Dołącz do czytelników
Brak wyników

Felieton specjalny

5 lipca 2022

NR 64 (Czerwiec 2022)

Zmiany prawne w cookies – na co marketing musi się przygotować?

0 55

Spora część działań marketerów w internecie opiera się obecnie na ciasteczkach – przydatne jest im śledzenie użytkowników, remarketing produktów i nie tylko. Z drugiej strony twórcy prawa coraz częściej przyglądają się tym działaniom i określają część z nich przekroczeniem granic prywatności. Ten artykuł opowie Ci o trendach, które jako prawnik w tym kontekście zapowiadam.

Może obiły Ci się o uszy pomysły Apple na zmiany w tym kontekście, może słyszałeś o unijnym ePrivacy – mogłeś za to nie mieć okazji widzieć kar za błędnie skonstruowane banery cookies itd. W dalszej części poukładam tę wiedzę lub po prostu przekażę Ci ją po raz pierwszy. 

POLECAMY

Bannery cookies

Zatrzymaj się na moment z odruchowym zamykaniem bez czytania i zauważ, że szalenie wiele stron internetowych ma w tej chwili baner na zasadzie „są u nas cookies, jak chcesz coś zmienić, to szukaj w ustawieniach przeglądarki”. Jednocześnie coraz częściej zauważysz je w znacznie bardziej rozbudowanej formie – przykładowo u mnie. To nie tylko dobrze rozumiana moda, ale także odpowiedź na trend idący do nas zgodnie z oczekiwaniami urzędników odpowiedzialnych za ochronę danych osobowych. Carrefour, Google i Amazon (odpowiednio nr SAN-2020-008, SAN-2020-012, SAN-2020-013) – to niektóre z podmiotów, które już dostały kary za ciastka. 
 

Rys. 1. Przykład dark patterns. Źródło: niConsent

To dlatego, że za niezgodne z prawem uznawane są wszelkie działania utrudniające mi jako użytkownikowi przejrzyste ustawienie cookies po swojemu czy zniechęcające mnie do tego. Przykładowo będą to:

  • Tylko pozorne umożliwienie mi wyboru, a zainstalowanie cookies niezależnie od moich klików na początkowym okienku.
  • Jeszcze gorzej – instalowanie WBREW moim odmownym kliknięciom.
  • Brak możliwości wyboru, jakie „rodzaje” cookies będę akceptował – czyli mogę odmówić śledzenia myszy, a zgodzić się na cookies zewnętrznych platform podcastowych na stronie, chcąc odsłuchiwać podcasty bez jej opuszczania.
  • Pozbawienie mnie możliwości zmiany zdania – np. odmówiłem ciasteczek zewnętrznych YouTube’a, ale jednak zdecydowałem się na odtworzenie na stronie filmu osadzonego stamtąd.
  • Brak guzika „całkowitej odmowy” na pierwszym poziomie banera i danie tej możliwości dopiero po wejściu w szczegółowe wybieranie poszczególnych typów
  • Mam jeszcze dwa przykłady, ale warte są omówienia szerszego niż w wyliczance powyżej. 

Dark patterns i zgoda w przeglądarce

To wszystkie pomysły na etapie projektowania stron, które mają nas wprowadzić w błąd czy zniechęcić – nie tylko te z zakresu cookies. Przykładowo takie okienko:
 


które w praktyce po typowym w internecie szybkim przeklikaniu dalej bez czytania spowoduje atakowanie nas ofertami na cztery sposoby. Natomiast w kontekście cookies należy unikać chociażby tego:
 


Jest to celowe wprowadzanie w błąd przez stronę po to, bym nie chcąc czekać, zgodził się jednak na pełne śledzenie. Indywidualne ustawienie cookies nie zajmuje czasu. 

No i temat ustawienia w przeglądarce – trudny, bo przez dłuższy czas prawnicy w Polsce na podstawie naszych krajowych przepisów „ulegalniali” takie rozwiązanie. Nie ma tu sensu zanudzać Cię paragrafowymi sporami i tłumaczeniem, z czego to wynikało, zwróć po prostu uwagę na jedno – jesteśmy częścią Unii Europejskiej i kary stamtąd też nas dotyczą. 

Poza tym – trend zaczyna się i w kraju nad Wisłą. Widać to choćby po decyzji Urzędu Ochrony Danych Osobowych odnośnie do firmy iSecure – w razie chęci przeczytaj ją lub podrzuć swojemu prawnikowi. Może okaże się, że zmienicie zdanie – a więc też baner na stronie. 

Zwróć także uwagę na to, żeby zgodę na cookies dało się łatwo wycofać. A po Twojej stronie – udowodnić. Tak, abyś w razie potrzeby wykazał mi, że rok temu zgodziłem się na Twój remarketing. 

Nie tylko banery

To nie wszystkie trendy w ciasteczkowej gastronomii, na które należy zwrócić uwagę. Kolejnym jest „rozmywanie” przetwarzanych danych. Tutaj inicjatywa wychodzi od dużych graczy – przykładowo to Privacy Sandbox od Google czy TP/PCM od Apple. Użytkownicy celowo łączeni są w grupy, co utrudnia dotychczasową niemal nieograniczoną możliwość zbierania informacji o indywidualnej osobie. Przetwarzamy dane nie o osobach...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy