Dołącz do czytelników
Brak wyników

E-commerce

16 grudnia 2019

NR 49 (Grudzień 2019)

Gdzie szukać niestandardowych źródeł wzrostu w e-commerce? 9 kluczowych wniosków z dedykowanego badania polskich e-kupujących

67

Dzisiejsze środowisko biznesowe i tempo rozwoju technologii wymusza na branży e-commerce adaptację do ciągłych zmian oraz rozwój w oparciu o wiedzę i informacje. Jeżeli marka nie śledzi trendów i nie próbuje zrozumieć zachodzących zmian, nie jest w stanie szybko odpowiedzieć na rodzące się nowe potrzeby klientów, a tym samym – skutecznie sprzedawać i rosnąć. Dlatego tak ważne jest, żeby z jednej strony nieustannie pozyskiwać dane i coraz lepiej je analizować, a z drugiej – być zwinną organizacją, z łatwością testującą hipotezy i ciągle optymalizującą działania.

Sposobów na pozyskiwanie wiedzy w e-commerce jest wiele i błędem byłoby ograniczanie się tylko do jednego źródła. Kopalnią informacji i insightów jest oczywiście sam ekosystem e-sklepu, na czele z danymi sprzedażowymi, wiedzą zgromadzoną przez obsługę klienta czy danymi z Google Analytics, Facebooka i innych narzędzi. Czasem jednak warto spojrzeć trochę szerzej na to, co dzieje się w całej branży i społeczności e-kupujących, aby poszukać nieoczywistych kierunków rozwoju. Nowa, niestandardowa grupa docelowa? Funkcjonalność wyprzedzająca oczekiwania naszych dotychczasowych e-klientów? A może zupełnie nowy kanał dotarcia? Możliwości jest wiele!
Od początku celem raportu „Gdzie i jak szukać wzrostu w e-commerce?” nie było zaprezentowanie gotowych rozwiązań, a dostarczenie inspiracji i wyrwanie z szablonowego myślenia o swoim e-sklepie i obecnych konsumentach. Tak, aby dzięki ciągłemu stawianiu hipotez, testom i wyciąganiu wniosków nie ustawać w poszukiwaniu wzrostu i przewagi nad konkurencją. 

Gdzie szukać wzrostu, czyli główne wnioski z badania

Badanie zostało przeprowadzone na grupie ponad 3500 polskich internautów. Odpowiadali oni na pytania dotyczące ich preferencji w zakresie ofert, komunikacji, kanałów czy nowoczesnych rozwiązań zakupowych. Część pytań dotyczyła ostatniego zakupu w jednej z pięciu popularnych kategorii, takich jak: 

  • moda, odzież i obuwie,
  • uroda i kosmetyki,
  • RTV i AGD,
  • wystrój i wyposażenie wnętrz,
  • produkty dla dzieci.

 

Rys. 1. Jak wyglądał Twój ostatni proces zakupu w danej kategorii? Pytanie jednokrotnego wyboru, N = 2995, osoby kupujące w wymienionych kategoriach


Takie podejście pozwoliło odkryć wiele obszarów wzrostu, niedostrzeganych na co dzień przez sporą liczbę biznesów e-commerce, a stanowiących dużą szansę na rozwój.
Jakie wobec tego są najciekawsze wnioski z badania? Oto subiektywna selekcja 9 z nich:

  1. Zainteresowanie zakupami – na przekór stereotypom. W hierarchii Polaków kupujących online zakupy wylądowały dalej na podium niż dla ogółu społeczeństwa. E-kupujący bardziej cenią sobie za to życie rodzinne i gotowanie. Wyraźny wzrost zainteresowania zakupami nastąpił za to u mężczyzn. Zakupy jako zainteresowanie wyraźnie wygrywają też wśród mieszkańców miast o wielkości od 20 do 99 tysięcy mieszkańców – wskazało je aż 48% badanych w porównaniu do jedynie 13% dla mieszkańców miast powyżej 500 tysięcy mieszkańców. 
  2. Waga nowoczesnych funkcjonalności w e-sklepie. Brak takich funkcjonalności, jak np. inteligentna wyszukiwarka, wideo czy porównywarki produktów wyraźnie zniechęca e-kupujących. Wskaźniki te rosną szczególnie dla młodych pokoleń oraz osób, które interesują się nowymi technologiami. 
     

Kluczowe cyfry:
78% e-klientów uważa, że brak nowoczesnych funkcjonalności zniechęca ich do zakupu w danym sklepie online.

 

  1. Wymagające pokolenie Z. Młodzi konsumenci mają znacznie większe oczekiwania wobec sklepów internetowych, jeśli chodzi o nowoczesne rozwiązania, kanały czy komunikację niż millenialsi czy osoby z pokolenia X. Szczególnie mocno oczekują oni nowoczesnych form płatności (jak np. BLIK), logowania się do sklepu przez konta z mediów społecznościowych czy konkursów i informacji o promocjach.
  2. Silversi a social media. Myślisz, że na Facebooku czy YouTube nie opłaca się inwestować w komunikację do pokoleń 50+? Nic bardziej mylnego! Osoby w tym wieku nie tylko są tam obecne, ale też chętnie śledzą informacje o promocjach czy nowościach.
     

Kluczowe cyfry:
82% e-klientów w wieku 45-54 lat korzysta z YouTube’a, a 67% deklaruje, że ten właśnie kanał ma największy wpływ na podejmowanie przez nich decyzji zakupowych.

 

  1. Social media a komunikaty sprzedażowe. Obok dobrej jakości zdjęć czy ciekawych artykułów e-klienci na równi oczekują również konkursów oraz informacji o promocjach i nowościach. Oczekiwania te rosną wraz z poziomem dochodu, przodują w nich mężczyźni. Pamiętaj zatem, aby zadbać o odpowiednie proporcje komunikatów wizerunkowych w stosunku do materiałów o charakterze sprzedażowym.
  2. Proces zakupowy coraz bardziej omnichannelowy. Odpowiedzi e-kupujących na pytanie, jak przebiegał ich ostatni proces zakupowy jednoznacznie potwierdziły, że granice między światem zakupów online i offline coraz bardziej się zacierają, a omnichannel to nie pieśń odległej przyszłości. W pytaniu celowo został wyodrębniony mobile, który za sprawą aplikacji mobilnych oraz coraz lepszych wersji mobilnych e-sklepów staje się istotnym kanałem sprzedaży i poszukiwania informacji o produktach. Szczegółowe wyniki dla 5 kategorii zakupowych znajdują się na rys. 1.
  3. Personalizacja na fali wznoszącej. Wbrew rosnącym obawom przed udostępnianiem danych e-kupujący chcą coraz lepiej dopasowanych do siebie ofert. Według badania „Sklepy przyszłości” na początku 2018 roku 44% internautów deklarowało, że chce, aby sklepy kierowały do nich spersonalizowaną ofertę. Tymczasem rok później indywidualnego podejścia oczekiwała już ponad połowa badanych.
  4. Marki polskie i fairtrade (wspierające zrównoważony rozwój) na czasie. Szczególnie chętnie wybierają je e-kupujący w kategoriach uroda i kosmetyki oraz produkty dla dzieci.
  5. Potencjał mieszkańców wsi i małych miast. To jedna z najszybciej rosnących grup klientów e-commerce, a to ze względu na zmieniającą się strukturę społeczną, siłę nabywczą oraz ograniczoną dostępność sklepów stacjonarnych. W dodatku nie odczuwają oni jeszcze przesytu komunikatów marketingowych, a więc są do nich lepiej nastawieni. Mieszkańcy wsi i małych miast szczególnie chętnie kupują online odz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy