Dlaczego Facebook będzie narzędziem do marketing automation?

Temat numeru

Automatyzacja marketingu to jeden z najważniejszych trendów w branży na chwilę obecną. Wiele procesów w firmie można zautomatyzować i nie trzeba zatrudniać większego sztabu ludzi. Reguły automatyzacji i big data pozwolą Ci odpowiednio profilować użytkownika, by docierać do niego natychmiast tylko wtedy, gdy wyrazi chęć kupienia Twojego produktu. Pozwala również zautomatyzować komunikację mailową, telefoniczną i każdą inną. 

W branżowej prasie trafisz na wypowiedzi startupów o sztucznej inteligencji czy machine learning. Tłumaczą, że ich rozwiązanie to już prawie wszystko „robi samo”. Gdyby tak było, pewnie Google by już ich kupiło.

POLECAMY

A jednak ludzie wciąż dają się na to złapać. Cóż, może dlatego, że chcieliby, aby ktoś im w końcu pomógł rozwinąć biznes i najlepiej niech będzie za tym stała supertechnologia. 

Użytkownicy i firmy widzą w tym swoją szansę. Powstaje bardzo dużo kolejnych rozwiązań, które mają pełnić funkcję marketing automation. Firmy do tej pory zajmujące się czymś innym, np. wysyłką maili, też budują podobne systemy.

Czyli setki firm nad tym pracują, bo wiedzą, że rynek chce takie rozwiązania kupować. Tymczasem Facebook stoi w miejscu. Cały świat pędzi, a jego twórcy ślepi, nie rozumieją nic. Czyżby przespali moment?

Zastygli jako korporacja? Nie wydaje mi się. To Facebook wprowadził targetowanie po zainteresowaniach. Nakłonił cały świat do zainstalowania kodu śledzącego na miliardach podstron, dzięki czemu znają dokładnie preferencje każdego swojego użytkownika. Dali rynkowi Dynamic Product Ads, wiedząc dokładnie, który produkt klient w sklepie internetowym włożył do koszyka, z jakiej kategorii ten produkt jest i jakie ma ID (przeważnie to jest kod producenta). Mając te dane, może to porównywać do innych sklepów, które mają te same ID, i lepiej dopasowywać reklamę, gdy reklamodawca szuka osób chcących kupić podobny produkt. 

Mam uwierzyć, że Facebook nie widzi przyszłości w marketing automation? Nie wierzę w to. Nie wierzę, że ludzie, którzy krok po kroku zmierzają do stworzenia zupełnego i samowystarczalnego systemu, nie widzą na rynku takiej potrzeby. Uważam, że prawdopodobnie Facebook buduje swoją wersję CRM-u z marketing automation. Oczywiście to tylko moje przypuszczenia, ale skupmy się na tym, co wiemy o Facebooku, i zobaczmy, jak niektóre elementy składają się w poszczególne fragmenty najlepszego marketing automation na świecie. 

Czy wiesz, że istnieją posty, które po kliknięciu wybierają numer telefonu klikającego i dzwonią do niego? Oto facebookowy system a’la CallPage. Czy wiesz, że dobrze zaimplementowany Messenger zastępuje czat na stronie (patrz: LiveChat)? Jego możliwości cały czas rosną. W najnowszej wersji API jest możliwość tworzenia reklamy na wszystkich osobac...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy