Atrybucja w google analytics 4

Temat numeru

Google Analytics 4 wprowadza odmienne zasady atrybucji w porównaniu z Universal Analytics. W GA4 pojawiają się nowe raporty i wymiary, co przy pierwszym zetknięciu może być nieco przytłaczające. Spróbujmy oswoić się z nową terminologią i zrozumieć, co się za nią kryje.

Z atrybucją mamy do czynienia w każdym raporcie, w którym wymiar związany jest ze źródłem ruchu. Atrybucja polega na przypisywaniu wartości interakcjom znajdującym się na ścieżce konwersji z zastosowaniem określonych reguł. W GA4 te reguły zostały zmienione, choć wiele z nich przypomina te znane z poprzedniej wersji Analytics.

POLECAMY

Trzy płaszczyzny atrybucji

W Universal Analytics (UA) stosowany był jeden model atrybucji – model ostatniego kliknięcia niebezpośredniego. Wizyta bezpośrednia nie jest kliknięciem, dlatego zamiennie model ten nazywa się po prostu modelem ostatniego kliknięcia. Inne modele atrybucji były dostępne w UA wyłącznie w raportach ścieżek wielokanałowych, np. w porównaniach modeli atrybucji. W GA4 mamy szerszą dostępność różnych modeli atrybucji, ale zależy to od zakresu, w jakim przygotowujemy raport – czy jest to zakres źródła sesji, zdarzenia (w szczególności konwersji) czy pierwszej wizyty użytkownika.

Atrybucja w GA4 może być rozpatrywana na trzech odrębnych płaszczyznach: źródła sesji, pierwszej wizyty i zdarzenia

W Universal Analytics wymiary źródła miały wyłącznie zakres sesji.

Uwaga! W artykule tym termin „źródło” używany będzie w szerszym rozumieniu jako każdy wymiar wskazujący pochodzenie wizyty, np. zgrupowanie kanałów, źródło (source), medium, treść reklamy, kampania, grupa reklam, słowo kluczowe, wyszukiwane hasło itp.

Źródło sesji

Atrybucja na poziomie sesji – co nie powinno być zaskoczeniem – określa źródło danej sesji. Wykorzystywana jest m.in. w raportach pozyskania ruchu w sekcji Raporty. Działa ona podobnie jak w Universal Analytics, czyli zawsze w modelu ostatniego kliknięcia niebezpośredniego. Źródło sesji wskazu...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy