Jak tworzyć zasięgowe i angażujące podcasty?

Marketing i sprzedaż

Słuchacze z całego świata mogą dziś wybierać spośród ponad 2,9 mln tytułów. Tylko na platformie Spotify liczba podcastów w ciągu zeszłego roku wzrosła o prawie 1,5 mln. I jakby na ten hype nie patrzeć, koniec końców o sukcesie podcastu decydują – jak w przypadku każdego dobrego contentu – pomysł, jakość, użyteczność i odpowiednio dopasowana dystrybucja. To one budują zasięg i zaangażowanie.

Często słyszę takie pytanie: Czy podcasty da się tworzyć na każdy temat? Odpowiedź brzmi: To zależy. 
Z jednej strony tak. Nie wiem, jakie tematy interesują Ciebie, ale ja znalazłam podcast na praktycznie każdy frapujący mnie temat. Marketing? Człowiek. Biznes. Technologia (Deloitte), This Old Marketing (Joe Pulizzi & Robert Rose). Content Marketing? Content Inc. with Joe Pulizzi (Joe Pulizzi). Kryminał? Słynny Serial, od którego cały boom na podcasty się w ogóle zaczął, albo Piąte: nie zabijaj. Tematy społeczne? Śledztwo Pisma albo Piecza. Start-upy? StartUp Podcast (Gimlet). Psychologia? Można zwariować. Seks? O zmierzchu (Marta Niedźwiecka). Rodzicielstwo? Codziennik (Michał Kukawski). Języki obce? Kwadrans na angielski. Trendy? Rozmowy Facebooka, które mam zresztą przyjemność prowadzić. Technologia? Technologicznie (Bartek Pucek i Jarosław Kuźniar). Chiny? MAO powiedziane. Mogłabym tak bez końca.
Z drugiej strony, zwróć uwagę na to, że każdy z powyższych twórców ma jakiś pomysł na to, jak do tematu podejść i ma wiedzę oraz doświadczenie, które ten pomysł wspierają. Zatem owszem da się, ale nie każdy ten format udźwignie. Bo nie każdy ma coś do powiedzenia i nie każdy potrafi odpowiednio dobrać do tej opowieści sposób jej opowiedzenia. A to kluczowe z punktu widzenia odbiorcy, który docenia te treści, które podnoszą jakość jego życia – dostarczają mu rozrywki, wiedzy, pomagają rozwiązać jakiś problem. Tylko wtedy będzie do nich wracał, polecał w kręgu swoich znajomych i wchodził w interakcję z twórcą.
 

POLECAMY

Rys. 1. Recykling treści – Jakie miniformaty możesz stworzyć na bazie swojego podcastu?


Pomysł, jakość, odbiorca

Walka o uwagę odbiorcy staje się coraz trudniejsza. Konkurencja rośnie (liczba podcastów zwiększa się, sam format ewoluuje w audioseriale i audioreportaże), a zabiegany Kowalski ma mniej czasu i więcej decyzji, które w tym czasie musi p...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy