Skuteczne promowanie aplikacji mobilnej jest obecnie sporym wyzwaniem. Poza milionami produktów dostępnych w iOS App Store oraz Google Play sprawy nie ułatwia lawinowo rosnąca liczba nowych publikacji, sięgająca kilku tysięcy1 aplikacji dziennie.
Jak zatem wyróżnić się na tle konkurencji i sprawić, aby Twoja aplikacja odniosła spektakularny sukces? Okazuje się, że możliwości jest sporo. Jeśli chcesz wypromować nową aplikację albo „podkręcić” dotychczasowe działania, zachęcam do sprawdzenia kilku wybranych wskazówek (wykres 1).
POLECAMY

w sklepach. Źródło: Statista
1. Zrób serwis w ASO
Wyszukiwanie w App Store jest najczęstszym sposobem odkrywania nowych aplikacji2. Warto zatem zadbać o to, aby w wynikach wyszukiwania aplikacja zajmowała wysoką pozycję. Pomoże Ci w tym ASO (App Store Optimalization), czyli proces tworzenia i optymalizacji treści oraz pozycjonowania aplikacji w sklepie mobilnym. Można powiedzieć, że ASO dla sklepów z aplikacjami jest tym, czym SEO dla wyszukiwarek (wykres 2).
Najważniejsze elementy, które będą wspierać wysoką pozycję Twojej aplikacji w sklepie:
- Ikona
Zadbaj o dobrą ikonę! Powinna ona przykuwać wzrok. Dla wielu użytkowników to właśnie jej wygląd będzie stanowił istotny czynnik przy wyborze aplikacji! W wyborze najbardziej atrakcyjnej wizualnie ikony mogą pomóc Ci testy A/B. - Nazwa
Warto kierować się zasadą „nazwa własna + słowo kluczowe” (szczególnie przydatną w sklepie iOS App Store, gdzie masz do dyspozycji 30 znaków).

Wykorzystanie słowa kluczowego w nazwie aplikacji może poprawić jej pozycję w rankingu wyszukiwania o ponad 10%3.
- Booking.com Travel Deals
- Uber Eats: Food Delivery
- Spotify – Music and Podcasts
- Fitatu Licznik Kalorii i Dieta
- TripAdvisor Hotels Restaurants
- Podtytuł oraz słowa kluczowe (dostępne tylko w iOS App Store)
To przestrzeń dla Twojej kreatywności. Dobierz odpowiednie słowa kluczowe – unikatowe, trafne i wyróżniające Cię na tle konkurencji. - Opis
Zadbaj o przejrzysty, przemyślany opis, który zawiera najważniejsze cechy aplikacji oraz słowa kluczowe. Jeśli Twoja aplikacja ma międzynarodowy potencjał, pamiętaj o dodaniu opisów w językach obcych. Równie ważną – jeśli nie najważniejszą – rolę odgrywa krótki opis. Niech będzie ciekawy i intrygujący – wielu użytkowników będzie się nim sugerować. - Zrzuty ekranu/wideo
To pierwszy kontakt użytkownika z Twoją aplikacją, jeszcze nim podejmie on decyzję o jej pobraniu. Odpowiednie screeny oraz materiał wideo, które przybliżą najważniejsze funkcje aplikacji, zachęcą użytkownika do instalacji. - Oceny aplikacji
Opinie i oceny to ważna część ASO. Na bieżąco odpisuj na komentarze, szczególnie te nieprzychylne. Daj użytkownikom sygnał, że liczysz się z ich uwagami. Ważne! Nie stosuj szablonowych, automatycznych odpowiedzi, które zniechęcą użytkowników.

Wskazówka
Wybierz odpowiednią kategorię! Pamiętaj o użytkownikach, których proces wyszukiwania rozpoczyna się od przeglądu narzędzi dostępnych w ramach danej kategorii.
Narzędzi przydatnych do pozycjonowania aplikacji w sklepie jest całkiem sporo. Wybór właściwego zależy od Twoich oczekiwań i możliwości finansowych. Z pewnością przed dokonaniem ostatecznego wyboru warto przetestować kilka (np. SensorTower, AppAnnie, Prioridata czy AppRadar).
2. Postaw na landing page
Stwórz poza sklepem z aplikacjami miejsce, w którym użytkownicy zdobędą informacje o Twoim produkcie. Wyróżnij i opisz najważniejsze funkcje, dodaj linki do sklepów. Projektuj landing page w duchu mobile first, w końcu jego zadaniem jest promowanie aplikacji mobilnej. Zadbaj, aby zawierał widoczne przyciski CTA. Jeśli chcesz uprościć życie użytkownikowi i skrócić jego drogę do instalacji, umieść pop-up w wersji mobilnej strony, tak aby po jednym „tapnięciu” przeniósł się do sklepu. Pamiętaj jednak, że Twoją stronę będą również odwiedzać użytkownicy desktopowi – dla nich przygotuj baner z możliwością pozostawienia danych, tak aby po jego wypełnieniu użytkownik otrzymał na swoje urządzenie mobilne sms lub e-mail z linkiem prowadzącym do sklepu.
Wskazówka
Analizuj kanały, z których użytkownicy trafiają na Twój landing page – to ważne, jeśli stosujesz pop-upy. Jeśli masz duży ruch z sieci wyszukiwania, unikaj stosowania banerów pełnoekranowych (interstitial), ponieważ są one karane przez Google! Możesz się o nie pokusić, jeśli większość użytkowników przechodzi np. z social mediów lub e-mail, jednak w dalszym ciągu musisz mieć na uwadze, czy nie będą one zbyt nachalne.
Ważne! Stworzenie landing page to dodatkowa szansa na zaindeksowanie aplikacji w Google. Zadbaj o optymalizację swojej strony pod kątem SEO.
3. Daj się poznać internautom!
W sieci można odnaleźć setki tzw. review sites, na których można umieścić informacje o aplikacji i dać się poznać nowym użytkownikom. Zasady zgłoszenia projektu są uzależnione od danej witryny (np. publikacje płatne lub darmowe, wymagające autoryzacji redakcji) i profilu jej działania (np. dedykowane wybranym platformom). Przykładowe serwisy to m.in. AppAdvice.com, 148Apps.com, Apps400.com.
4. Wykorzystaj własne kanały
Prowadzisz komunikację w mediach społecznościowych? Świetnie! To znakomity sposób na organiczną promocję Twojej aplikacji. Udostępniaj ciekawy i angażujący kontent – daj użytkownikom powód, aby pobrali Twój produkt. Posiadasz aplikację m-commerce w segmencie beauty? Rozdawaj kupony i informuj o zniżkach w aplikacji. Masz serwis bazujący na subskrypcjach? Podziel się z fanami darmowymi kontami z wydłużonym okresem darmowej subskrypcji. Możliwości jest wiele i warto z nich korzystać. Oczywiście poza mediami społecznościowymi istnieje szereg innych skutecznych kanałów komunikacji. Posiadasz bazę mailingową? Warto ją wykorzystać! A może prowadzisz intensywną korespondencję mailową z klientami? W stopce swojego maila dodaj na stałe baner prowadzący do sklepu. Prowadzisz stronę internetową? Dodaj na okres promocji baner i informację o nowej aplikacji.
Wskazówka
Psst! Wykorzystaj znajomość z Twoimi fanami i poproś ich o rekomendacje. Dzięki temu możesz uzyskać dużo przychylnych opinii i wysokich ocen w sklepach z aplikacjami – to z pewnością będzie procentowało liczbą pobrań od nowych użytkowników w przyszłości.
Wskazówka
Komunikujesz się z klientami w kanale mobile? Zadbaj o to, aby skutecznie dotrzeć do nich z informacją o aplikacji – dotarcie do nich w momencie, kiedy korzystają z urządzenia mobilnego, może znacznie zwiększyć szansę na instalację.
5. Content jest królem!
Zadbaj o przydatne, ciekawe i angażujące treści. Możliwości jest wiele – merytoryczny blog (w ramach landing page), teaser wideo, prezentacja, infografika, podcast, poradnik naszpikowany screenshotami i wskazówkami. Stwórz treści, które będą odpowiednie dla Twojej grupy docelowej i dziel się nimi (pamiętaj o stosowaniu CTA – w publikowanych materiałach odsyłaj użytkowników do landinga lub bezpośrednio do sklepu!).
6. Szczypta pijaru!
Po pierwsze, dziennikarze. Wybierz media, których odbiorcy należą do Twojej grupy docelowej i przygotuj informację prasową. Zadbaj o to, aby materiał był ciekawy i kompletny (przydatne linki, materiały graficzne i wideo), a następnie prześlij do wybranych mediów. Od jakości materiału będzie za...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!