Wizerunek marki a sprzedaż: Jak narzędzia digital marketingowe budują długofalowy sukces sprzedażowy?

E-commerce

Żeby sprzedawać – niezależnie od tego, czy w internecie, czy offline, klient musi nas znaleźć i wiedzieć, co oferujemy. Idąc dalej, jako sprzedawca, musimy pokazać mu, jakie mamy przewagi i jaka jakość idzie za naszym produktem bądź usługą. Patrząc na doświadczenie moje i moich klientów, większość biznesów online skupia się na działaniach nastawionych na „tu i teraz” – zależy im na efekcie, który będzie widoczny od razu lub po prostu bardzo szybko. Oczywiście jest to niezwykle istotne z perspektywy rentowności danego podmiotu, jednak żeby pojawiły się wyniki, to użytkownik, który ma skorzystać z naszego produktu czy oferty, musi się o nas dowiedzieć… Co najmniej o tym, że istniejemy, a najlepiej zdecydowanie więcej.

Przekładając powyższe na język marketingowy, wyróżniamy głównie dwa typy kampanii:

POLECAMY

  • performance – nastawione na efekt „tu i teraz”; 
  • brandowe – mające na celu budowanie rozpoznawalności marki. 
     

Główne różnice, na które warto zwrócić uwagę, to koszt pozyskania zarówno użytkownika, jak i konwersji. Żeby zbadać efektywność każdego działania, najważniejsze jest to, żeby określić KPI danej kampanii i pod tym kątem monitorować oraz optymalizować jej efekty. Kampanie nastawione na budowanie marki czy zasięgu powinny być rozliczane właśnie za to. W takim wypadku ważna jest liczba pozyskanych użytkowników, czas spędzony na stronie czy zaangażowanie na naszym serwisie. W kampaniach performance liczy się natomiast przede wszystkim konwersja, zarówno bezpośrednia, jak i wspomagana, więc to jest wyznacznikiem sukcesu danej kampanii. W kampaniach zasięgowych, zasilających górę lejka sprzedaży, docieramy do szerokiego grona użytkowników, bez mocnego targetowania (oczywiście, wstępna segmentacja jest konieczna, jeśli nie chcemy strzelać w próżnię), zatem koszt ich pozyskania jest stosunkowo niski. Patrząc na sprzedaż czy konwersję, w pierwszym okresie jest ona znikoma lub nie ma jej wcale. Pamiętajmy jednak, że nie taki jest cel kampanii na tym etapie. W kampaniach performance, czyli nastawionych na konwertowanie, docieramy już do znacznie mniejszego grona użytkowników, a targetowanie jest mocno zawężone – szukamy bowiem użytkowników, którzy interesują się obecnie podobnymi produktami czy usługami, szukają takich produktów czy usług w internecie, czy tych, którzy byli na naszej stronie i nie skonwertowali. Wykorzystujemy do tego działania retargetingowe, więc koszt pozyskania jednego użytkownika jest wyższy, natomiast na tym etapie głównym współczynnikiem, za pomocą którego mierzymy kaloryczność kampanii, jest zwrot z inwestycji. Interesuje nas to bowiem, ile konwersji mamy z takich działań. 
Nadal funkcjonuje błędne przekonanie, że każda kampania musi sprzedawa...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy