Dołącz do czytelników
Brak wyników

E-mail marketing w świecie mediów społecznościowych –jak integrować działania e-mail i social media?

Artykuł | 10 stycznia 2019 | NR 31
102

Dziś trudno wyobrazić sobie, że firma nie posiada fanpage’a na Facebooku, konta na Twitterze, Instagramie, LinkedInie lub coraz częściej Snapchatcie. Marketerzy starannie opracowują strategię komunikacji w tych kanałach, aby skutecznie dotrzeć do swoich odbiorców i tworzyć entuzjastyczny klimat  wokół marki. Siła mediów społecznościowych jest coraz większa, mimo że ich providerzy czasem komplikują strategię stworzoną przez social media ninjas. Dlatego, aby podejmowane działania były jeszcze bardziej efektywne, koniecznie należy integrować kanały social z e-mail marketingiem.

Ostatnie badanie aktywności Polaków na Facebooku (bo to właśnie on króluje wśród kanałów social media) wskazuje, że korzysta z niego 14 mln użytkowników, z czego 79% robi to codziennie1. Poczta e-mail jednak wygrywa ten ranking – aż 88% badanych korzysta z niej każdego dnia, a 30% posiada więcej niż 5 kont e-mail (wyniki XIII Raportu Badania poczty elektronicznej)! Dlatego, Drogi Marketerze, pamiętaj, że to właśnie skrzynka pocztowa jest miejscem, gdzie Twoje komunikaty mają największą siłę rażenia.

Skoro ludzie okazują zainteresowanie daną marką w mediach społecznościowych, istnieje ogromna szansa, że chętnie będą odbierać również komunikację poprzez e-mail. Pokazanie w ciekawy sposób, jakie korzyści przyniesie zapis na newsletter na Facebooku, Twiterze czy LinkedInie, w połączeniu z prostym formularzem zapisu na subskrypcję, zaangażuje aktywną bazę followersów i może przynieść wymierne korzyści. Jakie? Przede wszystkim budowanie aktywnej, lojalnej wobec marki bazy subskrybentów.

Czy Twoi odbiorcy wiedzą, że mogą zapisać się na newsletter?

Nierzadko bywa i tak, że obserwujący nie wiedzą o prowadzonej komunikacji mailingowej. Dlatego od czasu do czasu warto dodać post z linkiem, zachęcający do zapisania się na newsletter, dodając informację o korzyściach, które się z tym wiążą. Za ową korzyść możemy uznać np. dostęp do ekskluzywnej treści (np. e-book) czy kupon rabatowy. Aby dodatkowo zachęcić swoich fanów do stania się również subskrybentami, pokażmy, jak newsletter będzie wyglądał – czyli szybki podgląd formy i treści, którą będziemy wysyłać.

Rys. 1. Ocena efektywności działań online pod kątem zwrotu z inwestycji (Źródło: //econsultancy.com/blog/67734-three-key-charts-from-our-2016-email-marketing-census/)

 

Rys. 2. Firma Crocs zachęca do zapisu na newsletter, oferując zniżkę

 

Zapis na newsletter z poziomu Facebooka?

Jak najbardziej, to najszybszy i najprostszy sposób na integrację obu kanałów. Facebook oferuje darmową wtyczkę (Static Html – Thunderpenny), którą łatwo można wpiąć do swojego fanpage’a. Dzięki niej fani danej marki mogą zapisać się na newsletter, bez konieczności odwiedzania strony lub witryny internetowej – wszystko dzieje się bezpośrednio w serwisie Facebook. Ta sama sytuacja dotyczy providerów zaawansowanych narzędzi do e-mail marketingu – dzięki takiej integracji leady zbierane poprzez Facebooka wędrują bezpośrednio do bazy adresów.

Nie zapomnij dodać ikonek social media do swojego newslettera

Wydaje się to banalne i pewnie już to robisz, ale warto o tym wspomnieć. Pamiętaj, że integracja działa w obie strony – jeśli chcesz zwiększyć grono like’ów, fanów i followersów swojej firmy, zamieszczaj ikonki swoich mediów społecznościowych w mailach. Marketerzy zazwyczaj dodają je na początku albo na samym dole wiadomości – ale w taki sposób, aby odbiorca ich nie przeoczył. Samo działanie jest proste i łatwe do wdrożenia. Świadczy o tym coraz większa liczba wysyłanych newsletterów właśnie z grafikami ikon społecznościówek. I jeszcze jedna, istotna kwestia dotycząca komunikacji mailingowej (i nie tylko). Liczne badania wskazują na trend odbierania poczty (jak i logowania się do social mediów) poprzez małe ekrany2. Dlatego przy planowaniu kampanii zawsze dbaj o poprawne wyświetlanie się komunikatów na urządzeniach mobilnych (idea Responsive Web i e-mail design).

Zachęcaj do sharowania contentu!

Newsletter to idealne miejsce do zapraszania do dalszego udostępniania informacji i skuteczne narzędzie tzw. marketingu wirusowego. Dołączaj specjalne przyciski, które umożliwią Twojemu odbiorcy przekazanie wiadomości do znajomych na Twitterze, Facebooku, LinkedInie (w zależności, z czego korzystają). Po co? Odpowiedź jest prosta – jeśli content Twojej wiadomości okaże się ciekawy, ważny albo po prostu rozbawi czytelnika, to on chętnie go kliknie, a zajawkowa informacja pojawi się na jego profilu. Co się stanie potem? Treść zobaczą znajomi, którzy (jeśli im się spodoba) również będą udostępniać ją dalej. To idealne rozwiązanie, które pozytywnie wpłynie na rozbudowę bazy newslettera i poszerzanie grupy obserwujących w mediach społecznościowych.

Rys. 3. Zapraszanie do interakcji to doskonały sposób na budowanie pozytywnego wizerunku firmy

 

Liczne badania wskazują na trend odbierania poczty (jak i logowania się do social mediów) poprzez małe ekrany. Dlatego przy planowaniu kampanii zawsze dbaj o poprawne wyświetlanie się komunikat...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy