Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

3 kwietnia 2019

NR 44 (Luty 2019)

5 lekcji strategii i marketingu. Od Trenta Reznora i Nine Inch Nails

0 41

Kto inny, jeśli nie artysta, może sprawić, że marketing i strategia staną się sztuką? Crowdsourcing, user-generated content, model freemium, marketing doświadczeń… to tylko kilka koncepcji, które Trent Reznor w pionierski sposób połączył ze swoją twórczością.

Dla tych z Was, którzy nie wiedzą, kim jest Trent Reznor – jego najważniejszy muzyczny projekt to Nine Inch Nails, zespół na styku różnych gatunków, który zrewolucjonizował (i szokował) scenę muzyczną lat 90. Zawsze przełamywał schematy – w treści, formie, wyrazie. 
Sam Reznor, nawet w chwilach odpoczynku od Nine Inch Nails, współpracował z innymi artystami jako producent oraz komponował muzykę do wielu znanych Wam filmów: Gone Girl, The Girl With a Dragon Tattoo czy The Social Network, za który nawet otrzymał Oscara.
Co dokładnie Reznor zrobił lepiej i inaczej od innych poza samą muzyką, czego moglibyście się od niego uczyć?

 

Rys. 1. Nine inch nails Live


Lekcja 1. Marketing doświadczeń

Nine Inch Nails od samego początku działalności stawiało na przeżycia, a nie wyłącznie na samą muzykę. Z początku było to bazowanie na kontrowersji, co Reznor manifestował w znakomitych wideoklipach i na koncertach.
Ale prawdziwie przełomowy był rok 2007 i premiera płyty Year Zero. To album koncepcyjny prezentujący dystopijną wizję przyszłości. Reznor poczuł, że sama historia zasługuje na coś więcej niż tylko muzykę. Zdecydował się na zaprojektowanie interaktywnej gry, w ramach której pomysłowo bawił się z fanami. 
Przed premierą do sieci wyciekły wskazówki dotyczące Year Zero, w realu zespół podrzucał na koncertach pendrive’y z próbkami muzyki. Pojawiły się murale, plakaty, rozsyłano e-maile i zachęcano do rozwiązywania zagadek – wszystko to w powiązaniu z zawartością albumu.
Najwierniejsi fani, którzy rozwiązali zagadkę, trafili w nagrodę na sekretny koncert zespołu. Odwdzięczyli się tuż po premierze, windując Year Zero na drugie miejsce amerykańskiej listy najlepiej sprzedających się albumów.
 

Zapamiętaj

Dzieło czy produkt są najważniejsze. Ale nie ignoruj otoczki. Ludzie chcą doznań i przeżyć, prawdziwych doświadczeń, które mogą zachować jako wspomnienia.
//vimeo.com/5484260


Lekcja 2. Model „za darmo”

Premiera Year Zero okazała się bolesnym doświadczeniem dla Reznora. Wytwórnia Universal Music Group chciała pobierać dodatkową opłatę od...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy