Analityka predykcyjna w e-commerce: Jak lepiej prognozować potrzeby klientów? Algorytmy, AI a… intuicja

Temat numeru

Prognozowanie, nie tylko związane z potrzebami klienta, jest niezwykle ważne w każdym biznesie. Mając odpowiednie dane, informacje o trendach i zmianach rynkowych czy też zmianach w zachowaniach zakupowych, jesteś w stanie zaplanować takie działania, które pozwolą Ci realizować zakładane cele i rozwijać biznes. Jak natomiast podejść do takich analiz, aby były jak najbardziej wartościowe? Czy warto stosować narzędzia oparte na analizach predykcyjnych? A może wykorzystać systemy sztucznej inteligencji czy wręcz polegać na własnej intuicji?

Analiza predykcyjna to podejście oparte na sztucznej inteligencji, które pozwala firmom przewidywać potrzeby klientów i podejmować decyzje oparte na danych. Wykorzystuje ona zaawansowane algorytmy i uczenie maszynowe do analizowania ogromnych zestawów danych, w tym interakcji z klientami, historii zakupów, trendów rynkowych i nie tylko. Predykcje są jednym z czterech rodzajów analiz i umiejscowione są w jednym szeregu, lub nawet procesie obok analityki opisowej, diagnostycznej czy preskryptywnej. Jeżeli zastanowisz się nad tym, czym się charakteryzuje każda z nich, to zobaczysz, że układają się one w logiczny ciąg – od określenia wystąpienia danego zdarzenia, poprzez jego interpretację aż po przewidywania kolejnych zdarzeń i sekwencję czynności, które powinny wynikać z tej prognozy (rys. 1).

POLECAMY

Rys. 1. Rodzaje analityki w e-commerce. Źródło: opracowanie własne

Wyzwania związane z analizą danych w e-commerce

Korzystanie ze sztucznej inteligencji (AI) jest obecnie kluczowe dla tych e-commerce, które chcą zbudować efektywną przewagę nad konkurencją. W sytuacji, kiedy koszty funkcjonowania sklepów internetowych rosną z roku na rok, kluczowe staje się właściwe podejmowanie decyzji, optymalizacja kluczowych procesów oraz wykorzystanie narzędzi poprawiających efektywność pracy nad wartością klienta w czasie. Sztuką staje się dobre przewidywanie zarówno w kwestiach kosztowych, jak i w obszarze przyszłych zachowań konsumenckich lub zmian rynkowych. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest wykorzystywanie algorytmów sztucznej inteligencji oraz systemów AI.

Pamiętaj!
Wykorzystanie modeli predykcji...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy