Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

2 kwietnia 2019

NR 44 (Luty 2019)

Dlaczego moja strona www nie sprzedaje? 9 wskazówek, jak optymalizować witryny pod kątem zakupowym i leadowym

0 162

Twoja strona internetowa działa dla Ciebie 24/7, pod warunkiem że jest odpowiednio zoptymalizowana. Jednak dostosowanie jej tak, aby generowała sprzedaż oraz leady, to niełatwe zadanie. Blisko 63% marketingowców przyznaje, że pozyskiwanie leadów to jedno z ich najtrudniejszych wyzwań. Badanie przeprowadzone przez Baymard Institute wykazało, że 69% kupujących porzuca koszyki. Przekłada się to na straty w potencjalnych zyskach, które sięgają nawet 260 mld dolarów na rynku amerykańskim oraz europejskim.

Istnieje jednak wiele sprawdzonych metod (popartych praktyką i konkretnymi danymi), które pomogą Ci ulepszyć funkcjonowanie swojej strony firmowej lub sklepu internetowego. Na początek warto jednak zacząć od pewnej kwestii:

Osobiste opinie nie mają tak dużego znaczenia

Każdy ma swoje zdanie na określony temat. Wielu jednak uważa, że inni ludzie postępują (lub powinni postępować) tak samo jak oni. „Przecież nikt nie klika w reklamy!”. „Kto by chciał dzielić się swoim adresem e-mail!”.
Świat nie kręci się wokół nikogo z nas. Nie należy zatem wychodzić z założenia, że jeżeli my zachowujemy się na danej stronie tak a tak, to tak też będzie zachowywał się potencjalny klient. 
Zamiast tego lepiej skupić się na praktycznych metodach, które działają, oraz na bieżąco testować swoje wyniki.

1. Rozpocznij od mierzalnych celów

Aby zoptymalizować swoją stronę, musisz wiedzieć, co w ogóle chcesz optymalizować. Bez konkretnego celu trudno będzie osiągnąć konkretne rezultaty. Ustal zatem, co chcesz osiągnąć.
 

Przykładowe cele związane z konwersją na stronie internetowej:

  • dokonanie zakupu,
  • dodanie produktu do koszyka,
  • dodanie produktu do listy życzeń,
  • zapisanie się do newslettera,
  • udostępnienie w mediach społecznościowych.


Istnieje mnóstwo czynników, które przekładają się na problemy z optymalizacją konwersji. Wiele z nich (rys. 1) może mieć związek z pewnymi elementami user experience, jak choćby z trudną nawigacją na stronie. Jeżeli wiesz, których procesów konwersję chcesz usprawnić, łatwiej będzie Ci znaleźć kluczowe elementy do poprawy.
 

Rys. 1. Główne powody porzucania koszyków w USA



2. Zadbaj o szybkie ładowanie strony

Jeżeli strona ładuje się dłużej niż trzy sekundy, 53% użytkowników ją opuści. Co tacy internauci zrobią później? Inne badanie pokazuje, że 75% w takiej sytuacji odwiedzi witrynę konkurencji, zamiast czekać na załadowanie się strony.
Z kolei testy przeprowadzone przez KISSmetrics dowiodły, że jedna sekunda opóźnienia w ładowaniu może obniżyć konwersję o 7%. Dla przykładu, jeżeli sklep internetowy generuje 20 000 zł zysku dziennie, to powolne ładowanie się strony spowoduje straty w wysokości 1400 zł. 
W skali roku to ponad pół miliona złotych!
Zwykle problemem są zbyt ciężkie pliki graficzne bez odpowiedniej kompresji. Warto też pamiętać o odpowiednim hostingu oraz kodzie witryny.
Szybkość ładowania strony możesz sprawdzić dzięki takim narzędziom jak Pingdom oraz GTmetrix. 

3. Zoptymalizuj nagłówki, by przyciągały uwagę i oferowały wartość

CEO HubSpotu, Brian Halligan, powiedział: „Możesz mieć świetną ofertę ze złym tytułem – nikt z niej nie skorzysta. Jeśli jednak zastosujesz świetny tytuł, nagle wszyscy ją chcą”. Zgadza się – ludzie oceniają książkę po jej okładce. Jeżeli chcesz, aby odwiedzający stronę pobrali e-book, prezentację czy zapisali się do newslettera, musisz stworzyć świetny tytuł. 
HubSpot wykonało eksperyment, w którym zmieniło tytuł e-booka oraz przeprowadziło testy A/B.
Oryginalny tytuł brzmiał: The Productivity Handbook for Busy Marketers. Ulepszona wersja to: 7 Apps that change the way you do marketing. Sztampowy tytuł przeobrażono na taki, który oferuje konkretną wartość oraz zawiera liczbę. Oto wyniki (tabela 1).
Dzięki niby tak małej zmianie udało się zwiększyć liczbę pozyskanych leadów o 776%! Dodatkowo przełożyło się to na ośmiu nowych klientów. 
 

Wskazówka

Ciekawym narzędziem do usprawniania nagłówków jest Headline Analyzer Tool od CoSchedule. Działa jedynie po angielsku, więc tytuły trzeba przełożyć właśnie na ten język. Niemniej jednak dzięki tej metodzie można uzyskać wgląd w to, jak tytuł wypada pod względem oryginalności, nacechowania emocjonalnego czy sentymentu.


4. Umieść call to action w widocznym miejscu 

Call to action powinno znajdować się above the fold, czyli w tym miejscu strony internetowej, która pojawia się bezpośrednio po wejściu na nią. Analizy heat map pokazują, że wszystko, co znajduje się poniżej tej strefy, jest oglądane jedynie przez 50% odwiedzających. Dobrym pomysłem jest także zawarcie dwóch CTA (rys. 2).

 

Rys. 2. Zastosowanie dwóch call to action widocznych zaraz po
wejściu na stronę główną



5. Nie zapomnij o zamieszczeniu numeru telefonu w odpowiednim miejscu

W przypadku optymalizacji pod względem generowania sprzedaży zwykle zwraca się uwagę na call to action, formularze czy odpowiednio opisaną ofertę. Nie wolno jednak w tym wszystkim przeoczyć czegoś tak podstawowego, jak numer telefonu. Ma to szczególne znaczenie w przypadku urządzeń mobilnych. Osoba trafiająca na stronę za pomocą telefonu może mieć pilne i rozbudowane zapytanie, którego nie da się omówić przez zwykły formularz kontaktowy. 
Klarowne umieszczenie numeru na samej górze (rys. 3) na pewno pomoże w usprawnieniu konwersji.

 

Rys. 3. Numer telefonu jest widoczny od razu po wejściu na stronę
główną – widok w wersji mobilnej

 

 


6. Unikaj natłoku informacji na stronie

Oczywiście warto odwiedzającemu dostarczyć odpowiednią ilość informacji oraz zrobić na nim wrażenie ciekawym designem. Jednak i tutaj można przesadzić. Zbyt długie opisy oraz zdjęcia stapiające się z tekstem (rys. 4) sprawiają, że wszystko jest nieczytelne. Ostatnio coraz bardziej modny staje się minimalizm. Przejrzysty i estetyczny wygląd często całkowicie wystarczy. Zdjęcia powinny też być tematycznie dopasowane do usług oraz produktów.
 

Rys. 4. Zdjęcie w tle stapia się z opisem oferty, która jest napisana
zbyt małą czcionką


7. Odpowiednio zoptymalizuj formularze

Im mniej pól do wypełnienia, tym lepiej. Jeżeli chcesz pozyskać więcej informacji, to wprowadź dodatkowe pola jako opcjonalne. Spraw też, by nie były one widoczne domyślnie, gdyż ich duża ilość już na starcie może odstraszyć odwiedzającego. Dąż do tego, aby generować jak najmniej tarcia.
Częstym błędem jest pomijanie faktu, że osoby wypełniające formularz podejmują pewne ryzyko nie zawsze wiedzą, co stanie się po podjęciu konkretnych kroków. Czy ich skrzynkę e-mailową nie zaleje spam? Czy nie zaczną otrzymywać telefonów z ofertą? Czy mogą zwrócić towar?
Dobrym krokiem jest zatem rozwianie tych wątpliwości już na starcie. Wystarczą takie komunikaty jak: „Cenimy Twój czas, dlatego będziemy informować Cię tylko o najlepszych nowościach w sklepie” czy „W każdej chwili możesz wypisać się z listy”. 

8. Skup się na słowach kluczowych z intencją zakupową

Współczynnik konwersji określa, jaki odsetek osób odwiedzających stronę podjął pożądane działania. Zachodzi jednak ważne pytanie – kto i czemu w ogóle odwiedził daną stronę? 
 

Proces podejmowania decyzji zakupowej można przedstawić w trzech etapach:

  • Etap świadomoś...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy