Dołącz do czytelników
Brak wyników

6 kosztownych błędów, jakie można popełnić w AdWords

Artykuł | 17 grudnia 2018 | NR 26
100

Prowadzisz kampanie AdWords sam? A może zlecasz prace renomowanej agencji – partnerowi Google’a? W każdym z tych przypadków może zdarzyć się drobny błąd, który skutkował będzie mniej lub bardziej kosztownymi konsekwencjami. Polecam sprawdzić, czy nie popełniasz któregoś z najczęściej spotykanych błędów w kampanii AdWords.

1. Kierowanie na sieć reklamową i wyszukiwania w tej samej kampanii

AdWords pozwala emitować reklamy w sieci wyszukiwania i reklamowej. Sieć wyszukiwania to reklama w wyszukiwarce Google oraz wyszukiwarkach osadzonych u partnerów, dla przykładu: onet.pl, interia.pl. Sieć reklamowa to reklamy tekstowe, graficzne i wideo na stronach, które emitują reklamy w AdSense czy DoubleClick Ad Exchange. Jeśli bez wiedzy o działaniu tych sieci wybierzesz zalecane przez Google’a ustawienie kierowania na sieć wyszukiwania z rozszerzeniem na sieć reklamową, możesz być mocno niezadowolony z wyników swojej kampanii. Po pierwsze, kompletnie tracisz kontrolę nad tym, w jakiej proporcji Twoje środki trafiają do sieci wyszukiwania, a w jakiej do sieci reklamowej. Po drugie, można łatwo się domyślić, że inne reklamy i możliwości kierowania są skuteczne w sieci reklamowej, a inne w sieci wyszukiwania. Wrzucenie tych ustawień w jedną kampanię może wyglądać wygodnie, nie jest jednak optymalne.

2. Brak świadomości o reklamowaniu się na wszystkich urządzeniach

Reklama w sieci wyszukiwania trafia na wszelkie urządzenia – desktopy, laptopy, smart tv, tablety czy smartfony. Domyślnie, bez możliwości wyboru typów urządzeń, Twoja strona jest reklamowana w mobile i jeśli nie zoptymalizowałeś jej do tej pory pod użytkowników smartfonów, będziesz pozyskiwał słaby, mało wartościowy ruch. Przede wszystkim zadbaj o idealną optymalizację strony pod urządzenia mobilne – skrótem klawiszowym Ctrl+Shift+J w Google Chrome uruchomisz konsolę, w której można testować wygląd stron na wielu urządzeniach, w tym flagowych modelach Apple/Samsung oraz tabletach. Pod adresem //developers.google.com/speed/pagespeed/ znajdziesz doskonałe narzędzie, które oceni Twoją stroną pod kątem przydatności dla użytkowników. Jako dodatek znajdziesz tam wynik testu prędkości swojej strony – te dane koniecznie skoreluj z danymi z Google Analytics. To, jak szybko strona się ładuje, może wpływać bezpośrednio na pozycje w Google’u, koszty kampanii AdWords czy współczynnik konwersji. Warto o to zadbać. 

Rysunek 1. W AdWords mamy dostępnych wiele typów kampanii, warto znać ich funkcje i zakres, zanim zaczniemy je uruchamiać

 

Druga opcja to zmiana dostosowania stawek i ustawienie ich na niższe w przypadku, gdy ruch z telefonów jest mniej wartościowy. Stawki możemy zmieniać o wartości procentowe, stąd – 100% wyłączy
reklamę na telefonach.

3. Brak świadomości, na co właściwie ustawiamy reklamę

Zakładasz kampanię, dodajesz do niej słowa „weterynarz kraków”, doskonale opisujące Twoją działalność gabinetu weterynarii w Krakowie. Nic bardziej mylnego, przez działanie dopasowania słów kluczowych Google wyświetli Twoją reklamę, jeśli ktoś wpisze lekarz weterynarz Kraków, dobry weterynarz kraków, ale również: weterynaria kraków (kierunek studiów) i weterynarz praca (a szukamy klientów, a nie pracowników). Część zapytań będzie dotyczyła Twojej konkurencji, część niechcianych słów czy lokalizacji. Jeśli chcesz prowadzić kampanię AdWords, musisz wiedzieć, jak działają dopasowania i czym różni się wyszukiwane hasło od słowa kluczowego. Używanie słów wykluczających bardzo pomaga, ale jeśli chcesz mieć doskonałą kontrolę nad swoją kampanią, ustawiaj raczej dopasowanie ścisłe i do wyrażenia.

Rysunek 2. Prosty test szybkości strony oraz jej optymalizacji pod urządzenia mobilne wykonamy narzędziem PageSpeed Insights

Reklama w sieci wyszukiwania pozwala na używanie 3 głównych typów dopasowań: przybliżone, do wyrażenia oraz ścisłe. Definiując słowo kluczowe w systemie, reklama może wyświetlać się na znacznie więcej pasujących słów, odpowiednio:

Definiując słowo: „czerwone szpilki”, reklama wyświetli się również na: czerwone buty na obcasach, buty na obcasach z czerwoną podeszwą (błędna pisownia, synonimy, podobne wyszukiwania i inne trafne odmiany).

Definiując: „czerwone szpilki”, reklama wyświetli się również na: tanie czerwone szpilki, czerwone szpilki sklep (wyrażenie i jego zbliżone odmiany).

Definiując: [czerwone szpilki], reklama będzie wyświetlała na się tylko na to zapytanie – dokładne hasło i jego bliskie odmiany (często liczba mnoga czy pro...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy