Dołącz do czytelników
Brak wyników

Mobile marketing

21 lutego 2020

NR 50 (Luty 2020)

Dwie technologie od Google, które podstawią nogę tradycyjnemu SEO i wyżej podniosą poprzeczkę marketerom

165

Technologie mobilne rozwijają się w takim tempie, że marketerom nie pozostaje nic innego jak nieustanna pogoń za trendami w tym zakresie, aby móc uzyskać przewagę konkurencyjną. Możliwości jest wiele – wystarczy „tylko” wiedzieć, gdzie szukać. Albo patrzeć, czemu sprzyjają najlepsi w branży. Co jest więc dzisiaj technologicznym czarnym koniem w rozwoju stron internetowych? Google już wybrał swoich faworytów. Dowiedz się, co jest największą inwestycją giganta z Doliny Krzemowej.

AMP – szybkość ma znaczenie

Technologia AMP (ang. Accelerated Mobile Pages) to sposób budowania stron internetowych opartych na statycznych treściach. W języku programistów takie rozwiązania to frameworki. Główną cechą tej technologii jest bardzo szybkie ładowanie witryny na urządzeniach mobilnych, nawet w przypadku słabego łącza internetowego (np. 3G). 
Projekt AMP jest inicjatywą open source’ową, która przede wszystkim ma zapewnić nowy standard budowania stron WWW. Technologia ujrzała światło dzienne w lutym 2016 roku w wynikach wyszukiwań Google na mobile. Aktualnie widzimy, że coraz więcej serwisów o charakterze informacyjnym wykorzystuje ten standard, dając użytkownikom bardzo szybki dostęp do treści. Oficjalna strona AMP to https://amp.dev/.

POLECAMY

Jak działa AMP?

Witryny wykonane w technologii AMP działają w taki sam sposób jak normalne strony HTML. Z tą różnicą, że standard AMP wymusza pewne ograniczenia technologiczne, które umożliwiają bezproblemowe działania w każdej nowoczesnej przeglądarce internetowej, która jest obsługiwana przez urządzenia mobilne. Strony wykorzystujące AMP oznaczone są specjalnym symbolem pioruna w wynikach wyszukiwania. Symbol ten występuje tylko w wynikach wyszukiwania dla urządzeń mobilnych.

 

Rys. 1. Symbol oznacza, że strona wykorzystuje AMP


Stronom AMP dodaje się odpowiednie znaczniki kodu, dzięki którym na urządzeniach mobilnych serwisy ładują się w podstawowej szacie graficznej, ale z pełnymi możliwościami = interakcji. To właśnie dzięki temu trikowi witryna nie wczytuje się długo (nawet przy łączach o słabej przepustowości), a treść dostarczana jest w sposób błyskawiczny. 

Z czego składa się AMP?

Technologia AMP wykorzystuje 3 kluczowe składowe:

  • AMP HTML – podstawowa składnia HTML wzbogacona o dodatkowe rozszerzenia i możliwości, ale dostępne wyłącznie w standardzie AMP. 
  • AMP JS – jest to wbudowana biblioteka JavaScript, która umożliwia ładowanie zasobów serwisu w sposób asynchroniczny i bardzo ograniczony. Dzięki temu renderowanie widoku strony będzie zdecydowanie szybciej wykonane. 
  • AMP CDN (Cache) – jest to darmowy CDN udostępniony przez Google, który pozwala na natychmiastowe ładowanie serwisów pochodzących z różnych centrów danych Google. Technologia ta umożliwia umieszczenie strony na serwerach Google. To z kolei pozwala na bardzo szybkie ładowanie witryny na urządzeniu mobilnym użytkownika. I to na całym świecie, co ma znaczenie w kontekście rynków rozwijających się (Afryka, Azja i Ameryka Południowa).

Technologia AMP jest cały czas rozwijana. Aktualne możliwości frameworku AMP pozwalają na budowanie angażujących treści, animacji oraz funkcji. A dzięki ustawieniu odpowiednich priorytetów ładowania treści zasoby strony ładują się tylko wtedy, kiedy istnieje taki wymóg. Dzięki temu treści dostępne są w bardzo krótkim czasie, a przewijanie witryny odbywa się w sposób płynny.

Do czego można wykorzystać AMP?

Technologia AMP umożliwia również budowanie szybko ładujących się elementów dodatkowych, które pozytywnie wpływają na doświadczenia użytkowników:

  • AMP Stories – dodatkowe elementy strony WWW budujące zaangażowanie użytkowników w postaci Stories, 
  • Ads AMP – technologia AMP wymusza wykorzystanie wbudowanej biblioteki do ładowania reklam. Dlatego AMP Ads ładują się 6 RAZY SZYBCIEJ od standardowych reklam Google Ads na stronie AMP, 
  • E-mail AMP – technologia ta pozwala na wysyłanie interaktywnych, dynamicznych wiadomości. E-mail AMP umożliwia nadawcom dodanie odpowiednich komponentów AMP do budowania angażujących i funkcjonalnych aplikacji zaszytych w wiadomościach e-mail. Bezpośrednio z maili będziemy mogli np. odpowiadać na ankiety lub umówić się na wizytę do lekarza. Obecnie ta usługa działa na Gmail.com, Mail.ru oraz Outlook.com.

Spójna technologia wykonania strony pozwala lepiej eksponować reklamy, bardziej angażować odbiorców w dalsze przeglądanie podstron oraz skuteczniej budować pozytywne wrażenia użytkowników. Optymalizacja czasu ładowania witryny pozwala na poprawę wydajności kampanii, zapewnia wysoką jakość doświadczenia użytkownika oraz pozwala na ustawienie swojej strony jako platformy reklamowej dla szybkiej sieci.
Jeżeli uważasz, że mimo odpowiedniej optymalizacji technicznej nie możesz bardziej skrócić czasu ładowania się Twojej strony WWW, AMP będzie dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem. AMP można też wykorzystać na portalach dostarczających dużą ilość treści oraz na stronach, gdzie szybkość ładowania zasobów ma kluczowe znaczenie dla użytkowników (im dłuższy czas ładowania strony, tym większa liczba użytkowników porzuci daną stronę na rzecz innej).
 

Rys. 2. Narzędzie Google Search Console udostępniło narzędzie do
sprawdzania poprawności wdrożenia AMP na stronie (Źródło: Google
Search Console)


Dzięki temu możemy wyeliminować wszystkie błędy oraz ostrzeżenia wynikające z błędnej implementacji kodu.
Więcej narzędzi do przetestowania AMP znajdziesz na: http://bit.ly/amp-tech

PWA (Progressive Web Application) – następca aplikacji natywnych?

Technologia PWA od 2015 pojawia się coraz częściej na różnych konferencjach. Ostatnio na Chrome DevSummit 2019 technologia ta została przedstawiona jako następca aplikacji natywnych (instalowanych na urządzeniach mobilnych). Czym jest PWA? Jakie korzyści i pułapki są z nim związane? 
Aplikacje stworzone w technologii PWA można uruchomić wszędzie tam, gdzie jest dostępna przeglądarka internetowa. Mało tego – PWA przygotowano na wszystkie platformy – od mobile po formę stand alone na desktopach. Najświeższe nowinki o tym, jak PWA się zmienia i jakie możliwości zaoferuje, można śledzić np. na oficjalnej stronie Chrome DevSummit: http://bit.ly/chrome-dev-summit.
Dlaczego właśnie ta technologia staje się konkurencyjna dla dotychczasowych sposobów tworzenia aplikacji? Kluczową różnicą pomiędzy stroną typu PWA a aplikacją natywną (native apps) jest brak konieczności jej instalowania. Dzięki PWA użytkownicy nie muszą wchodzić do sklepu, aby pobrać aplikację. Zamiast tego otrzymują komunikat z pytaniem o dodanie skrótu dostępu do ekranu i voila.
Główne zalety PWA:

  • szybkie ładowanie strony – nawet w przypadku bycia offline,
  • brak instalacji – strona dodawana jest do ekranu startowego urządzenia mobilnego,
  • aktualizacje treści wykonują się automatycznie (za każdym razem, kiedy odwiedzamy daną stronę),
  • strona wysyła do nas powiadomi...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy