Dołącz do czytelników
Brak wyników

6 kosztownych błędów, jakie można popełnić w AdWords

Artykuł | 17 grudnia 2018 | NR 26
130

Prowadzisz kampanie AdWords sam? A może zlecasz prace renomowanej agencji – partnerowi Google’a? W każdym z tych przypadków może zdarzyć się drobny błąd, który skutkował będzie mniej lub bardziej kosztownymi konsekwencjami. Polecam sprawdzić, czy nie popełniasz któregoś z najczęściej spotykanych błędów w kampanii AdWords.

1. Kierowanie na sieć reklamową i wyszukiwania w tej samej kampanii

AdWords pozwala emitować reklamy w sieci wyszukiwania i reklamowej. Sieć wyszukiwania to reklama w wyszukiwarce Google oraz wyszukiwarkach osadzonych u partnerów, dla przykładu: onet.pl, interia.pl. Sieć reklamowa to reklamy tekstowe, graficzne i wideo na stronach, które emitują reklamy w AdSense czy DoubleClick Ad Exchange. Jeśli bez wiedzy o działaniu tych sieci wybierzesz zalecane przez Google’a ustawienie kierowania na sieć wyszukiwania z rozszerzeniem na sieć reklamową, możesz być mocno niezadowolony z wyników swojej kampanii. Po pierwsze, kompletnie tracisz kontrolę nad tym, w jakiej proporcji Twoje środki trafiają do sieci wyszukiwania, a w jakiej do sieci reklamowej. Po drugie, można łatwo się domyślić, że inne reklamy i możliwości kierowania są skuteczne w sieci reklamowej, a inne w sieci wyszukiwania. Wrzucenie tych ustawień w jedną kampanię może wyglądać wygodnie, nie jest jednak optymalne.

2. Brak świadomości o reklamowaniu się na wszystkich urządzeniach

Reklama w sieci wyszukiwania trafia na wszelkie urządzenia – desktopy, laptopy, smart tv, tablety czy smartfony. Domyślnie, bez możliwości wyboru typów urządzeń, Twoja strona jest reklamowana w mobile i jeśli nie zoptymalizowałeś jej do tej pory pod użytkowników smartfonów, będziesz pozyskiwał słaby, mało wartościowy ruch. Przede wszystkim zadbaj o idealną optymalizację strony pod urządzenia mobilne – skrótem klawiszowym Ctrl+Shift+J w Google Chrome uruchomisz konsolę, w której można testować wygląd stron na wielu urządzeniach, w tym flagowych modelach Apple/Samsung oraz tabletach. Pod adresem //developers.google.com/speed/pagespeed/ znajdziesz doskonałe narzędzie, które oceni Twoją stroną pod kątem przydatności dla użytkowników. Jako dodatek znajdziesz tam wynik testu prędkości swojej strony – te dane koniecznie skoreluj z danymi z Google Analytics. To, jak szybko strona się ładuje, może wpływać bezpośrednio na pozycje w Google’u, koszty kampanii AdWords czy współczynnik konwersji. Warto o to zadbać. 

Rysunek 1. W AdWords mamy dostępnych wiele typów kampanii, warto znać ich funkcje i zakres, zanim zaczniemy je uruchamiać

 

Druga opcja to zmiana dostosowania stawek i ustawienie ich na niższe w przypadku, gdy ruch z telefonów jest mniej wartościowy. Stawki możemy zmieniać o wartości procentowe, stąd – 100% wyłączy
reklamę na telefonach.

3. Brak świadomości, na co właściwie ustawiamy reklamę

Zakładasz kampanię, dodajesz do niej słowa „weterynarz kraków”, doskonale opisujące Twoją działalność gabinetu weterynarii w Krakowie. Nic bardziej mylnego, przez działanie dopasowania słów kluczowych Google wyświetli Twoją reklamę, jeśli ktoś wpisze lekarz weterynarz Kraków, dobry weterynarz kraków, ale również: weterynaria kraków (kierunek studiów) i weterynarz praca (a szukamy klientów, a nie pracowników). Część zapytań będzie dotyczyła Twojej konkurencji, część niechcianych słów czy lokalizacji. Jeśli chcesz prowadzić kampanię AdWords, musisz wiedzieć, jak działają dopasowania i czym różni się wyszukiwane hasło od słowa kluczowego. Używanie słów wykluczających bardzo pomaga, ale jeśli chcesz mieć doskonałą kontrolę nad swoją kampanią, ustawiaj raczej dopasowanie ścisłe i do wyrażenia.

Rysunek 2. Prosty test szybkości strony oraz jej optymalizacji pod urządzenia mobilne wykonamy narzędziem PageSpeed Insights

Reklama w sieci wyszukiwania pozwala na używanie 3 głównych typów dopasowań: przybliżone, do wyrażenia oraz ścisłe. Definiując słowo kluczowe w systemie, reklama może wyświetlać się na znacznie więcej pasujących słów, odpowiednio:

Definiując słowo: „czerwone szpilki”, reklama wyświetli się również na: czerwone buty na obcasach, buty na obcasach z czerwoną podeszwą (błędna pisownia, synonimy, podobne wyszukiwania i inne trafne odmiany).

Definiując: „czerwone szpilki”, reklama wyświetli się również na: tanie czerwone szpilki, czerwone szpilki sklep (wyrażenie i jego zbliżone odmiany).

Definiując: [czerwone szpilki], reklama będzie wyświetlała na się tylko na to zapytanie – dokładne hasło i jego bliskie odmiany (często liczba mnoga czy proste literówki).

 

4. Brak połączenia Google Analytics i AdWords

Nie da się dobrze prowadzić kampanii i oceniać jej wyników bez wyciągania wniosków przez Google Analytics. To, które słowa kluczowe generują najlepszy ruch, która reklama powoduje największą sprzedaż lub czy nasza kampania wypada lepiej czy gorzej niż zakupiony mailing, jest niesamowicie cenną informacją dla dalszej optymalizacji kampanii. Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w Google Analytics. Kompletnie za darmo.

5. Stworzenie tylko jednej reklamy w grupie

Jedną reklamę w grupie reklam mają zazwyczaj tylko nowi użytkownicy AdWords i bardzo leniwe agencje. Dlaczego? Bo posiadanie więcej niż jednej daje nam darmową możliwość testowania skuteczności reklam przez ich rotację. Jeśli napiszemy trzy lub pięć różnych reklam, to jedna z nich będzie lepsza niż inne. Porównując ich treść oraz triki, jakich użyliśmy, będziemy mogli się nauczyć, jak pisać lepsze reklamy. 

Tworzysz nowe reklamy? Obowiązkowo sprawdź, czy stosujesz te najpopularniejsze zasady:

  • Pisanie Wielkimi Literami to jeden z trików, który może przyciągnąć uwagę i zwiększyć Twój CTR;
  • obowiązkowo wezwij do działania, najlepiej z wykrzyknikiem na końcu. „Sprawdź naszą ofertę” to początek, testuj różne rozwiązania, również te, które odwołują się do emocji czy przyszłych korzyści;
  • w nagłówku wstaw automatycznie słowo kluczowe poszukiwane przez użytkownika – w tym celu użyj {KeyWord: Twój nagłówek};
  • zmień wyświetlany adres URL – AdWords pozwala na to, aby był inny niż faktyczny adres, do którego prowadzi reklama

Warsztat SEM

Prowadzenie kampanii AdWords na samym AdWords się nie kończy. W warsztacie SEM-owca znajdziesz:

  • Semstorm.pl – narzędzie do analizy, na co reklamuje się i jest wysoko w Google’u Twoja konkurencja.
  • Keywordtool.io – narzędzie do analizy słów kluczowych, pochodzących z mechanizmu podpowiedzi Google’a.
  • AdWords Editor – program do zaawansowanych prac nad kampaniami AdWords – szybsza praca, możliwość pracy offline i w wiele osób nad jedną kampanią, to tylko niektóre z jego zalet.
  • Google Web Designer – program, nadal w wersji beta – do tworzenia m.in. reklam w HTML5 na potrzeby kampanii w sieci reklamowej Google.

 

Najważniejsze jednak to dobrze i rzetelnie opisać to, co reklamujemy oraz wyróżnić się na tle konkurencji. Narzędziem podglądu reklam (//www.google.pl/AdPreview) możesz zobaczyć, jak reklamują się inni i wyciągnąć wnioski, czego brakuje Twojej reklamie. Cała konkurencja oferuje to samo – zaproponuj coś więcej, wyróżnij się dodatkową zaletą zakupów w Twoim sklepie (dłuższa gwarancja lub lepsze prawa zwrotu, szybsza wysyłka). 

W marketingu mówimy na to USP – Unique Selling Propositon i kluczem jest znalezienie własnego wyró...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy