Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

5 listopada 2021

NR 60 (Październik 2021)

Audyt i optymalizacja SEO krok po kroku – subiektywny ranking narzędzi SEO managera

0 21

Audyt SEO wykonujemy w dwóch przypadkach: pierwszym, gdy projektujemy nową stronę, np. sklep internetowy, oraz drugim – gdy nasz serwis działa już jakiś czas i chcemy zweryfikować, jak wygląda pod kątem SEO.

Audyt SEO możesz wykonać samodzielnie, wykorzystując do tego narzędzia darmowe i/lub płatne. Pokażę Ci krok po kroku, jak wykorzystać te narzędzia, co sprawdzić i na co zwrócić uwagę.

POLECAMY

Wtyczki do audytu SEO

Załóżmy na początek, że nie masz żadnych „ekskluzywnych” narzędzi SEO, a jedynie dostęp do kilku darmowych wtyczek. Poniżej spis takich, które uważam za must have:

  • HeadingsMap – wtyczka, dzięki której możesz przejrzeć rozkład nagłówków na każdej podstronie. Wytyczne Google nic nie mówią o układzie nagłówków jednak odpowiednia struktura H1>H2>H3 powinna być zachowana (https://bit.ly/3miNonY).
  • SEO Minion – jest to wtyczka, dzięki której możemy zweryfikować wiele różnych ustawień, np. canonical (który jest bardzo krytycznym elementem), linki wewnętrzne oraz wychodzące i kilka innych (https://bit.ly/3BcOBU8).
  • META SEO Inspector – podobny do SEO Minion tylko że inny układ informacji (https://bit.ly/3BaXFIY).
  • Emmet Re:View – przeznaczony do testowania wersji mobilnej (https://bit.ly/2WzYz2C).
  • SEO Quake – bardzo duża kobyła do analizy np. onsite rozkładu słów kluczowych (https://bit.ly/2ZS66Lz).
  • NOFOLLOW – pozwala na weryfikację implementacji parametru NOFOLLOW na linkach wewnętrznych i zewnętrznych (https://bit.ly/3mlKY7P). 

Analizując podstrony badanego serwisu za pomocą wtyczek, zwracam uwagę na takie elementy, jak:

  • Implementacja parametru rel=”canonical” – jeśli go nie ma, od razu wiem, że musi być bezwzględnie zaimplementowany. Jeśli jest, sprawdzam, w jaki sposób jest wykonany na podstronach z sortowaniem, filtrami (nawigacja fasetowa) i paginacją, czyli stronicowaniem (Syrup, Meta SEO Inspector).
  • W przypadku wersji wielojęzycznych, jak wygląda wykonanie href lang, odpowiedzialnego za wskazywanie wersji językowych w serwisie (Meta SEO Inspector).
  • Układ nagłówków (HeadingMaps, META SEO Inspector) – poniżej przykładowy rozkład z jednym pustym nagłówkiem H3, widać brak nagłówków H1 i H2 (rys. 1).
  • Czy obrazki mają wykonane opisy w parametrze ALT (Syrop).
  • TITLE/Description – dowolna wtyczka, która pokaże mi słowa kluczowe w META.
  • Czy na serwisie są wstawione fragmenty rozszerzone (MET SEO Inspector) (rys. 2).
     
Rys. 1. Rozkład nagłówków na www.o-m.pl

 

Rys. 2. Schema na serwisie – META SEO Inspector


Bezpłatne narzędzia SEO do audytu

Google Search Console

Na pierwszy ogień należy wymienić Search Console – to w tym narzędziu będą informacje o tym, jak od strony technicznej (indeksacja, crawl, błędy itp.) jest przygotowany serwis pod kątem SEO. W przypadku nowej witryny trudno będzie, niestety, o jakiekolwiek informacje w GSC, natomiast dla witryn już istniejących jest kilka elementów, na które warto zwrócić uwagę.

  • Eksperymenty i personalizacja – w tej zakładce znajdziesz wszelkie informacje dotyczące jakości strony pod kątem przede wszystkim przygotowania na urządzenia mobilne. W zakładce tej można też przejrzeć przygotowanie serwisu pod kątem Core Web Vitals.
  • Indeks -> Stan -> Wykluczono – to do tej zakładki bezwzględnie trzeba zajrzeć i przeanalizować wszystkie możliwe informacje. Część z nich to będzie nasze celowe działanie, np. noindex na podstronach czy cross canonical wewnętrzny. Jednak to w tym miejscu jest najwięcej informacji odnośnie do aspektów technicznych (rys. 3).
  • Ustawienia -> Statystyki indeksowania – w tej zakładce będziemy mieli informacje związane z prędkością indeksowania serwisu oraz wykres zdarzeń związanych z pojawiającymi się kodami odpowiedzi.
Rys. 3. Google Search Console


Powyższe trzy miejsca w GSC należy przejrzeć i przeanalizować pod kątem SEO. I wreszcie crème de la crème, czyli ruch i słowa kluczowe, to znaczy coś, co SEO analizuje zawsze.

Xenu oraz SEO Macroscope

Dwa całkowicie darmowe narzędzia do przeprowadzenia analiz SEO. Każde z nich dostarcza różnych informacji, natomiast ze swojej strony polecałbym przetestować SEO Macroscope, który umożliwia analizę np. słów kluczowych oraz wielu danych do analiz onsite (więcej na stronie https://bit.ly/3A77mXo).

Google Trends

Darmowe i niezwykle przydatne narzędzie do analizowania trendów dla słów kluczowych. Przede wszystkim można w bardzo szybki i łatwy sposób zweryfikować, czy dane słowo kluczowe podlega sezonowości, i podjąć odpowiednie działania, np. przygotować podstrony na kilka miesięcy przed wydarzeniem i rozpocząć proces pozycjonowania.

Płatne narzędzia SEO

Sitebulb

Uważam, że to jedno z lepszych narzędzi do audytów SEO, przede wszystkim do nauki ich przeprowadzania. Program w sposób graficzny prezentuje plusy i minusy badanego serwisu. Ogromnym plusem jest manual do każdego z punktów oraz baza wiedzy, do której program odsyła przy każdej informacji (rys. 4).
 

Rys. 4. Sitebulb – n...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy