Dołącz do czytelników
Brak wyników

10 kreatywnych sposobów na sprzedaż przez Facebooka

Artykuł | 10 stycznia 2019 | NR 31
163

Zbliża się rok 2017, a Facebook marketing rozkwita! Nigdy jeszcze nie był tak skuteczny i uniwersalny! Nie konkuruje już tylko z innymi serwisami społecznościowymi, ale całym internetem. Często zastępuje on stronę www, blogosferę, wspiera rekrutację, obsługę klienta, CRM, webinaria, połączenia telefoniczne i networking. 

Dziesięć kreatywnych sposobów na sprzedaż przez Facebooka jest adresowane do wszystkich. Od osób budujących markę osobistą i chcących wykorzystać profil osobowy do budowania sieci kontaktów, po firmy małe i duże działające w sektorze B2C i B2B. Facebook jest już serwisem totalnym. Ten artykuł należy przeczytać 2 do 3 razy, bierzmy się więc do pracy!

1. Posty produktowe

Czy jeżeli prowadzicie komercyjną stronę na Facebooku, sprzedającą np. zabawki dla dzieci, to należy umieszczać jedynie posty produktowe, czy posiłkować się też tzw. LOL-contentem? ODP.: Wrzucajcie tylko posty z produktem i linkiem, który kieruje do jego zakupu! Dlaczego? Wyobraź sobie, że jesteś na kupnie wózka dla dziecka, byłeś w sklepie i postanowiłeś polubić ich profil ze względu na ich produkt. Post, który pragniesz zobaczyć na ich fanpage’u to post tego produktu i najlepiej z rabatem! Weźmy inny przykład. E-sklepy z butami na Facebooku nie potrzebują celebryty ani śmiesznych filmów na profilu, ponieważ ludzie kochają buty tak samo jak celebrytów. Każdy produkt ma swoich fanów, są nimi klienci. Aby trafić do grupy docelowej, należy zamieszczać posty produktowe. Jeżeli komuś się to nie podoba, niech opuści Twój fanpage:)

2. Social CRM

Dzisiaj Facebook, jak żadne inne narzędzie, służy do obsługi klienta. Zarówno w sektorze B2B, jak i B2C. Moderacja odbywa się nie tylko za pomocą postów, ale obsługą wiadomości, postów gościnnych i monitoringiem fraz kluczowych, które wyłapią dyskusję na Twój temat poza Twoim profilem. Messenger dla firm, który już niedługo pojawi się na stronach www, wskazuje na to, że obsługa klienta jest głównym kierunkiem rozwoju Facebooka dla firm.

3. Facebook ADS

Reklama na Facebooku działa. Czasami reklama Facebook ADS jest tańsza niż działania organiczne, bo pozwala szybko i precyzyjnie dotrzeć do grupy docelowej. Uwielbiam reklamę na polubienia strony rozliczaną w modelu CPF. Jeżeli uzyska ona wysoki CTR, to możesz szybko i tanio zbudować społeczność. Typów reklam na Facebooku jest bardzo dużo i każde z nich ma inny cel. Wymienię kilka, które wiem, że działają: reklama z przejściem na stronę i wykonaniem tam pożądanej akcji (CPA), local awarness dla placówek stacjonarnych, remarketing na Facebooku, reklama zasięgowa dla produktów masowych, reklama na zainstalowanie aplikacji mobilnej, a ludzie ciągle nie wiedzą, jak promować aplikacje mobilne!, reklama promująca wydarzenia, reklama na obejrzenie filmu i reklamy pozyskujące leady.

Rys. 1. Przykładowe kreacje postów produktowych przedstawiające to, co dane firmy posiadają w ofercie, zawierające linki kierujące bezpośrednio do ich zakupu

 

4. Leady z reklam i aplikacji

Reklama pozyskująca leady to dla mnie największy przełom, jakiego dokonał Facebook w 2016 r. Facebook Lead Ads pozwala pozyskiwać leady do sprzedaży bezpośredniej produktów B2B. Pozyskujesz numer telefonu, on trafia do Twojego CRM-a, potem dzwonisz do klienta, aby umówić spotkanie, ponieważ Twój produkt jest za bardzo skomplikowany, aby sprzedawać go przez internet. Inaczej sprawa wygląda z leadami z aplikacji. Dzięki aplikacjom z Facebooka pozyskasz e-maile ze zgodą na ich przetwarzanie do celów handlowych, co doskonale sprawdza się w newsletterze e-sklepu.

Rys. 2. Typy reklam Facebook ADS, które działają w social mediach

 

5. Kampanie wizerunkowe/ zasięgowe

Fenomenem Facebooka jest to, że z jednej strony pozwala on precyzyjnie targetować reklamę do konkretnej niewielkiej grupy osób, jednocześnie Facebook jest dziś najbardziej masowym medium! Żadna telewizja nie ma tylu widzów, ilu Facebook ma użytkowników, więc znajduje on zastosowanie w promocji masowych produktów dzięki reklamie zasięgowej rozliczanej w modelu CPM, która ciągle pozostaje tańsza od reklamy w mediach tradycyjnych. Mówimy tu o kampaniach wizerunkowych i zasięgowych budujących świadomość marki.

6. Influencer Marketing 

Czasami osoby mniej znane niż gwiazdy mogą być w swojej grupie społecznej bardziej opiniotwórcze. Social media stały się zapalnikiem do współpracy z liderami opinii. Odróżniłbym influencerów od trendsetterów. Trendsetterzy to zdeklarowani specjaliści od promocji trendów. Tzw. early adopters mają przed innymi najnowszy telefon lub ciuch i nie kryją się z tym, że dostali go od producenta. Często są oni ambasadorami marki. Ja natomiast bardzo wierzę w liderów opinii, którzy mają ogromy wpływ na mniejszą grupę ludzi. Mogą to być np. eksperci w danej dziedzinie, a  czasami ktoś z rodziny. Wspomnę jeszcze o tzw. cool hunterach, czyli łowcach trendów, to oni wyszukują trendsetterów, influencerów i badają insight konsumencki. Rolę tę mogą odgrywać agencje, które mają do tego narzędzia profesjonalizujące współpracę na linii marka – lider opinii.

7. Social Employer Branding

Żyjemy w tzw. „czasach pracownika”, w których zatrudnienie specjalisty stało się trudniejsze niż pozyskanie klienta. Firmy zaczynają budować swoje profile nie tylko po to, aby trafić do klientów, ale także pracowników. Nie widzę dziś lepszego kanału do...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy