Przekładając powyższe na język marketingowy, wyróżniamy głównie dwa typy kampanii:
POLECAMY
- performance – nastawione na efekt „tu i teraz”;
- brandowe – mające na celu budowanie rozpoznawalności marki.
Główne różnice, na które warto zwrócić uwagę, to koszt pozyskania zarówno użytkownika, jak i konwersji. Żeby zbadać efektywność każdego działania, najważniejsze jest to, żeby określić KPI danej kampanii i pod tym kątem monitorować oraz optymalizować jej efekty. Kampanie nastawione na budowanie marki czy zasięgu powinny być rozliczane właśnie za to. W takim wypadku ważna jest liczba pozyskanych użytkowników, czas spędzony na stronie czy zaangażowanie na naszym serwisie. W kampaniach performance liczy się natomiast przede wszystkim konwersja, zarówno bezpośrednia, jak i wspomagana, więc to jest wyznacznikiem sukcesu danej kampanii. W kampaniach zasięgowych, zasilających górę lejka sprzedaży, docieramy do szerokiego grona użytkowników, bez mocnego targetowania (oczywiście, wstępna segmentacja jest konieczna, jeśli nie chcemy strzelać w próżnię), zatem koszt ich pozyskania jest stosunkowo niski. Patrząc na sprzedaż czy konwersję, w pierwszym okresie jest ona znikoma lub nie ma jej wcale. Pamiętajmy jednak, że nie taki jest cel kampanii na tym etapie. W kampaniach performance, czyli nastawionych na konwertowanie, docieramy już do znacznie mniejszego grona użytkowników, a targetowanie jest mocno zawężone – szukamy bowiem użytkowników, którzy interesują się obecnie podobnymi produktami czy usługami, szukają takich produktów czy usług w internecie, czy tych, którzy byli na naszej stronie i nie skonwertowali. Wykorzystujemy do tego działania retargetingowe, więc koszt pozyskania jednego użytkownika jest wyższy, natomiast na tym etapie głównym współczynnikiem, za pomocą którego mierzymy kaloryczność kampanii, jest zwrot z inwestycji. Interesuje nas to bowiem, ile konwersji mamy z takich działań.
Nadal funkcjonuje błędne przekonanie, że każda kampania musi sprzedaw...
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!