Dołącz do czytelników
Brak wyników

Budowa i zarządzanie stroną firmową na LinkedIn od A do Z

Artykuł | 8 listopada 2018 | NR 40
149

LinkedIn wraca do łask na świecie i w Polsce – na tle niebieskiego konkurenta wciąż oferuje spore zasięgi organiczne i bardziej wartościowe treści. Właśnie z tych powodów w ostatnich miesiącach znacznie wzrosła (i dalej rośnie) liczba użytkowników oraz zaangażowanie w komunikację. Obecnie w Polsce jest 2,7 mln profili osobowych (na świecie 570 mln) oraz 21 mln stron firmowych. W internecie znajdziemy coraz więcej informacji na temat budowy profili osobowych na LinkedIn i porad, jak budować silną markę osobistą. To dobra tendencja. Aktywność profili osobowych na LinkedIn jest kluczowa, ale najlepiej, gdy wraz z aktywnością osób związanych z firmą idzie w parze aktywność firmowych stron. W tym artykule skupiam się na mniej opisywanej, ale również ważnej sferze LinkedIn – prowadzeniu firmowej strony.

Strategia obecności firmy na LinkedIn

Skuteczna obecność firmy na LinkedIn zwykle jest rezultatem odpowiednio zaplanowanych działań, czyli strategii obecności. Przystępując do planowania, powinniśmy zadbać o to, aby nasza obecność na LinkedIn była spójna z ogólnymi założeniami strategicznymi firmy. Należy dobrze poznać specyfikę platformy, na której przyjdzie nam działać, i narzędzi, z których będziemy korzystać – w tym przypadku strony firmowej.

Należy też oszacować własne zasoby: umiejętności zespołu, czas i budżet, jakie jesteśmy w stanie przeznaczyć na działania.

Teraz możemy przystąpić do określenia celów i poznania grupy docelowej. Typowe cele, jakie można realizować na LinkedIn, to m.in. budowa wizerunku firmy, budowa marki pracodawcy, pozyskanie i utrzymanie zaangażowanych pracowników oraz pozyskanie klientów. Jeśli na początku nie zdecydujemy się, w którą stronę chcemy iść, to trudniej będzie później o konkretne efekty. 

Kolejnym krokiem jest poznanie swojej grupy docelowej. Pomocna może być wyszukiwarka LinkedIn (funkcje zaawansowane wyszukiwania oraz operatorów logicznych), która pozwala oszacować liczebność osób na wybranych stanowiskach, firm z branży i różnych grup. Na pewno w grupie docelowej oprócz potencjalnych klientów powinni się znaleźć pracownicy i partnerzy firmy. To oni jaki pierwsi stają się ambasadorami marki. Każda osoba, która doda naszą firmę jako swoje miejsce pracy, od razu staje się też jej obserwującym. Warto to mieć na uwadze. Szczególnie na początkowym etapie działań, dzięki aktywności pracowników marka dociera do nowych osób na LinkedIn.

Planując działania na LinkedIn, odpowiedz sobie na pytania:

 

  1. Jaki jest cel obecności na LinkedIn?
  2. Do kogo chcesz dotrzeć?
  3. Czego mogą potrzebować Twoi odbiorcy?
  4. Jaką wartość możesz wnieść w ich życie?
  5. Jak chcesz to realizować i mierzyć?

Budowa strony firmowej i marki

Stronę firmową tworzymy w kilku prostych krokach. Na samym początku powinniśmy zadeklarować adres URL, którego będziemy używać, promując stronę. Logotyp firmy powinien być umieszczony w odpowiednim miejscu na stronie – w centrum przeznaczonej przestrzeni. To ważne jak się prezentuje, bo będzie pojawiać się na profilach Twoich pracowników. Warto również umieścić zdjęcia w tle (rekomendowany rozmiar grafiki to 1536 × 768 px). Zdjęcie w tle powinno nawiązywać do istoty prowadzonego biznesu, dobrze zgrywać się z logotypem i być atrakcyjne dla grupy docelowej. 

Kolejnym ważnym punktem jest opis firmy. Tekst powinien być konkretny i brzmieć autentycznie – bez branżowej nowomowy opowiedz o wartościach firmy i unikatowych korzyściach ze współpracy. Treści na stronę możemy tworzyć w wielu językach. Polecam obowiązkowo stworzyć dwa warianty – angielski i polski. Jeśli działamy globalnie, konieczne będzie stworzenie większej liczby wersji językowych strony.

Następnie określamy specjalizację firmy (maksymalnie 20 słów kluczowych), możemy umieścić też adres URL strony WWW, określić wielkość firmy, branżę i rok założenia. Mamy też możliwość dodania lokalizacji siedziby firmy (może być ich wiele) i polecanych grup. Każda z tych informacji może być istotna, gdy ktoś będzie szukał firmy takiej jak nasza, więc warto uzupełnić wszystkie pola.

Checklista

Tworzenie i zarządzanie stroną firmową na LinkedIn:

  1. Opracuj strategię obecności na LinkedIn.
  2. Utwórz stronę wraz z adresem URL.
  3. Dodaj odpowiedniej jakości logo i zdjęcie w tle.
  4. Stwórz aktualny opis firmy (minimum w dwóch językach) i dodatkowe informacje o firmie.
  5. Dodaj informacje o obecności na LinkedIn na stronie WWW.
  6. Zachęć współpracowników do dodania konta firmy jako miejsca pracy.
  7. Publikuj treści angażujące grupę docelową.
  8. Moderuj interakcje na stronie.
  9. Korzystaj z płatnej promocji postów.
  10. Zachęcaj swoich pracowników i partnerów biznesowych do aktywności na LinkedIn.
  11. Mierz i optymalizuj działania.

 

Za opłatą można utworzyć specjalnie zakładki: praca i kultura organizacyjna. Są to opcje dla firm z dużymi budżetami marketingowymi, które wydają sporo na promocję rekrutacji. Jeżeli nasze cele komunikacyjne nie zakładają budowania wizerunku pracodawcy, możemy pominąć te rozwiązania.

Jeśli firma ma wiele różnych submarek/produktów skierowanych do różnych grup docelowych na LinkedIn, warto rozważyć utworzenie podstron marki (Showcase Pages). Każda podstrona jest wyposażona w większość funkcjonalności strony firmowej: zbieramy obserwujących, możemy publikować posty i – przede wszystkim – budować społeczność wokół konkretnego tematu. Każda podstrona wymaga jednak uwagi, dlatego decydujmy się na to rozwiązanie tylko w sytuacji, w której mamy zasoby, by prowadzić tam jakościową komunikację.

Strona na LinkedIn jest gotowa – co dalej? Możemy umieścić na swojej stronie WWW specjalny plugin odsyłający do konta na LinkedIn. Koniecznie powinniśmy również poinformować współpracowników o obecności na LinkedIn i zachęcić ich do interakcji z firmą. Przed takim zaproszeniem warto opublikować chociaż kilka atrakcyjnych postów na stronie.

Dobór treści

Ustalenie celów i możliwości działań oraz poznanie potrzeb grupy docelowej pozwoli dobrać odpowiednie treści do publikacji. Dobre treści i podtrzymywanie za ich pomocą interakcji z użytkownikami to filary marketingu firmy na LinkedIn.

Co publikować na stronie firmowej, aby mieć duże zaangażowanie? Materiały o codziennych doświadczeniach firmy i jej pracowników, o wyzwaniach, które wiążą się z działalnością, i sposobach radzenia sobie z nimi. 

Można wyróżnić cztery uniwersalne kategorie treści, które dobrze się sprawdzą na stronie firmowej:

  • Bieżące informacje o firmie – o sukcesach, zmianach, wyzwaniach stojących przed firmą i jej pracownikami, newsy branżowe.
  • Wartościowe dane – analizy, badania firmowe i raporty branżowe, studia przypadku zestawienia, porównania, rankingi. Dobrze, aby pracownicy firmy brali udział w przygotowaniu treści z tej kategorii. Budujemy dzięki temu ich ekspercki wizerunek.
  • Treści pomocnicze – poradniki, materiały edukacyjne dotyczące np. sposobów korzystania z produktów/usług. Takie materiały to świetna okazja do zebrania leadów sprzedażowych.
  • Rozrywka i motywacja, czyli treści lekkie, z przymrużeniem oka, które ocieplają wizerunek marki. Treści z tej kategorii należy dobierać z dużym wyczuciem.

 

Aby miały moc angażowania, treści z każdej kategorii powinny spełniać chociaż jedno z następujących kryteriów: być autentyczne i/lub poruszać emocje i/lub dawać do myślenia.

Bohaterami publikowanych treści nie powinna być sama firma, ale jej pracownicy lub – jeśli skupiamy się na produkcie i usługach – nasi klienci i ich potrzeby. Przynajmniej część publikowanych treści powinna być im poświęcona. W idealnej sytuacji to sami pracownicy lub klienci pomogą w przygotowaniu takich treści.

Z doświadczenia wiem, że nie wszyscy pracownicy z entuzjazmem odniosą się do takiego pomysłu. Jeżeli jednak znajdą się chętni, to także ich działania trzeba zaplanować (zagadnienie employee advocacy to temat na osobny artykuł). Treści traktujące o pracownikach lub przez nich przygotowane są z chęcią udostępniane na profilach prywatnych, są też okazją do wejścia w dialog z marką swojego pracodawcy. Strona firmowa powinna też publikować wybrane treści z profili prywatnych pracowników. Pamiętajmy, że na LinkedIn pracownik to wizytówka firmy, ekspert branży, w której działasz, oraz mikroinfluencer.

Promocja firmy na LinkedIn (i nie ty...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy