Życie w erze post-covid. Które trendy w zachowaniach konsumentów stały się codziennością?

Temat numeru

Pandemia COVID-19 bez wątpienia zmieniła życie Polaków w wielu aspektach. Rzeczywistość internautów i konsumentów przeszła transformację – od ekonomicznych wyzwań po wzrost znaczenia technologii. Równie ważną rolę odgrywają też skutki wysokiej inflacji, zwłaszcza w kontekście oszczędzania i kształtowania zachowań zakupowych. Wzrosła świadomość związana z finansami i wydatkami, a kupujący baczniej przyglądają się każdej wydanej złotówce.

W roku 2020 agencja mediowa Mindshare przeprowadziła badanie, pytając Polaków, jak pandemia wpłynęła na ich życie, w tym decyzje zakupowe, spędzanie czasu wolnego, relacje międzyludzkie i digitalizację życia codziennego. Tegoroczna, druga fala badania pokazuje, że wiele trendów utrzymuje się w społeczeństwie do dziś na takim samym lub wyższym poziomie niż przewidywany przez samych konsumentów, przy czym dzisiaj trendy wzrostowe często napędzane są trudną sytuacją gospodarczą.

POLECAMY

Rys. 1. Obszary życia, na które najbardziej znacząco wpłynęła pandemia.
Źródło: Mindshare „Koronatrendy”, 2020

Czas wolny i styl życia

Izolacja społeczna, która wymusiła przeniesienie rzeczywistości do online’u, znacząco wpłynęła na zdigitalizowanie codziennego życia. Obecnie aż 41% Polaków deklaruje, że korzysta z internetu częściej niż w 2020 r. Trendem, który utrzymuje się od blisko 3 lat, jest wirtualne podtrzymywanie więzi rodzinnych (38%). Jedna na trzy osoby w dalszym ciągu wykonuje również ćwiczenia w domu (39% vs. 30% w 2020 r.), a na zdobywanie nowych umiejętności gotowych jest 41% Polaków (czyli o 7 p.p. więcej niż w trakcie pandemii). Mimo ponownego otwarcia kin, co trzecia osoba (38%) chętniej ogląda filmy i seriale w sieci. Wzrost znaczenia technologii i jej „wejście” do życia internautów daje markom coraz większe możliwości dotarcia do swojej grupy docelowej za pośrednictwem k...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy