Dołącz do czytelników
Brak wyników

Mobile marketing

5 listopada 2019

NR 48 (Październik 2019)

Dziewięć sposobów na promocję aplikacji mobilnej

0 49

Skuteczne promowanie aplikacji mobilnej jest obecnie sporym wyzwaniem. Poza milionami produktów dostępnych w iOS App Store oraz Google Play sprawy nie ułatwia lawinowo rosnąca liczba nowych publikacji, sięgająca kilku tysięcy1 aplikacji dziennie.

Jak zatem wyróżnić się na tle konkurencji i sprawić, aby Twoja aplikacja odniosła spektakularny sukces? Okazuje się, że możliwości jest sporo. Jeśli chcesz wypromować nową aplikację albo „podkręcić” dotychczasowe działania, zachęcam do sprawdzenia kilku wybranych wskazówek (wykres 1).
 

Wykres 1. Liczba aplikacji dostępnych
w sklepach. Źródło: Statista


1. Zrób serwis w ASO

Wyszukiwanie w App Store jest najczęstszym sposobem odkrywania nowych aplikacji2. Warto zatem zadbać o to, aby w wynikach wyszukiwania aplikacja zajmowała wysoką pozycję. Pomoże Ci w tym ASO (App Store Optimalization), czyli proces tworzenia i optymalizacji treści oraz pozycjonowania aplikacji w sklepie mobilnym. Można powiedzieć, że ASO dla sklepów z aplikacjami jest tym, czym SEO dla wyszukiwarek (wykres 2). 
Najważniejsze elementy, które będą wspierać wysoką pozycję Twojej aplikacji w sklepie: 

  • Ikona
    Zadbaj o dobrą ikonę! Powinna ona przykuwać wzrok. Dla wielu użytkowników to właśnie jej wygląd będzie stanowił istotny czynnik przy wyborze aplikacji! W wyborze najbardziej atrakcyjnej wizualnie ikony mogą pomóc Ci testy A/B.  
  • Nazwa 
    Warto kierować się zasadą „nazwa własna + słowo kluczowe” (szczególnie przydatną w sklepie iOS App Store, gdzie masz do dyspozycji 30 znaków). 
     
 Wykres 2. Odkrywanie nowych aplikacji. Źródło: richTech


Wykorzystanie słowa kluczowego w nazwie aplikacji może poprawić jej pozycję w rankingu wyszukiwania o ponad 10%3.
 

  • Booking.com Travel Deals
  • Uber Eats: Food Delivery
  • Spotify – Music and Podcasts
  • Fitatu Licznik Kalorii i Dieta
  • TripAdvisor Hotels Restaurants

 

  • Podtytuł oraz słowa kluczowe (dostępne tylko w iOS App Store)
    To przestrzeń dla Twojej kreatywności. Dobierz odpowiednie słowa kluczowe – unikatowe, trafne i wyróżniające Cię na tle konkurencji.
  • Opis
    Zadbaj o przejrzysty, przemyślany opis, który zawiera najważniejsze cechy aplikacji oraz słowa kluczowe. Jeśli Twoja aplikacja ma międzynarodowy potencjał, pamiętaj o dodaniu opisów w językach obcych. Równie ważną – jeśli nie najważniejszą – rolę odgrywa krótki opis. Niech będzie ciekawy i intrygujący – wielu użytkowników będzie się nim sugerować.
  • Zrzuty ekranu/wideo
    To pierwszy kontakt użytkownika z Twoją aplikacją, jeszcze nim podejmie on decyzję o jej pobraniu.  Odpowiednie screeny oraz materiał wideo, które przybliżą najważniejsze funkcje aplikacji, zachęcą użytkownika do instalacji.
  • Oceny aplikacji
    Opinie i oceny to ważna część ASO. Na bieżąco odpisuj na komentarze, szczególnie te nieprzychylne. Daj użytkownikom sygnał, że liczysz się z ich uwagami. Ważne! Nie stosuj szablonowych, automatycznych odpowiedzi, które zniechęcą użytkowników. 

 

Rys. 1. Co wpływa na pozycję w rankingu wyszukiwania? Źródło: AppRadar.com

 

Wskazówka

Wybierz odpowiednią kategorię! Pamiętaj o użytkownikach, których proces wyszukiwania rozpoczyna się od przeglądu narzędzi dostępnych w ramach danej kategorii.


Narzędzi przydatnych do pozycjonowania aplikacji w sklepie jest całkiem sporo. Wybór właściwego zależy od Twoich oczekiwań i możliwości finansowych. Z pewnością przed dokonaniem ostatecznego wyboru warto przetestować kilka (np. SensorTower, AppAnnie, Prioridata czy AppRadar).

2. Postaw na landing page

Stwórz poza sklepem z aplikacjami miejsce, w którym użytkownicy zdobędą informacje o Twoim produkcie. Wyróżnij i opisz najważniejsze funkcje, dodaj linki do sklepów. Projektuj landing page w duchu mobile first, w końcu jego zadaniem jest promowanie aplikacji mobilnej. Zadbaj, aby zawierał widoczne przyciski CTA. Jeśli chcesz uprościć życie użytkownikowi i skrócić jego drogę do instalacji, umieść pop-up w wersji mobilnej strony, tak aby po jednym „tapnięciu” przeniósł się do sklepu. Pamiętaj jednak, że Twoją stronę będą również odwiedzać użytkownicy desktopowi – dla nich przygotuj baner z możliwością pozostawienia danych, tak aby po jego wypełnieniu użytkownik otrzymał na swoje urządzenie mobilne sms lub e-mail z linkiem prowadzącym do sklepu.
 

Wskazówka

Analizuj kanały, z których użytkownicy trafiają na Twój landing page – to ważne, jeśli stosujesz pop-upy. Jeśli masz duży ruch z sieci wyszukiwania, unikaj stosowania banerów pełnoekranowych (interstitial), ponieważ są one karane przez Google! Możesz się o nie pokusić, jeśli większość użytkowników przechodzi np. z social mediów lub e-mail, jednak w dalszym ciągu musisz mieć na uwadze, czy nie będą one zbyt nachalne.


Ważne! Stworzenie landing page to dodatkowa szansa na zaindeksowanie aplikacji w Google. Zadbaj o optymalizację swojej strony pod kątem SEO.

3. Daj się poznać internautom!

W sieci można odnaleźć setki tzw. review sites, na których można umieścić informacje o aplikacji i dać się poznać nowym użytkownikom. Zasady zgłoszenia projektu są uzależnione od danej witryny (np. publikacje płatne lub darmowe, wymagające autoryzacji redakcji) i profilu jej działania (np. dedykowane wybranym platformom). Przykładowe serwisy to m.in. AppAdvice.com, 148Apps.com, Apps400.com.

4. Wykorzystaj własne kanały

Prowadzisz komunikację w mediach społecznościowych? Świetnie! To znakomity sposób na organiczną promocję Twojej aplikacji. Udostępniaj ciekawy i angażujący kontent – daj użytkownikom powód, aby pobrali Twój produkt. Posiadasz aplikację m-commerce w segmencie beauty? Rozdawaj kupony i informuj o zniżkach w aplikacji. Masz serwis bazujący na subskrypcjach? Podziel się z fanami darmowymi kontami z wydłużonym okresem darmowej subskrypcji. Możliwości jest wiele i warto z nich korzystać. Oczywiście poza mediami społecznościowymi istnieje szereg innych skutecznych kanałów komunikacji. Posiadasz bazę mailingową? Warto ją wykorzystać! A może prowadzisz intensywną korespondencję mailową z klientami?  W stopce swojego maila dodaj na stałe baner prowadzący do sklepu. Prowadzisz stronę internetową? Dodaj na okres promocji baner i informację o nowej aplikacji.
 

Wskazówka

Psst! Wykorzystaj znajomość z Twoimi fanami i poproś ich o rekomendacje. Dzięki temu możesz uzyskać dużo przychylnych opinii i wysokich ocen w sklepach z aplikacjami – to z pewnością będzie procentowało liczbą pobrań od nowych użytkowników w przyszłości. 

 

Wskazówka

Komunikujesz się z klientami w kanale mobile? Zadbaj o t...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy