Content marketing jest jak sztuka użytkowa. Treści tworzone przez copywriterów powinny cechować się wysoką jakością i polotem, ale równocześnie spełniać konkretne zadania. Dobry i unikalny content ma pozytywnie wpływać na pozycję i widoczność strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Wysokie miejsce na liście Google to jednak nie wszystko. Content powinien wywoływać konkretny efekt, przekładać się na konwersję, zachęcać użytkowników, aby wykonali oczekiwaną czynność (np. zapisali się do newslettera lub dokonali zakupu). Żeby tak się stało, materiał musi spełnić oczekiwania danej osoby i odpowiadać na jej pytania – a tymi pytaniami są najczęściej konkretnie sformułowane słowa kluczowe.
POLECAMY
Nie ma magicznych słów, ale są słowa wpływające na decyzję zakupową
Jak wspominaliśmy na wstępie, nie ma uniwersalnych słów kluczowych, które przekładają się na akcje klientów. Konkretne słowa kluczowe należy dopasować do lejka zakupowego, kategorii produktów, klientów oraz działań.
Słowa kluczowe możemy podzielić na kilka głównych rodzajów:
- ogólne (exact match), opisujące w podstawowy sposób dany produkt lub usługę (np. mikrofalówka, usługi SEO),
- brandowe, dotyczące konkretnej marki (np. Online Marketing, Coca-Cola),
- długi ogon (long-tail), czyli bardziej złożone frazy składające się z kilku słów, które doprecyzowują zapytanie (np. biała kuchenka mikrofalowa z grillem).
Słowa kluczowe, dobrane odpowiednio do konkretnej witryny, podstrony i zamieszczone w harmonogramie miesięcznym, sprzyjają uzyskaniu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj jednak, że proces ten wymaga czasu i zaangażowania po stronie specjalistów SEO oraz zespołu tworzącego wartościowy content.
Dobrą praktyką jest oparcie swojej strategii najpierw na słowach z długiego ogona, a następnie na mocno konkurencyjnych frazach ogólnych.
Poza wyżej wymienionymi rodzajami możemy również wyróżnić:
- słowa kluczowe informacyjne, czyli powiązane z szukaniem odpowiedzi na konkretne pytania;
- nawigacyjne, lokalne bądź krajowe, czyli dotyczące miejsca;
- transakcyjne, związane z działaniem dotyczącym podejmowania decyzji zakupowych.
Podstawowe słowa informacyjne, nawigacyjne czy transakcyjne dopasowane do zamiaru użytkownika (user intent keywords) mogą być dla Ciebie bazą do tworzenia fraz związanych z danym contentem.
Wykorzystaj 5W+H
Poszukiwanie słów kluczowych możesz rozpocząć od zadania sobie następujących pytań:
- Co klient chciałby zrobić na Twojej stronie, czego chciałby się nauczyć korzystając ze strony, co chce znaleźć na Twojej stronie?
- Co Ty byś chciał, żeby klient zrobił, nauczył się lub znalazł na Twojej stronie?
Kolejnym pomysłem na start jest skorzystanie z metody analitycznej 5W+H. Jest to akronim od angielskich słów what, who, when, where, why oraz how.
Zadawaj pytania:
- co?
- kto?
- kiedy?
- gdzie?
- dlaczego?
- jak?
Jest to jedna z najstarszych metod analitycznych – jej początki sięgają antyku, a stosowanie jednej z pierwotnych form 5W+H przypisuje się m.in. Cyceronowi. Rzeczona metoda pomaga w uzyskaniu najbardziej kompletnej odpowiedzi na dane zagadnienie.
Przykładowo: możesz zbudować frazy z długiego ogona wokół słowa „lodówka” (co?), którą chce kupić klient dysponujący budżetem o wysokości 2000 zł (kto?), mieszkający we Wrocławiu (gdzie?), szukający informacji w 2019 r. (kiedy?), który urządza małą kuchnię (dlaczego?) i chce dokonać zakupu przez internet (jak?).
W ten sposób możesz stworzyć od razu kilka fraz i tematów, które możesz wykorzystać przy tworzeniu contentu, np.:
- lodówki do 2000 zł,
- ranking lodówek 2019,
- lodówka do małej kuchni,
- lodówka sklep Wrocław,
- lodówka dostawa.
Będzie Ci łatwiej znaleźć odpowiedzi, jeśli stworzysz persony, czyli sylwetki potencjalnych klientów. Persony pomagają zrozumieć motywacje i potrzeby, dopasować content w taki sposób, aby odpowiedzieć na zadawane przez użytkowników pytania. O tym, jak persony zwiększają sprzedaż w e-commerce możesz przeczytać tutaj: //bit.ly/2WwDnbU.
Nie zwódź klientów
Teoretycznie poniższe informacje powinny się znaleźć w poprzednim paragrafie, jednak wydzielamy je w osobnym, aby podkreślić ich znaczenie. Pamiętaj o tym, że słowa kluczowe mają faktycznie odzwierciedlać to, co chcesz zaoferować użytkownikowi i czego może on poszukiwać, dlatego nie umieszczaj słów kluczowych „na siłę”. Złą praktyką jest pisanie nie na temat i lokowanie słów kluczowych tylko przy okazji. Nawet j...