Rok 2018 był przełomowy dla sytuacji związanej z patologiami dotyczącymi przetwarzania danych. Skandal z Cambridge Analytica i wejście w życie przepisów związanych z RODO sprawiły, że tematyka prywatności danych wyszła na pierwszy plan. Od tamtej pory modne stało się wprowadzanie ograniczeń dla systemów mierzących wszystko w imię prawa do prywatności. Stan Kalifornia wprowadził swój odpowiednik RODO, czyli CCPA, natomiast Kanada wprowadziła PIPEDA. Safari zablokował domyślnie third party cookies, Google również planuje to zrobić w swoim Chrome, a Firefox i Edge udostępniają taką możliwość. iOS 14 wprowadził możliwość decydowania o tym, czy chcemy danej aplikacji pozwolić na śledzenie.
POLECAMY

© European Union 2018 – European Parliament
Nikogo nie powinno dziwić, że ludzie bardzo chętnie korzystają z nowo nabytego prawa. Zdecydowana większość użytkowników iOS 14 nie zgadza się na śledzenie. Stawia to nas, marketerów, w niewygodnym położeniu. Z jednej strony dorzuca masę formalności (np. lista wszystkich trackerów w polityce prywatności powinna być na bieżąco aktualizowana), z drugiej prowadzi do dość niebezpiecznej sytuacji. Google i Facebook już dawno wskazały swoim reklamodawcom, w jaki sposób powinni wpinać ich kody na stronach, by działały w nowej rzeczywistości. Mają do tego prawo, ponieważ dane należą do nich, jako do jednej firmy. Inaczej sytuacja ma się w przypadku ich konkurencji opierającej się na dzieleniu danymi między różnymi podmiotami. Nowe ograniczenia prawno-technologiczne sprawiają, że zmniejszy się konkurencja na rynku reklamy, który już teraz jest dość mocno zdominowany przez pozycję gigantów z Doliny Krzemowej.
Stawia nas to w pozycji utrudnionego nawigowania przez obostrzenia aspektów technologicznych, dlatego w niniejszym artykule znajdziesz przewodnik po tym, jak funkcjonować w tym zmieniającym się środowisku.
Jak pozyskiwane są dane i jakie płyną za tym konsekwencje
Dane możemy podzielić na 3 typy za względu na ich źródło pochodzenia:
Na co dzień jako marketerzy...
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!