Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

2 listopada 2020

NR 54 (Październik 2020)

Google Analytics App + Web (aplikacje + internet): czym jest, co zmienia i dlaczego warto wdrożyć go już teraz?

24

Nie ulega wątpliwości, że Google Analytics jest obowiązkową pozycją w Toolboxie niemal każdego marketera. Analityka i optymalizacja działań to codzienne zadania w wielu firmach. Mogą jednak stanowić wyzwanie, jeżeli do analityki trzeba wziąć pod uwagę nie tylko rezultaty osiągane na stronach, ale i pomiar zaangażowania w aplikacjach mobilnych.

Zrozumienie customer journey, tak na stronie, jak i w aplikacji, jest kluczowe dla dostarczenia odpowiedniego doświadczenia klientów, niezależnie od tego, które platformy są dla nich punktem styku z marką. Potencjalni klienci mogą bowiem zapoznać się z produktem na stronie, ale sfinalizować zakup w aplikacji – i na odwrót. 
O ile analityka wyników dla stron internetowych jest łatwo dostępna w Google Analytics, o tyle dotychczasowa analityka działań w aplikacji mobilnej sprowadza się najczęściej do mierzenia zaangażowania w aplikacjach przez Google Analytics for Firebase. 
Zarówno Google Analytics, jak i Google Analytics for Firebase dostarczają wielu informacji na temat sposobu wchodzenia klientów w interakcję czy etapów składających się na ścieżkę zakupową. Biznesy e-commerce mogłyby dodatkowo oczekiwać od analityki jej ułatwienia i otrzymania kompletnego widoku zaangażowania użytkowników ze strony oraz z aplikacji mobilnych. Do tej pory mierzenie działań wymagało ręcznego i żmudnego łączenia wyników z obu platform. 
Google postanowiło jednak położyć nacisk na rozwój zupełnie nowego standardu śledzenia Google Analytics App + Web (Aplikacje + Internet), dzięki któremu wiele biznesów otrzyma nową możliwość sprawdzenia danych ze wszystkich platform w jednym miejscu. Zwiększona funkcjonalność narzędzia zostanie szczególnie doceniona przez biznesy e-commerce.
Google Analytics App + Web wprowadza sporą rewolucję w mierzeniu wyników na stronach w porównaniu do dotychczasowego standardu śledzenia zwanego Universal Analytics (dalej „usługa webowa”). Właśnie dlatego warto wdrożyć GA App + Web – z zachowaniem kilku zasad – już teraz, aby w momencie pełnego launchu tej usługi zdecydowanie wyprzedzić konkurencję. 

POLECAMY

Czym jest Google Analytics App + Web?
 

W skrócie: 
Google Analytics App + Web to jeden interfejs i model mierzenia zaangażowania dla wszystkich danych zebranych z podpiętych stron internetowych i aplikacji mobilnych.


Google Analytics App + Web to usługa, dzięki której możliwe jest przedstawienie w jednym miejscu danych dotyczących zarówno stron internetowych, jak i zaangażowania w aplikacjach mobilnych. Pozwala to na jeszcze lepszą i bardziej kompletną analitykę zaangażowania użytkowników i optymalizację customer journey. 
Dla osób, które już śledzą interakcje w aplikacjach mobilnych za pomocą GA4F (Google Analytics for Firebase), struktura wyświetlanych danych w GA App + Web będzie relatywnie podobna. Dla tych jednak, którzy do tej pory ograniczali się do analityki przez usługi webowe Google Analytics, nowa usługa wprowadza sporo zmian i daje więcej możliwości w zakresie elastycznych raportów i jeszcze lepszej analizy danych. Podczas gdy w Google Analytics podstawowym punktem odniesienia dla danych są sesje, w App + Web dane koncentrują się na użytkowniku oraz sprecyzowanych eventach i znajdują się w jednym zestawie pomiędzy poszczególnymi źródłami danych (App lub Web). 
Ten moduł zdecydowanie ułatwia przeglądanie i porównywanie popularnych odsłon stron (ang. page views) i wyświetleń ekranu (ang. screen views), a śledzenie eventów staje się diametralnie lepsze i zunifikowane. W aplikacjach mobilnych nie zawsze można zmierzyć odsłony w klasycznym tego słowa znaczeniu, dlatego zliczanie efektów przez Google Analytics było niemożliwe lub niezbyt wartościowe, biorąc pod uwagę rodzaj interakcji w aplikacji mobilnej.
W momencie pisania tego artykułu GA App + Web nadal znajduje w fazie beta. Usługa pozbawiona jest kilku znanych analitykom funkcjonalności (które w finalnej wersji zapewne będą wdrożone), ale oferuje kilka ciekawych opcji, dla których warto przemyśleć jej wdrożenie i przetestowanie już dziś. 
Co warto podkreślić na tym etapie? Dane, które znamy z webowych usług (Universal Analytics), wyglądają zupełnie inaczej niż te zbierane w usługach App + Web. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest śledzenie rezultatów z wykorzystaniem tzw. dual taggingu: rozwijaniem nowej konfiguracji z wykorzystaniem śledzenia typu App + Web z jednoczesnym utrzymaniem obecnego raportowania przez Universal Analytics. Marketerzy i firmy, którzy zrobią to już teraz, budują solidne fundamenty pod olbrzymią przewagę konkurencyjną w momencie wyjścia usługi GA App + Web z fazy beta. 

Benefity Google Analytics: App + Web

  1. Dzięki Google Analytics: App + Web możliwe jest lepsze zrozumienie zachowania użytkowników na wielu poziomach. Optymalizacja ścieżki zakupowej klienta i dostarczenie odpowiedniego doświadczenia użytkownika stają się łatwiejsze dzięki jednemu zestawowi metryk – Enhanced Measurement (bazującego na zdarzeniach użytkownika – Event + Parameter) oraz zintegrowanemu raportowaniu danych zarówno z aplikacji, jak i stron zebranych w jednym miejscu.
  2. Enhanced Measurement pozwala na włączenie szerokiego śledzenia zdarzeń niezależnie od platformy, na której miały miejsce. W skład śledzenia mogą wchodzić zdarzenia automatyczne, takie jak otwarcie aplikacji (app first_open) czy zakupy w aplikacji (in_app_purchase) oraz zdarzenia dedykowane. Moduł pozwala na automatyzację mierzenia, nie wymagając jednocześnie zmian w kodzie czy implementacji dedykowanych tagów GTM. 
  3. Google Analytics App + Web daje zaawansowane (i dotychczas niedostępne lub trudno osiągalne) opcje pozwalające na niezwykle szczegółowe dopasowywanie każdego etapu ścieżki zakupowej. Przykład? Skorzystasz z wyróżnienia najlepszych kanałów marketingowych dla pozyskiwania klientów czy zdefiniowania liczby użytkowników, którzy weszli w interakcję przez aplikację, ale dokończyli zakupy na stronie. 
  4. Raporty oscylują wokół całkowitej liczby unikalnych użytkowników na przestrzeni wszystkich platform, dając Ci lepszy podgląd na Twoje działania marketingowe i interakcje poszczególnych klientów z Twoją marką niezależnie od kanału marketingowego. 
  5. Moduł raportowania oferuje dostęp do opcji Analysis przeznaczonej do jeszcze dokładniejszych analiz. W Analysis można tworzyć raporty analizujące zachowania na poszczególnych etapach lejka (Funnel Analysis), ścieżki dla lepszego zrozumienia zachowań klientów (Path Analysis) czy nakładanie się segmentów (Segment Overlap). Dla wielu dotychczasowych użytkowników Google Analytics może być to wystarczający powód, aby przetestować App + Web!
  6. Dzięki bezpłatnej integracji z BigQuery możliwe jest przeanalizowanie kompletnego zbioru danych bez próbkowania.
     
Rys. 1. Dzięki App + Web dane z aplikacji i stron będą raportowane w jednym interfejsie.
Źródło: www.blog.google


Google Analytics a Google Analytics App + Web: różnice

W Google Analytics App + Web dane są zbierane, przechowywane, filtrowane i raportowane w inny sposób niż ten znany z Google Analytics (wykorzystuje schemat zbierania danych znany z GA4F). Przejście na Google App + Web i onboarding mogą zająć nieco czasu, dlatego zdecydowanie warto rozpatrzyć ten aspekt już teraz.
...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy