Analiza słów kluczowych - Jak robić to poprawnie w 2019 r.

Analityka internetowa

Słowa kluczowe to jedna z fundamentalnych kwestii w SEO. Bez zrozumienia ich natury praktycznie niemożliwe jest prowadzenie sensownego content marketingu czy nawet planowanie architektury informacji serwisu.

Czym jest słowo kluczowe?

Zacznijmy od początku, aby mieć pewność, że dobrze rozumiemy sam temat. Przez słowa kluczowe rozumieć można nie tylko pojedyncze wyrazy, ale także całe frazy – cokolwiek użytkownik wpisuje w wyszukiwarce w celu dotarcia do określonych zasobów (informacji, produktów, mediów itp.). Słowo kluczowe stanowi klucz (sic!) do właściwych drzwi. Może to być formalna etykieta (deskryptor – np. „kurs dolara”) lub też bardziej rozbudowane zapytanie – np. „100 dolarów ile to złotych”.
 

POLECAMY

Wskazówka

Musisz wiedzieć, że w SEO słowa kluczowe nie są przypisywane „na sztywno” do poszczególnych zasobów. Nie są to formalne etykiety.


Algorytm Google interpretuje treści tekstowe znajdujące się w sieci i kategoryzuje na różne sposoby. W momencie gdy użytkownik wpisuje zapytanie, Google błyskawicznie odpowiada listą zasobów, które z założenia w największym stopniu odpowiadają intencji użytkownika. Zasobów, które odpowiadają danemu zapytaniu, mogą być dziesiątki tysięcy. Dlatego też Google musi je odpowiednio posortować, serwując w pierwszej kolejności treści najbardziej trafne, a także znajdujące się na stronach darzonych większym zaufaniem.
Zatem samo umieszczenie określonej frazy w treści strony nie oznacza jeszcze, że trafisz do użytkowników, którzy tę frazę wpisują w Google.

Stare podejście do słów kluczowych

Przez wiele lat, gdy konkurencja w Google była dużo niższa, a zautomatyzowany link building pozwalał stosunkowo tanio zdobywać zaufanie wyszukiwarki, stosowanie słów kluczowych na stronach było prostym procesem. Algorytmy były dużo mniej wysublimowane i nie analizowały treści tak jak dzisiaj. Jednym z czynników, na który zwracano często uwagę w procesie optymalizacji, było keyword density, czyli gęstość rozmieszczenia słów kluczowych w tekście. 
Jeszcze nie tak dawno można było usłyszeć na konferencjach rady, że aby tekst się dobrze pozycjonował na dane słowo kluczowe, powinno stanowić ono 2% (przykładowo – padały różne...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy