Facebook czy YouTube – na co postawić? Pojedynek gigantów na argumenty reklamowe

Temat numeru

Motyw pojedynku w kulturze obecny jest od lat. Często w kulminacyjnych momentach historii opowiadanych w literaturze, teatrze, filmie czy malarstwie pojawiają się sceny pełnej dramatyzmu walki „1:1” – Dawid i Goliat, Beatrix i Bill (w finałowych scenach „Kill Bill”), Voldemort i Harry Potter. To tylko kilka przykładów. Najczęściej stronom pojedynków przedstawianych w kulturze łatwo przypisać „łatkę” dobra lub zła. Ta intuicyjna klasyfikacja niekoniecznie znajdzie zastosowanie w przypadku Facebooka i YouTube’a. Dlaczego? Za każdą z tych platform przemawia wiele mocnych reklamowych argumentów. Oto kilka z nich.

Argumenty reklamowe za Facebookiem i YouTubem (wspólne)

Zarówno Facebook, jak i YouTube zgromadziły w Polsce imponującą liczbę użytkowników i są w tym momencie największymi (pod kątem zasięgu w populacji) mediami społecznościowymi. Według danych Mediapanelu Gemius ze stycznia 2023 r., 
z YouTube’a w Polsce korzystało 26 779 410 użytkowników (zagregowane dane z aplikacji i strony www), co przekłada się na niemal 82% zasięgu wśród polskich internautów. Z kolei z Facebooka w tym samym miesiącu korzystało 26 544 672 użytkowników, zapewniając tej platformie 81% zasięgu (analogiczna metodologia pomiaru). 
Co ważne, struktura demograficzna użytkowników YouTube’a i Facebooka pod kątem wieku oraz płci użytkowników jest porównywalna.
Na obu platformach spędzają oni także bardzo dużo czasu – nieco ponad 20 godz. w miesiącu w przypadku YouTube’a i prawie 18,5 godz. w miesiącu w przypadku Facebooka. Dla porównania, na Instagramie Polacy spędzają jedynie 4,5 godz. w miesiącu, a na LinkedIn – 17… minut! (źródło: Mediapanel Gemius, 01/2023, zagregowane dane z aplikacji i strony www).
 

POLECAMY

Rys. 1. Struktura wiekowa użytkowników Facebooka i YouTube’a. Źródło: Mediapanel Gemius, 01.2023; wskaźnik: „Real Users”, zagregowane dla aplikacji mobilnej i strony www


Na uznanie w przypadku F...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy