Dołącz do czytelników
Brak wyników

10 zastosowań Google Tag Managera w optymalizacji strony internetowej

Artykuł | 26 kwietnia 2019 | NR 37
140

W przypadku optymalizacji zarówno stosunkowo niewielkich stron firmowych, jak i rozbudowanych witryn typu e-commerce często pojawiającym się problemem jest implementacja zmian w kodzie strony. Na szczęście tu z pomocą przychodzi nam Google Tag Manager, który możemy wykorzystać do modyfikowania wielu elementów na stronie internetowej.

1. Dane strukturalne

Problem:

Brak dodatkowych snippetów w postaci choćby gwiazdek wyświetlanych w wynikach wyszukiwania.

Dlaczego to tak ważne:

Nie da się ukryć, że dodatkowe elementy w wynikach wyszukiwania niezwykle przyciągają uwagę użytkowników. W niektórych wypadkach ich stosowanie to wręcz konieczność, gdy nie chcemy już na starcie przegrywać z naszą konkurencją. Najlepszym przykładem są tu strony z przepisami, których znaczna część ma w wynikach wyszukiwania tzw. rich snippety, a więc choćby gwiazdki czy nawet miniaturki prezentujące potrawy.

W innych wypadkach obecność w wynikach wyszukiwania gwiazdek czy wszelkich dodatkowych elementów to konkretna przewaga konkurencyjna mogąca skutecznie przyciągać uwagę do naszego wyniku wyszukiwania kosztem nawet konkurentów znajdujących się wyżej od nas.

Rozwiązanie:

Implementacja danych strukturalnych przy wykorzystaniu Google Tag Managera zgodnie z wytycznymi ze strony //schema.org/docs/schemas.html.

Rys. 1. Przykładowe rich snippety

 

2. Noindex

Problem:

Indeksowanie przez wyszukiwarki wszystkich podstron witryny.

Dlaczego to tak ważne:

W przypadku stron internetowych często mamy do czynienia z podstronami, których indeksowanie przez wyszukiwarki niekoniecznie jest wskazane.

Jednym z najbardziej oczywistych przykładów będą tu oczywiście wyniki wyszukiwania. Brak kontroli nad nimi może doprowadzić do pojawienia się w wynikach wyszukiwania wielu dodatkowych podstron. Z punktu widzenia wyszukiwarki zazwyczaj nie prezentują zbyt dużej wartości i stanowią dla niej po prostu content o niskiej wartości.

Rozwiązanie:

Dodanie tagów noindex na konkretnych podstronach.

3. Google Optimize

Problem:

Brak możliwości łatwego testowania różnych elementów na stronie.

Dlaczego to tak ważne:

Musimy sobie zdawać sprawę, że przyciągnięcie na stronę ruchu to tylko pierwszy krok do sukcesu. Również istotne jest to, aby nasza strona była na tyle intuicyjna, aby dostarczać wszystkich potrzebnych informacji. Docelowo ma ona przecież za zadanie doprowadzić do konwersji, a więc kluczowego dla nas działania ze strony użytkownika.

Rozwiązanie:

Implementacja Google Optimize.

4. Paginacja na stronie

Problem:

Paginacja na stronie niedostosowana do potrzeb wyszukiwarek.

Dlaczego to tak ważne:

W przypadku większej ilości treści paginacja jest czymś zupełnie naturalnym dla użytkownika. Jednak pewien problem pojawia się w przypadku robotów wyszukiwarek, które niekoniecznie dobrze sobie radzą ze standardowo zaimplementowana paginacją.

Rozwiązanie:

Dodanie tagów rel=”prev” i rel=”next” wskazujących jasno poprzednią i kolejną podstronę w ramach konkretnej paginacji. Dokładne wytyczne w tym zakresie publikuje Google: //support.google.com/webmasters/answer/1663744?hl=pl.

Rys. 2. Standardowa paginacja na stronie

 

Checklista

  • Czy jesteś w stanie mierzyć czas wizyty jednoodsłonowej i głębokość takiej wizyty?
  • Czy wszystkie kluczowe podstrony mają unikalne tytuły zawierające frazy kluczowe?
  • Czy wiesz, jakie linki w ramach nawigacji na Twojej stronie są najchętniej klikane przez użytkowników?
  • Czy posiadasz więdzę na temat tego, do jakich stron zewnętrznych przechodzą przede wszystkim użytkownicy Twojego serwisu?
  • Czy obrazki na Twojej stronie mają uzupełnione atrybuty alt?
  • Czy na stronach tagów i kategorii masz unikalne opisy z frazami kluczowymi?
  • Czy wiesz, jakie linki do stron zewnętrznych są najchętniej klikane przez użytkowników w Twoim serwisie?
  • Czy kliknięcie na stronie stronie linku do innej witryny zawsze powoduje otwarcie jej w nowej karcie?
  • Czy korzystasz z testów A/B?
  • Czy w ramach paginacji na stronie masz zaimplementowane canonicale oraz znaczniki rel=”prev” i rel=”next”?
  • Czy na Twojej stronie są właściwie ustawione canonicale?
  • Czy indeksujesz wyniki wyszukiwania?
  • Czy na Twojej stronie są właściwie zaimplementowane dane strukturalne?

 

5. Zmiana tytułu

Problem:

Niezoptymalizowane tytuły wielu podstron niezawierające odpowiednich słów kluczowych, a często również dublujące się ze sobą.

Dlaczego to tak ważne:

Tytuł strony jest nadal jednym z kluczowych czynników rankingowych wpływających w istotny sposób na pozycję danej podstrony w wynikach wyszukiwania. Jednocześnie jego konstrukcja może też odczuwalnie determinować CTR w wynikach wyszukiwania. Nie możemy bowiem zapominać, że to m.in. właśnie na podstawie tytułu użytkownik podejmuje decyzje, czy dany wynik wyszukiwania jest potencjalnie interesujący.

Rozwiązanie:

Ustawienie poszczególnym podstronom serwisu adekwatnych tytułów jasno określających ich zawartość i zawierających najważniejsze słowa kluczowe.

6. Zaangażowanie w treści na stronie

Problem:

Użytkownik trafia na potencjalnie interesujący go artykuł, lecz nie wykonuje już kolejnych akcji w ramach naszego serwisu.

Dlaczego to tak ważne:

Wiele mówi się o nadejściu ery wideo, jednak nadal żyjemy w czasach, gdy niezwykle istotne są tradycyjne treści w postaci choćby artykułów. Jednak w ich wypadku pojawia się zasadniczy problem związany z tym, jak analizować zachowanie użytkownika na takiej stronie. Jak przekonać się o tym, czy rzuca on tylko okiem na lead tekstu, a następnie nie zaprząta sobie nawet głowy jego pozostałą częścią?

W przypadku stron internetowych często mamy do czynienia z podstronami, których indeksowanie przez wyszukiwarki niekoniecznie jest wskazane. Jednym z najbardziej oczywistych przykładów będą tu oczywiście wyniki wyszukiwania. Brak kontroli nad nimi może doprowadzić do pojawienia się w wynikach wyszukiwania wielu dodatkowych podstron.

 

Musimy zdawać sobie sprawę ze specyfiki mierzenia czasu przebywania na stronie w przypadku standardowej implementacji Google Analytics. Problem bowiem w tym, że mierzone są czasy pomiędzy konkretnymi akcjami wykonywanymi przez użytkownika. Co za tym idzie, kłopotliwe okazuje się mierzenie wizyt jednoodsłonowych oraz czasu ostatniej odsłony w ramach sesji użytkownika.

Rozwiązanie:

W tym wypadku powinniśmy w szczególny sposób mierzyć dwa parametry:

  • Scroll strony, a więc to, jak daleko w ramach naszej strony przescrolluje się użytkownik.
  • Czas przebywania na konkretnej podstronie.

7. Użytkownicy przechodzący do witryn zewnętrznych

Problem:

Nie wiemy, z jakich linków do stron zewnętrznych korzystają przede wszystkim nasi użytkownicy, a dodatkowo nową stronę otwierają oni w bieżącej karcie, zapominając niekiedy o naszej witrynie.

Dlaczego to tak ważne:

To, że na stronach są linki do innych witryn, jest czymś zupełnie naturalnym. Sklepy internetowe mogą mieć choćby linki do testów oferowanego sprzętu, a blogi np. do innych interesujących artykułów. Tu jednak pojawia się pewien problem, bo nie wiemy tak naprawdę, na ile chętnie użytkownicy korzystają z takich linków i opuszczają naszą witrynę. W Google Analytics mamy tylko informacje o stronach wyjścia, które jednak nie zapewniają nam pełnej informacji na temat tego, co ewentualnie mogło skusić na innej stronie naszego użytkownika na tyle, że zdecydował się opuścić nasz serwis.

Rozwiązanie:

Dodanie atrybutu target=”_blank” do linków wychodzących na stronie. W ten sposób zwiększ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy