Dołącz do czytelników
Brak wyników

Audyt SEO krok po kroku – co musisz, co powinieneś, a co warto robić, by zwiększać widoczność serwisu na kluczowe frazy?

Artykuł | 26 kwietnia 2019 | NR 37
151

Analizując serwis pod kątem przeprowadzanego audytu SEO, jednym z etapów jest właściwyw dobór słów kluczowych. No tutaj Ameryki się nie „przykryje”. Łatwo jest, kiedy takie słowa kluczowe otrzyma się od klienta, gorzej powie on „zdaję się na Waszą wiedzę i doświadczenie”.

1. Słowa kluczowe, ogon i dodatkowe podstrony

a. Mały gracz

Pan Zenek, który prowadzi sklep z biżuterią, zna konkurencję, rynek, perfekcyjnie podaje nam wszystkie dane. I otrzymujemy następujące słowa kluczowe: pierścionki, brylanty, złoto białe, obrączki ślubne itd. Wszystko pięknie podane, tylko że SEO-wiec zaczyna łysieć (osiwiał przy pierwszym słowie kluczowym). W tym momencie należy udać się do pana Zenka i wytłumaczyć, że słowa generyczne (pojedyncze) dadzą mu ruch, ale nie będzie on koszerny, czyli nie będzie konwertował. Osoby wpisujące słowo generyczne do wyszukiwarki po pierwsze, same nie wiedzą, czego szukają, po drugie, mogą szukać jedynie definicji, po trzecie – zanim się przebijemy na taką frazę do topów, miną lata (świetlne dla nowo uruchamianego sklepu).

Dlatego grzecznie, acz stanowczo, sugerujemy potencjalnemu klientowi w audycie rozbudowę słów kluczowych, a tym samym zmiany w architekturze jego serwisu – po to, aby pozyskać więcej ruchu na większą liczbę słów kluczowych, które będą stanowić długi ogon.

I tak grupujemy słowa kluczowe na dwie grupy:

  • rozbudowa serwisu pod kątem zwiększenia liczby kategorii,
  • przygotowanie pola do napisania artykułów na blog.

Rys. 1. Pierścionki – filtry

 

Rys. 2. Pierścionki – analiza

 

Rys. 3. Pierścionki – answerthepublic

 

Analizując przykładowy serwis pana Zenka, widać jak na dłoni, że jego struktura jest płaska niczym Ziemia przed Kopernikiem. Odwiedzamy kategorię „Pierścionki” i sprawdzamy, czy mamy dedykowane landing pages (LP; strony docelowe), czy też są to filtry, które w audycie SEO będzie trzeba zarekomendować do przebudowy.

Tym samym na dzień dobry mamy do wykreowania kilkadziesiąt kategorii. Oczywiście można się spierać, czy są one potrzebne, ale jeśli zerkniecie na kategorię yes.pl/bizuteria/pierscionki, wywnioskujecie, że będzie niezwykle trudno wypozycjonować taką podstronę na szereg różnorodnych słów kluczowych.

Dlatego też w audycie należy opracować tabelę, w której umieścicie informację co do sugerowanych słów kluczowych, wykreowania dodatkowych podstron i umieszczenia w nich słów kluczowych.

Tutaj od razu należy się pewne wyjaśnienie: w sklepie istnieją podstrony, które Google zaindeksowało. Jednakże adres URL nie jest przyjazny (zawiera parametry). W tym przypadku rekomenduje się dodatkowo stworzenie przyjaznych adresów URL. Pozostawienie tego w takiej postaci może w pewnym momencie przynieść negatywny skutek i nastąpi wyindeksowanie podstron z wyszukiwarki. Dodatkowo należy parametry kontrolować w Google Search Console – zakładka „Indeksowanie -> Parametry w URL-ach” i tam ustawić, aby były cały czas indeksowane. Dodatkowo skontrolować należy, czy parametry są indeksowane w innych wyszukiwarkach (nie samym Google sklep żyje).

Analizując słowa kluczowe za pomocą Google Planera, Senuto, Semstorm, możemy dostrzec następujące zapytania:

pierścionki {kruszec} do {kwota}

Oznacza to, że można stworzyć wpisy blogowe (artykuły) lub same kategorie dla potencjalnych klientów szukających pierścionków z konkretnego kruszcu z „odcięciem” cenowym np. do 300 zł. Liczba miesięcznych wyszukań dla tak wpisywanych słów to przedział od 0 do 20-50 miesięcznie. Niby nie jest to dużo, ale stworzenie takich kategorii spowoduje, że w całościowym ujęciu możemy powalczyć o pokaźny kawałek tortu.

Do analizy słowa kluczowego możemy użyć serwisu AnswerThePublic.com. Wpisując w nim słowo „pierścionki”, otrzymujemy szereg propozycji związanych z pytaniami, jakie użytkownicy wpisują w wyszukiwarce Google.

Reasumując:

Rozmawiamy z klientem o jego frazach.

  • Analizujemy słowa kluczowe zaproponowane przez klienta i grupujemy je.
  • Dla części słów kluczowych budujemy LP-ki, a inne kierujemy na blog.
  • Analiza pozwala rozbudować architekturę serwisu i oszacować możliwy ruch do serwisu z fraz długoogonowych.

Tak pogrupowane słowa kluczowe pozwalają nam przejść do propozycji związanej z przygotowaniem tekstów SEO.

Rys. 4. Tekst – pralki

 

Rys. 5. Pralki – Sferis

 

Rys. 6. Złote pierścionki – Jubiler Sezam

 

b. Duży gracz

Inny przypadek to duża firma prowadząca ogromny sklep euro rtv agd. Ona również potrzebuje analizy słów kluczowych i potencjalnej rozbudowy pod konkretne słowa kluczowe. Jako zadanie domowe mamy do przeanalizowania słowo „pralki”. Sposób wyszukania słów kluczowych przedstawiony powyżej stosujemy również tu. Czyli np. dla kategorii sferis.pl/pralki-1941 szukamy możliwych wariantów i tak mamy np.:

  • pralki automatyczne,
  • pralki ładowane od góry,
  • pralki ładowane od przodu,
  • pralki do zabudowy,
  • pralki + producent.

Przeglądając strony konkurencji, możemy znaleźć następujący tekst, już przygotowany pod SEO (rys. 4). Jak widać, tekst w głównej mierze nastawiony jest na frazę „pralki”, jednakże został uzupełniony o dodatkowe słowa kluczowe, np. „ładowane od góry, ładowane od przodu, o dużej pakowności, typu slim”. Ma również landing page dla słowa „pralki” plus nazwa producenta (linki wewnętrzne).

Wracając do naszego sklepu: oprócz analizy własnych słów kluczowych dokonujemy przy okazji analizy konkurencji pod kątem tych samych słów kluczowych oraz architektury serwisu. Czyli dążymy do tego, aby zrobić tak samo, jeśli nie lepiej.

Po lewej stronie na Sferis widnieje lista filtrów, które umożliwiają sortowanie wyników – sprawdzamy, czy można z ich pomocą zbudować dodatkowe podstrony.

Jeśli zaznaczymy nazwę producenta, witryna przełącza się na dedykowany adres URL – landing page – który można zoptymalizować pod frazę wraz z nazwą producenta. W tym przypadku właściciel serwisu zadbał o SEO.

Zaznaczmy jednakże inny filtr związany z pralkami, np. 7 kg. Tutaj już mamy „brzydki” adres URL z parametrami: //www.sferis.pl/pralki-1941?f=a328%3A67488 – niestety nie ma możliwości zoptymalizować taką podstronę.

W przypadku opcji związanych z ładownością war...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy