Analityka 2023 – jak zmienia się podejście do pomiaru skuteczności działań online w świecie bez cookies?

Temat numeru

Analityka internetowa to system zarządzania działalnością online oparty na danych. Dane w szczególności dotyczą użytkownika i jego zachowania w ramach naszych produktów cyfrowych (stron internetowych, aplikacji mobilnych itp.). Na podstawie tych informacji możemy dokładnie ocenić skuteczność prowadzonych działań marketingowych, a zwłaszcza efektywność naszego serwisu. Z tych ocen powinny płynąć konkretne rekomendacje do poprawy w przyszłości.

Analizę w internecie możemy podzielić na dwie grupy:
  • off-site, czyli wszystko to, co dzieje się poza naszą witryną. Mowa tutaj o reklamie oraz interakcji użytkownika z nią. Danych do analityki off-site dostarczają systemy reklamowe, jak np. Google Ads. Możemy tam dowiedzieć się m.in. ile razy reklama była wyświetlona, ile razy kliknięta i jaki był jej koszt;
  • on-site, czyli wszystko to, co dzieje się w ramach naszego produktu cyfrowego. Dane on-site pokazują dokładnie zachowania użytkownika, które w połączeniu ze źródłem wizyty (efekt naszego marketingu, wynik analizy off-site) oraz technologią, z jakiej korzysta do przeglądania naszej witryny, pozwalają powiedzieć, co działa, a co nie w naszej aktywności online. Najpopularniejszym narzędziem w tym zakresie jest Google Analytics, który pokazuje użytkownika z czterech perspektyw: kim jest (z jakiej technologii korzysta), skąd przyszedł do serwisu (źródło wizyty), co konkretnie w serwisie zrobił i w końcu czy wykonał akcję, na której nam zależy (konwersja).


W momencie, kiedy użytkownik wchodzi na naszą stronę internetową (1), przeglądarka pobiera jej treści i w trakcie wczytywania zawartości strony wywoływane są również skrypty śledzące narzędzi analitycznych (JavaScript), które wysyłają dane do serwerów analitycznych (3). Jeżeli użytkownik jest po raz pierwszy w serwisie, zostaje mu nadany (i zapisany w ciasteczku) identyfikator (2), który przy kolejnych wizytach pozwala zidentyfikować go jako powracającego użytkownika. 

POLECAMY

Jednocześnie świat produktów cyfrowych jest statyczny, co oznacza, że informacja zebrana na jednej podstronie nie jest dostępna przy przejściu na kolejne podstrony (nawet w ramach tego samego ser...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy