Współczynnik konwersji – jak się o niego zatroszczyć? I jak e-mail retargeting może Ci w tym pomóc?

E-mail marketing

Mierzenie współczynnika konwersji to obowiązek każdego właściciela czy menedżera e-commerce. Naturalne i zupełnie zrozumiałe jest dążenie do jego ciągłego podwyższania. Zazwyczaj w tym celu analizę rozpoczyna się od prześledzenia ostatnich kroków użytkowników i odkrywa się dane dotyczące porzuconych koszyków. Badanie tej statystyki nie należy do najprzyjemniejszych, bo – upraszczając nieco sprawę – pokazuje to, ile sprzedaży i pieniędzy przeszło nam koło nosa już na ostatniej prostej przed zakupem.

Czy można jednak zrobić coś, żeby ta statystyka wyglądała mniej ponuro? Oczywiście – na każdy problem jest rada, należy jednak na sytuację niższego niż zakładany współczynnika konwersji, spojrzeć w sposób kompleksowy.

POLECAMY

First things first

To, że użytkownicy opuszczają witrynę sklepu bez dokonania zakupu, nie jest niczym niezwykłym. Problem pojawia się, kiedy współczynnik wizyt niezakończonych zakupem zaczyna rosnąć ponad miarę i branżową średnią. Statystyki pokazują, że uśredniony wskaźnik porzuconych koszyków, obliczony na podstawie prawie 50 niezależnych od siebie badań wynosi 69,99%. Od lat niezmiennie największym problemem generującym porzucenia koszyków, są dodatkowe koszty związane z wysyłką zamówienia. Całą listę najpowszechniejszych powodów, z których użytkownicy nie finalizują swoich rozpoczętych zakupów, według przytoczonego wcześniej badania Baymard Institute, prezentuje tabela 1. 
 

Tab. 1. Powody porzucania koszyków zakupowych, z wykluczeniem odpowiedzi „tylko przeglądałem witrynę”. Źródło: Baymard Institute
48% Zbyt wysokie dodatkowe koszty wysyłki
24% Konieczność rejestracji w celu dokonania zakupu
22% Zbyt wolna dostawa
18% Nie chcę podawać na tej stronie danych swojej karty kredytowej
17% Zbyt skomplikowany/długi proces składania zamówienia
16% Brak widocznej informacji z całkowitym podsumowaniem kosztów
13% Błędy strony uniemożliwiły dokonanie zakupu
12% Niesatysfakcjonująca polityka zwrotów
9% Brak odpowiadającej mi metody płatności
4% Moja płatność została odrzucona


Jak widać w tabeli, problemy, które sprawiają, że użytkownicy nie finalizują swoich za...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy