GA4 na start – jak odnaleźć się i polubić w nowym interfejsie analityki Google?

Temat numeru

Od lipca 2023 wszystkie oczy będą musiały zwrócić się na Google Analitics 4. Poruszanie się i zaakceptowanie nowego interfejsu GA może być wyzwaniem. Zmieniające się trendy w technologii, różnice w zachowaniu użytkowników aplikacji mobilnych czy zaostrzenie polityki prywatności – na te wyzwania odpowiada GA4. Jak radzić sobie z rozbieżnością między czytaniem danych z GA3 a GA4 i jak w pełni wykorzystać zorganizowany interfejs? Czego potrzebujesz, by opanować GA4 i odblokować jego pełny potencjał analizy danych? Zapraszam do lektury.

Geneza zmiany Google Analytics

Zmiana standardu śledzenia Google Analytics, która następuje 1 lipca 2023 r., to wyzwanie nie tylko dla analityków internetowych. Zmienia się praktycznie wszystko – od modelu danych, przez konfigurację narzędzia do samej analizy danych w interfejsie. 

POLECAMY

Zmiana ta, jakkolwiek bardzo drastyczna dla użytkowników, była konieczna ze względu na okoliczności, w jakich znajduje się obecnie świat technologii internetowych. Google uznał, że nie ma sensu rozwijać narzędzia, które powstało ponad 20 lat temu (mowa tutaj o poprzedniej wersji Google Analytics), a jego fundamenty nie pozwalają sprostać wyzwaniom dzisiejszego świata. A można podsumować te wyzwana w trzech punktach.

  1. Niepełne dane o konwersji, które są wynikiem zmiany urządzeń przez użytkownika w czasie wchodzenia w interakcję z naszą marką na etapie podejmowania decyzji zakupowej.
  2. Różne miary dotyczące zachowań w aplikacji mobilnej i na stronie www – zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych, gdzie według badań w 2021 r. 53% przychodów e-commerce w USA było składanych za pomocą aplikacji mobilnej. 
  3. Braki w danych związane z blokowaniem przez użytkowników ciasteczek, które są efektem zaostrzenia polityki prywatności w związku z przepisami narzuconymi przez Unię Europejską, znanymi pod nazwą GDPR (General Data Protection Regulation), a w Polsce określanymi jako RODO (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
     

Wszystkie powyższe wyzwania adresuje Google Analytics 4, natomiast fundamentalna zmiana podejścia do pomiaru powoduje różnice w danych, które do tej pory analizowaliśmy. 

Różnice w danych Google Analytics

Jeżeli do tej...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy