Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak wybrać platformę do e-mail marketingu w praktyce? Od open source, przez SaaS, po rozwiązania dedykowane

Artykuł | 17 grudnia 2018 | NR 26
101

E-mail marketing to niewątpliwie najstarsze i wciąż najchętniej wybierane przez firmy narzędzie komunikacji. W zakończonym niedawno XII Badaniu poczty elektronicznej tylko 1% badanych odpowiedziało, że nie planuje wykorzystywać tego kanału! Inwestycja w e-mail marketing to wciąż dobry pomysł. Czy wiesz jednak, jak wybrać rozwiązanie dla siebie i czym się przy tym wyborze kierować?

Analiza potrzeb

To, co zapewne skłoniło Cię do zastanowienia się nad e-mail marketingiem, to fakt jego długiej obecności na rynku oraz łatwość w dostępie do tego rozwiązania. W końcu z e-mailem obcujesz na co dzień, czy to robiąc e-zakupy, czy załatwiając nawet kwestie urzędowe. Jest to dla Ciebie naturalny środek komunikacji. Możliwe, że obiło Ci się też o uszy, że e-mail marketing charakteryzuje się wysokim współczynnikiem ROI (zwrot inwestycji) i pomyślałeś, że 222%1 to niezła stopa zwrotu. A może jesteś już doświadczonym e-mail marketerem, jednak zastanawiasz się nad zmianą platformy? Niezależnie od Twoich motywów, jesteś tu, by dowiedzieć się więcej o możliwościach rynku e-mail marketingu i ja z chęcią Ci w tym pomogę! 

Przejdźmy zatem do konkretów i zacznijmy od najważniejszego, czyli analizy potrzeb. Żeby wiedzieć, jakie rozwiązanie jest dla Ciebie najlepsze, musimy na początku odpowiedzieć sobie na szereg pytań. 

  1. Jak dużą mam potencjalną lub istniejącą grupę odbiorców?
  2. Czy potrzebuję zaawansowanych narzędzi, np. do segmentacji?
  3. Czy będę testował swoje maile? 
  4. Jaki koszt mogę ponieść na e-mail marketing?
  5. Czy będę potrzebował szablonów, czy będę słał różne kreacje?
  6. Czy chcę wysyłać maile responsywne?
  7. Czy będę potrzebował wsparcia technicznego?
  8. Czy znam zasady strategii komunikacji, czy będę potrzebował pomocy?
  9. Czy wiem w ogóle, co będę wysyłał?
  10. Czy chcę automatyzować komunikację?
  11. Jak ważna jest dla mnie dostarczalność?
  12. Czy chcę pełnej analityki?
  13. Czy mam czas, by się zajmować każdym elementem?

To tylko niektóre z najważniejszych aspektów, które trzeba rozważyć i każdy z nich ma inne znaczenie dla wyboru platformy. 

Odpowiedzi

W przypadku tych pytań nie ma klucza poprawnych odpowiedzi, dlatego przejdziemy przez każde z osobna, by najlepiej dobrać rozwiązanie dla Ciebie. 

Przede wszystkim duża grupa odbiorców to, przynajmniej potencjalnie, duża baza. Zaś duża liczba adresów, to ilość informacji, którą nie każde narzędzie może udźwignąć. Szczególnie widać to w przypadku dużych wolumenów, dlatego do jej obróbki potrzeba najczęściej dedykowanych rozwiązań. Im bardziej rozbudowana grupa, tym większa konieczność przetworzenia danych w krótkim czasie. Rozwiązania typu open source, w związku z tym, że w większości są darmowe, mają swoje ograniczenia. Jednym z nich jest właśnie ilość danych, które mogą obrobić, jednak warto mieć na uwadze, że nawet niektóre platformy SaaS nie poradzą sobie, gdy przyjdzie do wysyłki tysięcy maili w tym samym czasie.

Drugim aspektem obróbki bazy jest kwestia narzędzi. Marketerzy często skupiają się na rozwiązaniach służących monetyzacji posiadanych adresów, zapominając o tych, które pozwalają zachować higienę bazy czy optymalizować wysyłki. Oczywiście większa baza potrzebuje lepszego silnika/skryptu, jednak kluczowa tutaj nie jest liczba posiadanych adresów, a narzędzia, które platforma oferuje. Nawet w przypadku małej bazy warto używać segmentacji, targetowania, personalizacji oraz wszystkich sposobów, które pozwolą nam się lepiej komunikować. Wybierając platformę, warto zwrócić uwagę, których z narzędzi możesz używać, a których nie ma lub trzeba za nie dopłacić. Pamiętaj też, że przy bardzo dużych bazach dedykowane rozwiązanie może się okazać niezbędne, by właściwie zarządzać adresami, szczególnie w kontekście dbania o jakość bazy.

Warto też zwrócić uwagę na możliwość testowania maili. Nie wszystkie platformy pozwalają na SPAM testy czy testy A/B. Pierwszy z wymienionych jest niezbędny, jeśli zależy Ci, by odbiorca otrzymał Twojego maila. Ideałem jest, gdy wybierana platforma pozwala również na podgląd odbioru na kilku różnych klientach poczty. Testy A/B z kolei pozwolą Ci wybrać najlepszą kreację. Sprawdź, które z powyższych ma Twoja potencjalna platforma, bo te narzędzia ułatwią Ci życie i komunikację.

Zaraz za podium znajduje się pytanie, które niejako powinno być pierwsze. Jaki masz budżet? Czy stać Cię na dedykowane rozwiązanie? Czy możesz sobie pozwolić na miesięczny abonament w systemie SaaS?

Czy może masz minimalny budżet na marketing i musisz bazować na rozwiązaniach open source? 

Kolejnym aspektem jest kwestia realizacji mailingu. W nim zawarte są aspekty techniczne, tj. responsywność, kreacje oraz wsparcie. Maile responsywne są coraz ważniejsze, już ponad 40% otwarć pochodzi z mobile2. Jeśli jednak nie masz w zespole osoby, która będzie tworzyć zarówno RWD, jak i standardowe kreacje, zwróć uwagę, jakie wsparcie oferuje platforma. Czy jest dedykowany dział obsługi klienta, czy jest IT, które w przypadku dedykowanych rozwiązań...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy