Człowiek i technologia – trendy human2human

Marketing i sprzedaż

„Ludzie nienawidzą, gdy im się coś sprzedaje, ale jednocześnie uwielbiają kupować” – to powiedzenie bierze sobie do serca coraz więcej firm zajmujących się marketing automation. To narzędzia, które pozwalają na coraz bardziej zaawansowaną analitykę danych zbieranych na podstawie naszych zachowań zarówno online, jak i offline, ale ich pełne zastosowanie następuje wtedy, gdy rzeczywiście pomagają użytkownikom w zakupach i gdy konsumenci – użytkownicy końcowi – uważają je za przydatne. Rozwiązania tworzone z taką właśnie ideą trafiają na najbardziej podatny grunt na rynku.

Narzędzia marketing automation można grupować na różne sposoby, ale kierując się powyższymi zasadami i patrząc z punktu widzenia użytkownika (obecnego lub potencjalnego konsumenta) – można je ustawić wzdłuż ścieżki zakupowej konsumenta/użytkownika. Wtedy to zestawienie jest prawdopodobnie najbardziej czytelne dla klientów, marketerów czy właścicieli e-commerce.

POLECAMY

Jak zacząć

Pierwszy etap to analityka konsumentów, segmentacja, profilowanie, wybór tych konsumentów, którzy z największym prawdopodobieństwem kupią produkt czy usługę – i analiza profili oraz zachowań tych, którzy już w przeszłości dokonywali podobnych zakupów. 
Tu coraz częściej pojawia się analiza predyktywna – przewidywanie, jaki produkt kupi użytkownik i kiedy. Coraz lepsze narzędzia mające dostęp do sklepów, zintegrowane z danymi o ich transakcjach, wykluczają tradycyjne „przekleństwo” serwowanych w internecie reklam – to, że często serwowane nam są reklamy produktów czy usług, które już kupiliśmy. System analityczny zintegrowany ze sklepem może – i powinien – przekazywać nam sugestie komplementarne. Na przykład, jeśli kupiliśmy buty, to system może nam polecić skarpetki do tych butów, a nie kolejną parę. Jeśli zarezerwowaliśmy lot, to kolejna reklama tego lotu – zawierająca np. do tego niższą cenę – może nas tylko sfrustrować czy zirytować, a przecież nie o to chodzi. Można nam wtedy polecić hotel albo atrakcje w miejscu przeznaczenia i będzie to znacznie bardziej efektywne wykorzystanie ekspozycji r...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy