy, dobierz czytelny font o odpowiedniej wielkości.
- Zachęć użytkowników do udostępniania w mediach społecznościowych – zastosuj specjalne widgety z ikonami poszczególnych serwisów.
- Nie pisz z myślą o wyszukiwarkach, lecz o użytkownikach. Jednocześnie zadbaj o podstawową optymalizację strony.
- Publikuj swoje treści w miejscach, w których są obecni Twoi potencjalni klienci. To nie tylko Twoja strona na Facebooku, ale także profile osób związanych z firmą, grupy tematyczne (np. na Facebooku, LinkedIn). Jeśli chcesz dotrzeć do odbiorców zagranicznych, nie ignoruj też Twittera.
- Podejmij współpracę z osobami i markami, które nie są Twoją konkurencją, ale mają solidną pozycję w branży. To pozwoli Ci budować autorytet oraz wykorzystać ich kanały dystrybucji (np. newsletter, media społecznościowe).
- Zachęcaj użytkowników do zapisu do newslettera. W ten sposób powiadomisz ich o nowych artykułach, a także zdobędziesz możliwość prezentowania im swojej oferty.
- Szukaj zestawień i rekomendacji na innych blogach i forach internetowych – staraj się dotrzeć do ich autorów i zachęcaj do linkowania do Twojego artykułu.
- Wykorzystaj narzędzia do monitoringu sieci. Za każdym razem, gdy ktoś rozmawia o jakimś problemie, którego rozwiązanie znajduje się na Twoim blogu, zdobywasz potencjalne miejsce na udostępnienie odnośnika i zdobycie klienta.
Treści wykorzystujące autorytet ekspertów
...Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!